PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI
BARTKOWIAK G. / W ZAKŁADACH OPIEKI ZDROWOTNEJ / wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2010, wydanie I cena netto: 56.60 Twoja cena 53,77 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Niniejsza publikacja została napisana z myślą o lekarzach, pielęgniarkach,
menedżerach opieki zdrowotnej i studentach uczelni medycznych, dla których praca jest
wyzwaniem, a samo spotkanie z pacjentem - drugim człowiekiem nadaje jej sens.
Novum proponowanego tu ujęcia polega na rekomendowaniu podejścia do zarządzania
zakładami opieki zdrowotnej odchodzącego od administrowania na rzecz tworzenia warunków
do zaangażowanej, przynoszącej spełnienie pracy. Autorka akcentuje kwestie takie jak:
etos pracy, powołanie, przejście od wypełniania roli lekarza do bycia lekarzem.
Książka zawiera także konkretne propozycje, dotyczące np. zarządzania opartego na
koncepcji autentycznego przywództwa czy procedur rekrutacji i selekcji kandydatów do
pracy w zawodach medycznych.
Spis treści:
Przedmowa
str. 9
Część I.
Humanistyczny kontekst pracy lekarza i pielęgniarki w zakładzie opieki
zdrowotnej
str. 13
Rozdział 1
Psychologiczne koncepcje człowieka. ewolucja koncepcji organizacji w kierunku
organizacji usługowej
str. 15
1.1. Psychologiczne koncepcje człowieka
str. 15
1.1.1. Koncepcja behawiorystyczna
str. 16
1.1.2. Koncepcja psychodynamiczna
str. 20
1.1.3. Koncepcja poznawcza
str. 24
1.1.4. Humanistyczna koncepcja człowieka
str. 30
1.1.5. Koncepcja psychologii pozytywnej
str. 34
1.2. Zastosowanie psychologicznych koncepcji człowieka w praktyce
lekarsko-pielęgniarskiej i w zarządzaniu ludźmi
str. 37
1.3. Dynamika koncepcji organizacji w nauce organizacji i zarządzania
str. 47
1.3.1. Naukowa organizacja pracy
str. 48
1.3.2. Szkoła stosunków międzyludzkich
str. 49
1.3.3. Szkoła stosunków społecznych
str. 50
1.3.4. Szkoła zasobów ludzkich
str. 50
1.3.5. propozycja nowego spojrzenia na człowieka w organizacji. Wizja organizacji
usługowej
str. 52
Rozdział 2
Etyczno-filozoficzne i psychologiczne aspekty pracy lekarza i pielęgniarki
str. 55
2.1. Etyczne problemy praktyki lekarskiej i pielęgniarskiej
str. 55
2.2. Dynamika potrzeb człowieka w kontekście relacji pacjent - lekarz, pacjent -
pielęgniarka
str. 67
2.3. Filozoficzne aspekty motywacji i poczucia sensu wykonywanej pracy w zawodach
medycznych
str. 79
Część II.
Nowa strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbach publicznych, w
szczególności w systemie opieki zdrowotnej
str. 95
Rozdział 3
Zarządzanie zakładami opieki zdrowotnej jako organizacją służb publicznych
str. 97
3.1. Specyfika usług medycznych
str. 97
3.2. Publiczna służba zdrowia jako organizacja i instytucja
str. 101
3.2.1. Cechy publicznego zakładu opieki zdrowotnej jako organizacji publicznej i
instytucji społecznej
str. 102
3.2.2. Kierowanie w organizacjach służb publicznych: administrowanie czy zarządzanie?
str. 107
3.3. Zarządzanie w organizacjach służb publicznych, w szczególności w zakładach
opieki zdrowotnej
str. 110
Rozdział 4
Zarządzanie zasobami ludzkimi w zakładach opieki zdrowotnej. planowanie pracy i
zarządzanie personelem
str. 113
4.1. Geneza zarządzania zasobami ludzkimi
str. 113
4.1.1. Pojęcie, cel i zasady zarządzania zasobami ludzkimi
str. 114
4.1.2. Zadania, funkcje oraz czynniki zarządzania zasobami ludzkimi
str. 119
4.2. Misja zakładu opieki zdrowotnej i planowanie jego pracy
str. 122
4.3. Strategia zarządzania personelem medycznym
str. 123
4.3.1. Specyfika doboru kadr do zakładów opieki zdrowotnej
str. 125
4.3.2. Motywowanie w systemie opieki zdrowotnej
str. 126
4.3.3. Zarządzanie rozwojem zawodowym w zawodach medycznych
str. 132
4.4. Zarządzanie personelem zaplecza
str. 139
Rozdział 5
Kierunki zmian w przewodzeniu ludźmi - propozycje dla zakładów opieki
zdrowotnej
str. 141
5.1. Stota przywództwa
str. 141
5.1.1. Teoretyczne przesłanki modelu menedżera przywódcy
str. 143
5.1.2. Skuteczne zarządzanie zespołem pracowniczym w organizacjach non-profit
str. 151
5.2. Kultura organizacyjna jako czynnik oddziałujący na sprawność zarządzania
zespołami pracowniczymi w zakładach opieki zdrowotnej
str. 155
5.2.1. Tolerancja niepewności w relacjach władzy
str. 156
5.2.2. Tolerancja niepewności we wzorcach zachowań zespołów pracowniczych
str. 157
5.3. Deinfluentyzacja jako proces świadomego pozbawiania się wpływu przez kierownika na
rzecz zespołu pracowniczego
str. 159
5.4. Koncepcja autentycznego przywództwa
str. 162
Część III
Instrumenty i aplikacyjne aspekty zarządzania zasobami ludzkimi w zakładach
opieki zdrowotnej
str. 169
Rozdział 6
Rekrutacja i selekcja kandydatów do pracy w zawodach medycznych
str. 171
6.1.Rekrutacja pracowników jako element funkcji personalnej zakładu opieki zdrowotnej
str. 171
6.2. Czynniki kształtujące podejście do rekrutacji
str. 175
6.3. Rodzaje rekrutacji
str. 183
6.3.1. Rekrutacja szeroka i segmentowa
str. 183
6.3.2. Rekrutacja zewnętrzna i wewnętrzna
str. 185
6.3.2.1. Formy rekrutacji zewnętrznej
str. 185
6.3.2.2. Formy rekrutacji wewnętrznej
str. 186
6.4. Derekrutacja
str. 188
6.5. Selekcja
str. 189
6.5.1. Istota i zadania selekcji
str. 189
6.5.2. Techniki selekcji
str. 191
6.5.3. Dokumenty aplikacyjne
str. 192
6.5.4. Referencje
str. 198
6.5.5. Wywiady
str. 200
6.5.6. Testy selekcyjne
str. 210
6.5.7. Testy zdolności
str. 212
6.5.8. Próbki pracy i symulacje pracy
str. 213
6.5.9. Testy medyczne
str. 214
6.5.10. Testy psychologiczne
str. 215
6.5.11. Assessment Center (Ac - ocena zintegrowana)
str. 223
Rozdział 7
Motywowanie do pracy w zespole pracowniczym w zakładach opieki zdrowotnej. troska
o utrzymanie kompetentnych pracowników
str. 229
7.1. Motywowanie jako istotna funkcja zarządzania
str. 229
7.2. Czynniki wzbudzające motywację do pracy
str. 231
7.2.1. Narzędzia i środki motywowania
str. 231
7.2.2. System motywowania płacowego
str. 232
7.2.2.1. Wynagrodzenie - jego istota, funkcje, zasady wynagradzania
str. 232
7.2.2.2. Formy wynagrodzeń, ich możliwości w procesie motywowania pracowników
str. 236
7.2.3. Aspekt motywacyjny wewnętrznej struktury płac
str. 239
7.2.4. Pozapłacowe środki pobudzania motywacji
str. 246
7.3. Praca w systemie opieki zdrowotnej a poziom wykonywanych zadań
str. 246
7.3.1. Czynniki oddziałujące na wykonywaną pracę
str. 247
7.3.2. Motywowanie do pracy w zespole pracowniczym
str. 251
7.3.3. Budowanie systemu motywacji u pracowników zakładów opieki zdrowotnej
str. 254
7.4. Charakterystyka kontraktu psychologicznego
str. 258
7.4.1. Koncepcja kontraktów torringtona i chapmana
str. 262
7.4.2. Kierunki zmian w kontrakcie psychologicznym
str. 265
7.5. System ocen okresowych
str. 268
7.5.1. Pojęcie oceny pracowników
str. 268
7.5.2. Funkcje systemu ocen okresowych
str. 270
7.6. Szkolenia personelu medycznego
str. 275
7.6.1. Rola szkolenia personelu medycznego
str. 275
7.6.2. Oczekiwania ze strony przełożonych i współpracowników
str. 280
7.6.3. Rola wsparcia ze strony współpracowników i przełożonych
str. 281
7.7. Planowanie ścieżek kariery zawodowej w zawodach medycznych
str. 282
7.7.1. Ścieżki kariery zawodowej jako program rozwoju pracownika
str. 282
7.7.2. Ocena efektywności działań związanych z projektowaniem ścieżek kariery
str. 288
Bibliografia
str. 289
304 strony, A5, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- ANIMACJA CZASU WOLNEGO W TURYSTYCE BĄCZEK J.B. / PRAKTYCZNY PODRĘCZNIK DLA ANIMATORÓW /
- ZARZĄDZANIE TURYSTYKĄ RED. PENDER L. SHARPLEY R.
- ZAGOSPODAROWANIE TURYSTYCZNE KOWALCZYK A. DEREK M.
- FUNDUSZE UNII EUROPEJSKIEJ JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA ROZWOJU SIERAK J. RED / INFRASTRUKTURY KOMUNALNEJ W POLSCE
- GOSPODARKA FINANSOWA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W POLSCE KOŁACZYŃSKI B. RATAJCZAK M.
- BUDŻET A FINANSE PUBLICZNE LUBIŃSKA T.
- FINANSE PUBLICZNE WOBEC WYZWAŃ GLOBALIZACJI GUZIEJEWSKA B.
- PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE JAKO METODA WYKONYWANIA ZADAŃ PUBLICZNY CENKIER A. /PUBLICZNYCH/ MONOGRAFIE I OPRACOWANIA 566
- WPŁYW FUNDUSZY UNIJNYCH NA WZROST GOSPODARCZY I ROZWÓJ REGIONÓW W POLS KUDRYCKA I. /W POLSCE/
- ROZWÓJ REGIONALNY JAKO ZADANIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ WLAŹLAK K.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|