Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii
Autorzy poszczególnych opracowań to w większości badacze, którzy są
jednocześnie logopedami praktykami. Reprezentują różne polskie ośrodki naukowe, w których
kształci się logopedów. Na podstawie przedstawionych przez nich wybranych metod i narzędzi
diagnostycznych możemy zapoznać się ze współczesnymi tendencjami badawczymi
rozwijanymi w tych właśnie ośrodkach. Część z nich ma charakter autorski. Inne
nawiązują do refleksji naukowo-badawczej kształtowanej przez wiele lat w polskiej i
światowej logopedii.
Sformułowane wnioski mają charakter uniwersalny. Wszyscy autorzy podkreślają
wciąż ważne w procesie diagnozowania logopedycznego zasady: indywidualizacji
postępowania logopedycznego, a więc dostosowania go do możliwości i potrzeb pacjenta,
osobistego zaangażowania badacza i konieczność nawiązania współpracy z osobą
badaną. Podmiotem oddziaływania jest zawsze człowiek ze wszystkimi swoimi zachowaniami
komunikacyjnymi. W wielu opracowaniach mowa jest również o wzajemnym uzupełnianiu się
procesu diagnozowania i terapii.
Marlena Kurowska, Ewa Wolańska, Od redaktorek . 9
Maria Przybysz-Piwko, Wprowadzenie . 11
I. Z ZAGADNIEŃ PODSTAWOWYCH DLA DIAGNOZY LOGOPEDYCZNEJ
Marlena Kurowska, Badania eksperymentalne w praktyce logopedycznej 19
Danuta Emiluta-Rozya, Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa
. 32
Anita Lorenc, Metodologia badań współczesnej wymowy polskiej . 49
Danuta Pluta-Wojciechowska, Analityczno-fonetyczna metoda oceny realizacji fonemów
64
Olga Jauer-Niworowska, Izabela Więcek-Poborczyk, Dorota Lipiec,
Joanna Kwasiborska-Dudek, Małgorzata Golanowska,
Znaki fonetyczne do zapisu zdeformowanych realizacji fonemów. Alfabet międzynarodowy i
slawistyczny 79
II. Z ZAGADNIEŃ DIAGNOZOWANIA LOGOPEDYCZNEGO W USZKODZENIACH OŚRODKOWEGO UKŁADU
NERWOWEGO
Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska, Anomia i jej wymiary. Sposoby diagnozowania 95
Justyna Żulewska, Ocena przydatności testu do oceny fluencji
słownej w diagnostyce zaburzeń funkcji językowych u pacjentów z uszkodzeniem prawej półkuli
mózgowej . 109
Justyna Wojciechowska, Ocena rozumienia tekstu w pragnozji – założenia metodologiczne
. 125
Olga Jauer-Niworowska, Kompleksowa, interdyscyplinarna diagnoza i terapia osób z
dyzartriami – uzasadnienie podejścia holistycznego . 136
Katarzyna Sienkiewicz, Diagnoza centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD) w
przypadku dzieci z ryzykiem dysleksji . 147
III. Z PROBLEMATYKI DIAGNOZOWANIA (I USPRAWNIANIA) LOGOPEDYCZNEGO W CAŁOŚCIOWYCH
ORAZ W SPRZĘŻONYCH ZABURZENIACH ROZWOJOWYCH
Jolanta Panasiuk, Skala do oceny profilu zaburzeń językowych w zespole Aspergera
155
Magdalena Kozłowska, Jolanta Panasiuk, Narzędzie lingwistyczne do oceny zaburzeń
poznawczych u dzieci z padaczką 183
Małgorzata Młynarska, Diagnoza operacyjna i nominalna zaburzeń mowy w metodzie
Dyna-Lingua M.S. . 196
Izabela Witkowska, Czytanie i pisanie w terapii mowy prowadzonej metodą Dyna-Lingua M.S.
– prezentacja prób badawczych 213
Ewa Boksa, Ocena zaburzeń połykania i komunikowania się u osób z mózgowym porażeniem
dziecięcym cierpiących na dysfagię 228
Elżbieta Trociuk-Sadowska, Podstawowe trudności w diagnozie logopedycznej dzieci ze
spektrum autyzmu 237
IV. WYBRANE ASPEKTY DIAGNOZY LOGOPEDYCZNEJ W ZABURZENIACH SŁUCHU, GŁOSU ORAZ
PŁYNNOŚCI MÓWIENIA
Ewa Muzyka-Furtak, Kwestionariusz słowotwórczy w ocenie kompetencji językowej dzieci z
zaburzeniami słuchu . 251
Dorota Lipiec, Wartość diagnostyczna wywiadu w badaniu logopedycznym osób po
laryngektomii całkowitej 268
Łukasz Kowalczyk, Badanie przesiewowe dziecka z niepłynnością mówienia . 278
V. Z BADAŃ LOGOPEDYCZNYCH NAD KOMUNIKACJĄ JĘZYKOWĄ W PIŚMIE
Aneta Domagała, Urszula Mirecka, „Profil sprawności grafomotorycznych” jako narzędzie
diagnozy logopedycznej . 291
Joanna Zawadka, Badanie świadomości grafotaktycznej u osób dorosłych. Uwagi do
procedur 304
316 stron, oprawa kartonowa foliowana