|
ASPIRACJE EDUKACYJNE MŁODZIEŻY PONADGIMNAZJALNEJ Z RODZIN DOTKNIĘTYCH UBÓSTWEM
MOŻDŻYŃSKA M. wydawnictwo: IMPULS, 2018, wydanie Icena netto: 37.65 Twoja cena 35,77 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Aspiracje edukacyjne młodzieży ponadgimnazjalnej z rodzin dotkniętych ubóstwem
Niniejsza praca jest próbą przedstawienia aspiracji, jakie przejawiała pochodząca
z rodzin objętych pomocą socjalną młodzież po ukończeniu gimnazjum w momencie startu
na kolejny etap swojej ścieżki edukacyjnej.
Celem pracy jest poznanie uwarunkowań i całokształtu okoliczności, które w początkowym
okresie towarzyszyły podejmowaniu decyzji o wyborze szkół ponadgimnazjalnych, a
następnie o nim zdecydowałyvopierając się na wieloletnim doświadczeniu zawodowym i
bezpośredniej obserwacji życia rodzin potrzebujących pomocy oraz skupiając się na
poszukiwaniu teoretycznych koncepcji i uwarunkowań w przedmiocie nierówności
edukacyjnych.
Praca ma charakter empiryczny. Jej podstawą teoretyczną była wiedza o współczesnych
zagadnieniach dotyczących rodziny, dojrzewania młodzieży, zmian społecznych.
Wprowadzenie
Rozdział I
Zmiany społeczne po 1989 roku
1. Teorie i koncepcje procesów zmian społecznych
2. Aspekt kulturowo-cywilizacyjny przełomu
3. Socjologiczny wymiar zróżnicowań społecznych
4. Diagnoza społecznego kryzysu i strategie pomocy
4.1. Problematyka ubóstwa
4.2. Kulturowe uwarunkowania pomocy w Polsce dawniej i współcześnie
4.3. Modele polityki socjalnej
4.4. Programy pomocowo-profilaktyczne
Rozdział II
Młodzież polska w obliczu nowego ładu społecznego
1. Młodzież jako kategoria społeczna pokolenia
2. Miejsce młodzieży polskiej w procesie kształtowania się nowego ładu społecznego
3. Pokolenie
4. Edukacja jako wartość w systemie społecznym i osobistym
Rozdział III
Teoretyczne i metodologiczne podstawy badań
1. Teorie interpretacji badanej rzeczywistości
2. Odtwarzanie kultury
3. Emancypacja społeczna
Rozdział IV
Założenia metodologiczne badań własnych
1. Przedmiot i cele badań
2. Problematyka badawcza
3. Metoda, techniki i narzędzia badawcze
3.1. Schemat wywiadu swobodnego z absolwentem gimnazjum
3.2. Schemat wywiadu swobodnego z rodzicami ucznia
3.3. Schemat wywiadu swobodnego z wychowawcą lub pedagogiem szkolnym
3.4. Schemat wywiadu swobodnego z pracownikiem zespołu terenowej pracy socjalnej (ZTPS)
3.5. Analiza dokumentów
4. Procedura badawcza
Rozdział V
Środowisko społeczno-kulturalne badanej młodzieży
1. Prezentacja badanej grupy
2. Sytuacja rodzinna
2.1. Status społeczno-ekonomiczny rodziców
2.2. System pomocy społecznej wobec badanych rodzin
Rozdział VI
Decyzje edukacyjne i ich indywidualne uwarunkowania
1. Środowisko rodzinne a wybory edukacyjne
1.1. Młodzież aspirująca do kontynuowania nauki w liceach ogólnokształcących
1.2. Młodzież aspirująca do kontynuowania nauki w technikach lub liceach zawodowych
1.3. Młodzież aspirująca do kontynuowania nauki w liceach profilowanych
1.4. Młodzież, która zamierzała kontynuować naukę w zasadniczych szkołach
zawodowych
2. Podmiotowe czynniki decyzji edukacyjnych
2.1. Samoocena a wybór szkoły ponadgimnazjalnej
2.2. Podmiotowość a motywy wyboru szkoły ponadgimnazjalnej
2.3. Perspektywiczne plany edukacyjne
Rozdział VII
Ciężar adaptacji i siła emancypacji
1. Współczesne znaczenie edukacji
2. Odtwarzanie aspiracji środowiska
3. Dążenia emancypacyjne
4. Stymulacja do osiągnięć edukacyjnych
Podsumowanie
Bibliografia
Aneks
210 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|