Przestrzenny wymiar karier menedżerów i przedsiębiorców
Analiza socjologiczna
W publikacji zrekonstruowano przestrzenny wymiar karier ludzi biznesu, szczególnie
predysponowanych do roli kreatorów przestrzeni, gdzie realizują swoje ambicje zawodowe i
pasje życiowe.
Zmiany, jakich dokonują w środowisku pracy i poza nią, dotyczą nie tylko ich
samych czy najbliższych im osób, lecz także mają duże znaczenie dla członków
organizacji, partnerów, konkurentów i kooperantów.
W monografii przedstawiono powiązane ze sobą, ale i jakościowo rozróżnialne etapy
postrzegania przez nich przestrzeni oraz działań wobec niej – od traktowania
przestrzeni jako zasobu, poprzez przejmowanie jej w zarząd, aż do panowania nad nią.
Skuteczność owej kontroli łączy się z dominującym i charakterystycznym dla ludzi
odgrywających kluczowe role organizacyjne modelem kariery-konstrukcji, czyli z
intencjonalnym i pragmatycznym zarządzaniem własną ścieżką zawodową oraz planem
życiowym.
Książka jest adresowana do teoretyków i praktyków zarządzania organizacjami, a
także do badaczy społecznych oraz wszystkich zainteresowanych paradygmatem
interpretatywnym i jakościowymi metodologiami badawczymi, zwłaszcza teorią
ugruntowaną.
Podziękowania 7
Wprowadzenie 9
Rozdział 1. Podstawowe pojęcia 15
1.1. Przestrzeń 15
1.2. Miejsce 19
1.3. Przestrzeń a miejsce 21
1.4. Nie-miejsca 22
1.5. Czas i przestrzeń 24
Rozdział 2. Socjologia przestrzeni – wybrane zagadnienia 31
2.1. Przestrzeń w refleksji klasyków socjologii 31
2.2. Przestrzeń z perspektywy interpretatywistów 35
Rozdział 3. Kontekst – przestrzenno-czasowe uwarunkowania działań
rodzimych aktorów biznesu 43
3.1. Przestrzeń społeczna 43
3.2. Historyczno-przestrzenne uwarunkowania biznesu w Polsce 46
Rozdział 4. Kontekst – (r)ewolucja przestrzeni biznesu 55
4.1. Przestrzenie organizacyjne – metafory jako obrazy zmian paradygmatów biznesu 55
4.2. Ewolucja przestrzeni biura 64
Rozdział 5. Kariera jako przedmiot badań 69
5.1. Temporalno-przestrzenny wymiar karier ludzi biznesu 69
5.2. Typologie wzorów karier 71
Rozdział 6. Zarządzanie wizerunkiem w przestrzeni publicznej 79
6.1. Zarządzanie wrażeniami w przestrzeni organizacyjnej 79
6.2. Kreowanie pożądanego wizerunku lidera organizacyjnego 82
Rozdział 7. Metodologia badań 91
7.1. Podstawowe założenia 91
7.2. Naturalna historia badania 93
7.3. Techniczne aspekty badania 97
7.4. Metodologia teorii ugruntowanej jako podstawowa strategia badawcza 101
7.5. Źródła danych 105
7.6. Badana zbiorowość 105
Rozdział 8. Przestrzenny wymiar karier menedżerów i przedsiębiorców
111
8.1. Etapy kariery 112
8.1.1. Pierwszy etap kariery 113
8.1.2. Drugi etap kariery 120
8.1.3. Trzeci etap kariery 135
8.2. Wokół kariery – dom i wypoczynek 153
8.2.1. Dom i okolica życia 154
8.2.2. Wypoczynek – przerwy w pracy, czas wolny dostępny „na co dzień” i wakacyjne
interludium 163
8.3. Podsumowanie – próba integracji 176
Rozdział 9. Suplement. Zarządzanie wizerunkiem 181
9.1. Temporalny wymiar zarządzania wizerunkiem 182
9.2. Biura, gabinety i miejsca towarzyszące 198
Bibliografia 209
Wykaz diagramów, rysunków, zdjęć 231
Od redakcji 233
234 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka