wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

DRUKI ULOTNE W PROCESIE KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W XIX WIEKU DO 1918 ROKU


KARPIŃSKA M. RED.

wydawnictwo: WYD UW, 2019, wydanie I

cena netto: 38.19 Twoja cena  36,28 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Druki ulotne w procesie komunikacji społecznej w XIX wieku (do 1918 roku)


Autorzy tomu z różnych perspektyw badawczych analizują druki ulotne pojawiające się na ziemiach polskich w XIX i XX w., podejmując m.in. takie kwestie, jak miejsce druków ulotnych w warsztacie historyka, trudności terminologiczne związane z ich wykorzystaniem oraz problemy z ich klasyfikacją i rejestracją, głównie w archiwach.

Ważne miejsce w tomie zajmują również teksty odnoszące się do wpływu druków ulotnych na świadomość społeczną i narodową. Najwięcej uwagi poświęcono drukom ulotnym jako podstawowemu narzędziu propagandy, zarówno w aspekcie ich wpływu na wzajemne wyobrażenia i stosunki między narodami, jak i na napięcia między klasami społecznymi.

Z punktu widzenia badaczy druk ulotny to przede wszystkim narzędzie używane w walce politycznej, wymierzone przeciw konkretnym osobom czy partiom politycznym. Szczególnie w czasach napięć społecznych i politycznych druki te – jako szybki, dobrze reagujący na zmiany, docierający do szerokich kręgów społecznych środek komunikacji – stają się ważnym elementem życia codziennego. Zdaniem Autorów tomu winny one zatem zajmować ważną pozycję w katalogu różnych typów źródeł, ich analiza umożliwia bowiem pełniejsze, wieloaspektowe omawianie wydarzeń z przeszłości.


Małgorzata Karpińska, „Drukowane piśmiennictwo dnia codziennego” – druki ulotne w warsztacie historyka              .      7
Grzegorz Markiewicz, Druki ulotne jako forma kształtowania świadomości społecznej                        15
Alicja Kulecka, Materiały ulotne w archiwistyce i archiwach (wokół archiwaliów z XIX w.)                    .      33
Adam Świątek, „Rusyn, Polak to dwa tiła, szczo jedneho serdcia syła”. Polska agitacja względem Rusinów galicyjskich w dobie Wiosny Ludów na przykładzie wybranych druków ulotnych            49
Stanisław Pijaj, Rola druków ulotnych w debatach politycznych w Galicji (casus wyborów do Sejmu Krajowego w 1869 r.)     .     73
Stanisław Wiech, Polskie broszury i druki ulotne z przełomu XIX i XX w. w zasobach Państwowego Archiwum Rosyjskiej Federacji w Moskwie                         85
Artur Markowski, Ulotka w systemie komunikacji antypogromowej. Mechanizmy kształtowania wyobrażeń społecznych w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX w              .      107
Ilona Zaleska, „Narodowa Demokracja strzela salwami do robotników!” – wizerunek endecji w drukach ulotnych PPS w okresie rewolucji 1905–1907 w Królestwie Polskim               .      123
Grzegorz Zackiewicz, Opinie i wyobrażenia na temat Rosji w polskich drukach ulotnych z lat pierwszej wojny światowej             145
Piotr Szlanta, Ulotki z okresu pierwszej wojny światowej skierowane do żołnierzy wrogich armii jako źródło historyczne       .      161


176 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2019