wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

LITERATURA ZAKORZENIENIA LITERATURA UCIECZKI SZKICE O PROZIE AMERYKAŃSKIEJ PO 2000 ROKU


PARYŻ M.

wydawnictwo: WYD UW, 2018, wydanie I

cena netto: 32.75 Twoja cena  31,11 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Literatura zakorzenienia, literatura ucieczki.

Szkice o prozie amerykańskiej po 2000 roku


Autor przygląda się najnowszej prozie amerykańskiej w różnych kontekstach, z których ona wyrasta i do których się odnosi: społecznych, historycznych, geograficznych, politycznych.

Każde wydarzenie lub zjawisko odciskające trwały ślad w świadomości i wrażliwości ludzi spotyka się w dużej skali z odzewem na amerykańskim rynku książki – jako przykłady można podać 11 września 2001 roku, kryzys ekonomiczny z roku 2008 czy ekspansję Internetu. Prezydentura Donalda Trumpa, która mocno porusza intelektualne kręgi społeczeństwa Stanów Zjednoczonych, też przypuszczalnie zaowocuje dość wyraźnie na polu literatury. Miarą zakorzenienia współczesnej prozy amerykańskiej w kulturze jest wszak nie tylko wyczulenie pisarzy na możliwe implikacje aktualnych okoliczności, ale też stopień odzwierciedlenia świadomości historycznej w ich utworach. Przeszłość nieustannie powraca w literaturze tworzonej za oceanem, Amerykanie chyba najlepiej spośród wszystkich nacji opanowali sztukę przepracowywania zaszłości dziejowych za pomocą form narracyjnych. Literatura amerykańska jest też (zawsze była) zakorzeniona w przestrzeni i na jej przykładzie doskonale widać kulturotwórczą rolę pisarstwa regionalnego. W najnowszej prozie amerykańskiej nie zanikła tradycja eskapistyczna, mająca kluczowe znaczenie od czasów romantyzmu. Ucieczka pozostaje przewodnim motywem tematycznym, ale eskapizm ma też ciekawe przejawy formalne. Nie przedawniła się istota lekcji Nathaniela Hawthorne’a, który przeszło sto pięćdziesiąt lat temu w przedmowie do Domu o siedmiu szczytach zdefiniował romans jako gatunek amerykański i napisał o potrzebie szukania obszarów, gdzie wyobraźnia uwolniłaby się z rygorów realności.


Wstęp  9
Terror skonwencjonalizowany . 13
(John Updike, Terrorysta)
Przed kataklizmem  18
(Claire Messud, Dzieci cesarza)
Rozwód w czasach terroru . 22
(Ken Kalfus, Choroba narodowa)
Stare chwyty w nowym sztafażu . 27
(Thomas Pynchon, W sieci)
Droga do nieśmiertelności . 32
(Don DeLillo, Zero K)
Życie z perspektywy grobu  37
(Philip Roth, Everyman)
Demony wojny według Doctorowa . 41
(E.L. Doctorow, Marsz)
Cień ojca, cień historii . 45
(Joyce Carol Oates, Wodospad)
Pamięć ojca  50
(Marilynne Robinson, Gilead)
Śmierdzący interes . 54
(Annie Proulx, As w rękawie)
Poza historią . 58
(Richard Ford, Kanada)
Religia i alergia  63
(David Guterson, Madonna z Lasu)
Kiedy umieram  67
(Paul Harding, Majsterka)
Proza zwierzenia . 72
(Robert Goolrick, Koniec świata w obrazkach)
Szlachetna imitacja  77
(Hillary Jordan, Błoto)
Póki ich śmierć nie rozdzieli . 82
(Toni Morrison, Miłość)
Choroba naszych czasów . 87
(Toni Morrison, Skóra)
Anatomia niewolnictwa  92
(Edward P. Jones, Znany świat)
Historia jako improwizacja  97
(James McBride, Ptak dobrego Boga)
Powieść w służbie słusznej sprawy . 103
(Colson Whitehead, Kolej podziemna)
Wierny ogrodnik  108
(Paul Beatty, Sprzedawczyk)
Wyrodne dziecko rezerwatu . 114
(Sherman Alexie, Absolutnie prawdziwy pamiętnik)
Inscenizacja rozdwojenia . 119
(Paul Auster, Dziennik zimowy)
Cena zaistnienia . 124
(Siri Hustvedt, Świat w płomieniach)
Edukacja sentymentalna . 129
(Jonathan Franzen, Bez skazy)
Chrzest bojowy  134
(Ben Fountain, Długi marsz w połowie meczu)
W gąszczu wieloznaczności  139
(Ann Patchett, Stan zdumienia)
Rodzina trwa  144
(Ann Patchett, Dziedzictwo)
Historia pewnej książki  149
(Nicole Krauss, Historia miłości)
Literacka szarża Jonathana Safrana Foera  154
(Jonathan Safran Foer, Oto jestem)
Uzębienie a sprawa tożsamości . 159
(Joshua Ferris, Wstać znowu o ludzkiej porze)
Inny świat . 164
(Sana Krasikov, Patrioci)
Między wybuchem i wystrzałem . 169
(Donna Tartt, Szczygieł)
Nie mieć dokąd uciec  174
(Dave Eggers, Bohaterowie pogranicza)
Ameryka mimo wszystko  179
(Chuck Palahniuk, Pigmej)
Palahniuk, magia i reinkarnacja  185
(Chuck Palahniuk, Kołysanka i Rant)
Miłość po czasie zarazy  190
(Peter Heller, Gwiazdozbiór psa)
Amerykańskie apokryfy . 196
(James Frey, Ostatni Testament)
Maszyny wojenne zamiast smoków  201
(Anthony Doerr, Światło, którego nie widać)
Literatura wyczerpania  205
(Hanya Yanagihara, Małe życie)
Yes, we can  210
(J.D. Vance, Elegia dla bidoków)
Ostatni Updike  216
(John Updike, Łzy mojego ojca i inne opowiadania)
Życie miłosne  221
(Lorrie Moore, Kora)
Kres i trwanie . 226
(Elizabeth McCracken, Grom z jasnego nieba i inne opowiadania)

Bibliografia  231


234 strony, Format: 12.2x19.0, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2019