|
KONSUMPCJA KONSUMENT I SPOŁECZEŃSTWO KONSUMPCYJNE WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE
BYLOK F. wydawnictwo: ŚLĄSK, 2016, wydanie Icena netto: 44.10 Twoja cena 41,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Konsumpcja,
konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym
świecie
Biorąc
pod uwagę złożoność zjawiska konsumpcji i potrzebę interdyscyplinarnego
podejścia przy jego badaniu w niniejszej monografii zamierzam
skoncentrować się na następujących celach poznawczych. Po pierwsze
– chciałbym ukazać konsumpcję jako zjawisko społeczne i
wynikające stąd implikacje praktyczne dla funkcjonowania jednostki i
społeczeństwa. Po drugie – wskazać na perspektywę kulturowego
kontekstu konsumpcji, jako propozycji badawczej. Po trzecie –
ukazać złożoność socjologicznych uwarunkowań konsumpcji. Po czwarte
– ukazać powiązania między konsumentem, konsumpcjonizmem a
społeczeństwem konsumpcyjnym. Wreszcie po piąte – wskazać na
najważniejsze kierunki rozwoju konsumpcji i jej ograniczenia.
Przedstawiony
zakres tematyczny i sformułowane cele wyznaczają problematykę badawczą,
którą ilustrują następujące pytania badawcze: jakie
przesłanki decydują o charakterze kategorii społeczno-ekonomicznej
konsumenta? Co zdecydowało o przeistoczeniu się
„spożywców” w kategorię
konsumentów? W jaki stopniu czynniki społeczne i kulturowe
wpłynęły na rozwój konsumpcji? Jakie uwarunkowania wpłynęły
na rozwój społeczeństwa konsumpcyjnego? W jakim stopniu
konsumpcjonizm stał się dominującą ideologią społeczeństwa
konsumpcyjnego? Jakie są granice rozwoju konsumpcji?
Konsumpcja w świetle
współczesnej socjologii
1. Rozważania wstępne
2. Konsumpcja jako kategoria socjoekonomiczna
3. Konsumpcja jako przedmiot badań socjologii
4. Struktura monografii
I . Proces
przechodzenia ludzi od zaspokajania potrzeb egzystencjalnych do
rozszerzonej konsumpcji rozmaitych dóbr
1. Zaspokajanie prymitywnych potrzeb egzystencjalnych w społecznościach
pierwotnych – narodziny kategorii
„spożywcy”
2. Rozwój kategorii
„spożywców” w społeczeństwie feudalnym
3. Proces przeobrażania się w społeczeństwie przemysłowym
„spożywców” w konsumentów
4. Społeczno-kulturowe determinanty rozwoju socjoekonomicznej kategorii
konsumenta
II.
Rozwój kategorii społeczno-ekonomicznej konsumenta w
społeczeństwie masowej konsumpcji
1. Ekonomiczne przesłanki rozwoju konsumentów
2. Proces przechodzenia od społeczeństwa produkcji do społeczeństwa
masowej konsumpcji
3. Suwerenność konsumencka jako cecha współczesnego
konsumenta
4. Zmiany w sferze potrzeb konsumentów
5. Rozwój etosu konsumpcji
6. Konsumpcja na pokaz
III.
Konsumpcja jako element systemu społeczeństwa konsumpcyjnego
1. Wokół pojęcia społeczeństwo konsumpcyjne
2. Perspektywa systemowa jako model analizy znaczenia konsumpcji w
społeczeństwie konsumpcyjnym
3. Konsumpcja a struktura społeczna w społeczeństwie konsumpcyjnym
4. Kultura a konsumpcja w społeczeństwie konsumpcyjnym
5. Konsumpcja a polityka w społeczeństwie konsumpcyjnym
6. Praca a konsumpcja w społeczeństwie konsumpcyjnym
7. Rozwój społeczeństw konsumpcyjnego w XX wieku
IV. Konsumpcjonizm
jako ideologia kształtująca konsumenta w społeczeństwie konsumpcyjnym
1. Pojęcie konsumpcjonizm
2. Konsumpcjonizm jako sposób życia współczesnych
konsumentów
3. Konsumpcjonizm jako ideologia społeczeństwa konsumpcyjnego
4. Wartości związane z ideologią konsumpcjonizmu
5. Dobra konsumpcyjne jako atrybuty konsumpcjonizmu
V.
Procesy i czynniki sprzyjające rozwoju konsumpcjonizmu
1. Procesy wspomagające rozwój konsumpcjonizmu
2. Moda jako czynnik wspomagający rozprzestrzenianie się ideologii
konsumpcjonizmu
3. Ciało ludzkie jako nowa sfera oddziaływania konsumpcjonizmu
4. Przestrzenne uwarunkowania rozwoju konsumpcjonizmu
5. Internet jako nowy czynnik rozprzestrzeniania się konsumpcjonizmu
6. Kredyt i karta kredytowa elementem rozprzestrzeniania się
konsumpcjonizmu
VI.
Refleksje końcowe nad granicami konsumpcjonizmu w społeczeństwach
wysokorozwiniętych
1. Dokąd zmierza konsumpcjonizm
2. Konsument przyjemności – od zabawy do ekstazy
3. Konsument bez tradycyjnej moralności versus konsument moralny
4. Zakupoholizm jako choroba związana z konsumpcjonizmem
5. Konsument zrównoważony
6. Konsument jako prosument
7. Konsument zmarginalizowany w świecie dóbr konsumpcyjnych
266
stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|