|
ZACHOWANIA WOLNOCZASOWE MŁODZIEŻY POLSKO-LITEWSKIEJ STUDIUM KOMPARATYWNE
PRZYBYSZ-ZAREMBA M. wydawnictwo: IMPULS, 2020, wydanie Icena netto: 39.69 Twoja cena 37,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zachowania wolnoczasowe
młodzieży polsko-litewskiej
Studium komparatywne
Niniejsza
praca ma charakter diagnostyczno-poznawczy oraz częściowo
weryfikacyjny. Składa się ze wstępu oraz dwóch części.
W pierwszej części zatytułowanej Zachowania wolnoczasowe młodzieży
– konceptualizacja badań własnych autorka analizuje
podstawowe zagadnienia związane z problematyką czasu wolnego,
eksplikuję pojęcie czasu wolnego w różnych ujęciach.
Przedstawia funkcje, jakie pełni czas wolny, oraz na podstawie
przeglądu wybranych badań dokonuje analizy sposobów i form
spędzania czasu wolnego przez młodzież, ze szczególnym
uwzględnieniem formy biernej, do której zaliczyć należy
oglądanie telewizji oraz surfowanie w sieci Internet. W prowadzonej
analizie odnoszę się także do skutków nadmiernego oglądania
telewizji i korzystania z komputera/Internetu w czasie wolnym.
Istotnym zagadnieniem poruszanym w tej części jest badanie udziału
rodziny w organizacji czasu wolnego młodzieży. Wskazuje tu między
innymi na funkcje, jakie pełni względem młodzieży rodzina,
pośród których istotne jest przygotowanie do
pożytecznego zagospodarowania czasu wolnego. Analizie poddaje także
czynniki związane z rodziną, mające istotny wpływ na organizację czasu
wolnego młodzieży. Część ta zawiera także założenia
metodologiczno-badawcze (cel, przedmiot, problemy i hipotezy badawcze),
zastosowane strategie badawcze (metoda, techniki oraz narzędzia
badawcze), a także dobór próby oraz schemat
organizacji i przebiegu badań.
Część druga monografii obejmuje opis, analizę i dyskusję
wyników przeprowadzonych badań, które zostały
uporządkowane i ujęte w trzech rozdziałach odnoszących się do czasu
wolnego i sposobów jego spędzania przez młodzież
polsko-litewską, telewizji i komputera/Internetu, jako
głównych sposobów spędzania czasu wolnego, oraz
udziału rodziców w organizacji czasu wolnego młodzieży.
Każdy z rozdziałów został zakończony podsumowaniem
uwzględniającym najważniejsze wyniki badań. Prace wieńczą wnioski i
uogólnienia z przeprowadzonych badań oraz rekomendacje i
propozycje działań dla praktyki pedagogicznej, stanowiące ważny wymiar
w procesie socjalizacyjno-wychowawczym młodzieży realizowanym przez
rodziców. Są one swoistego rodzaju refleksją nad sposobami
spędzania czasu wolnego przez młodzież ze szczególnym
uwzględnieniem konieczności udziału rodziców. W prowadzonych
konstatacjach autorka odnosi się do propagowania zdrowego stylu życia,
który winien być ważnym czynnikiem w codziennym
funkcjonowaniu człowieka. Wysuwa propozycje działań i aktywności w
czasie wolnym młodzieży (uczniów) i ich rodziców,
włączając szkołę jako instytucję profesjonalną, powołaną i
odpowiedzialną nie tylko za edukację uczniów, ale także za
ich bezpieczeństwo i zdrowie. Dodatkowym obszarem prowadzonych
refleksji jest rodzina, w odniesieniu do której przedstawia
propozycje i konkretne działania związane z właściwą organizacją czasu
wolnego młodzieży, uwzględniające realia życia i funkcjonowania rodziny
w obecnej rzeczywistości cywilizacyjno-technologicznej.
Mamy nadzieję, że niniejsza monografia stanie się jedną z istotnych
pozycji z obszaru pedagogiki czasu wolnego zaadresowanych do
studentów kierunku pedagogika, nauczycieli oraz
rodziców, którzy będą mogli poszerzyć wiedzę na
temat czasu wolnego jako istotnej wartości rzutującej na
rozwój i kształtującej osobowość młodego człowieka.
Wstęp
Część pierwsza Zachowania wolnoczasowe
młodzieży – konceptualizacja badań własnych
1. Wybrane
zagadnienia z problematyki czasu
wolnego
1.1. Czas wolny – wyjaśnienia
podstawowych definicji i
zagadnień
1.2. Funkcje czasu wolnego
1.3. Przegląd wybranych badań w zakresie
sposobów spędzania czasu wolnego przez
młodzież
1.3.1. Telewizja
1.3.2.
Internet
1.4. Rola rodziny w organizacji czasu
wolnego młodzieży
2. Założenia
metodologiczno-badawcze
2.1. Zarys problematyki badawczej (cel i
przedmiot badań, problemy i hipotezy
badawcze)
2.2. Zastosowane strategie badawcze
(metoda, techniki oraz narzędzia
badawcze)
2.3. Charakterystyka próby
badawczej, jej dobór oraz schemat organizacji i przebiegu
badań
Część druga Opis, analiza i dyskusja
wyników badań
3. Czas wolny młodzieży
polsko-litewskiej
3.1. Czas wolny i sposoby jego spędzania
przez młodzież
Podsumowanie
4. Komputer/Internet i telewizja w czasie
wolnym młodzieży
polsko-litewskiej
4.1. Ilość czasu wolnego przeznaczana
przez młodzież na oglądanie telewizji i korzystanie z
komputera/Internetu
4.2. Korzystanie z komputera/Internetu
jako główny sposób spędzania czasu wolnego przez
młodzież
4.2.1. Płeć badanych a korzystanie przez
młodzież z
komputera/Internetu
4.2.2. Wiek badanych a korzystanie przez
młodzież z
komputera/Internetu
4.2.3. Miejsce zamieszkania a korzystanie
przez młodzież z
komputera/Internetu
4.2.4. Sytuacja finansowa rodziny a
korzystanie przez młodzież z
komputera/Internetu
4.3. Oglądanie telewizji jako istotny
sposób spędzania czasu wolnego przez
młodzież
4.3.1. Płeć badanych a oglądanie
telewizji przez
młodzież
4.3.2. Wiek badanych a oglądanie
telewizji przez
młodzież
4.3.3. Miejsce zamieszkania a oglądanie
telewizji przez
młodzież
4.3.4. Sytuacja finansowa rodziny a
oglądanie telewizji przez
młodzież
Podsumowanie
5. Udział rodziców
w organizacji czasu wolnego młodzieży – na podstawie
wypowiedzi
rozmówców
5.1. Liczba dzieci w rodzinie, płeć i ich
wiek a sposoby organizacji czasu
wolnego
5.2. Zajęcia dodatkowe jako
sposób organizacji czasu wolnego
młodzieży
5.3. Oglądanie telewizji jako
sposób organizacji czasu wolnego
młodzieży
5.4. Korzystanie z Internetu jako
sposób organizacji czasu wolnego
młodzieży
5.5. Czas wolny młodzieży a doświadczanie
poczucia nudy
5.6. Przebywanie z
rówieśnikami jako sposób organizacji czasu
wolnego
Podsumowanie
Wnioski z badań i
uogólnienia
Rekomendacje i propozycje działań dla praktyki
pedagogicznej
Bibliografia
Indeks nazwisk
Spis tabel
Spis
wykresów
Załączniki
Summary
208
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|