wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

NAUKA A WARTOŚCI AKSJOLOGIA NAUKI


HAJDUK Z.

wydawnictwo: KUL, 2020, wydanie II

cena netto: 60.00 Twoja cena  57,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Nauka a wartości

Aksjologia nauki


Ks. prof. dr hab. Zygmunt Hajduk opublikował około dwustu pięćdziesięciu pozycji, w tym dwie monografie (O akceptacji teorii empirycznej, 1984; Temporalność nauki. Kontrowersyjne zagadnienia dynamiki nauki, 1995), dwa podręczniki akademickie (Ogólna metodologia nauk, 20115; Metodologia nauk przyrodniczych, 2002) i książkę (Filozofia przyrody - Filozofia przyrodoznawstwa: Metakosmologia, 2007), którą można zaliczyć do grupy pozycji stanowiących jednocześnie monografię, podręcznik oraz polemikę (N. Rescher, I. Niiniluoto). Tego rodzaju publikacją jest też książka Nauka a wartości: Aksjologia nauki - Aksjologia epistemiczna. Jej treściowym wyróżnikiem jest potraktowanie całości uwzględnionej problematyki jako jednego z działów filozofii nauki. Obok aksjologii nauki należą do tejże filozofii: ontologia nauki, semantyka, epistemologia i metodologia nauki. Autor tych prac prowadzi(ł) zajęcia dydaktyczne w kilku krajowych ośrodkach akademickich (w tym także w wyższych seminariach duchownych) i za granicą (Francja, Ukraina).

Wprowadzenie  5

1. Dyscypliny filozoficzne oraz metanauki angażujące problematykę aksjologii nauki . 9
1.1. Elementy ogólnej teorii wartości; charakterystyczne opozycje  9
1.1.1. Wewnętrzny-zewnętrzny (instrumentalny)  11
1.1.2. Absolutny-relatywny . 11
1.1.3. Obiektywny-subiektywny  13
1.1.4. Indywidualny-społeczny  13
1.1.5. Fakt-wartość . 14
1.2. Poszerzanie problematyki działów metanauki  15
1.3. Ujęcia i problematyka współczesnej filozofii nauki . 17
1.4. Standardowe dziedziny filozofii ujmujące kwestie aksjologiczne  20
1.5. Zagadnienia aksjologiczne w arekonstrukcyjnym nurcie filozofii nauki 24
1.6. Modele racjonalności . . 26
1.7. Metanaukowy kontekst aksjologii nauki  35
1.8. Etyka a nauka  42
1.9. Relewantność filozofii wobec nauki  63
1.10. Wartości i zadania lub cele a reguły lub normy . 67

2. Wartościowanie i wartości w nauce  91
2.1. Zarys teorii wartościowania i wartości w nauce . 91
2.2. Elementy treściowe wartościowania w języku wybranych działów logiki filozoficznej . 105
2.3. Wartości, wartościowania - pojęcia, związki . 116
2.3.1. Objaśnienia pojęć oraz zachodzących między nimi relacji 116
2.3.2. Próby grupowania wartości . 122
2.3.2.1. Pierwsza próba grupowania (P. Kosso) . 122
2.3.2.2. Druga próba grupowania (M. Bunge)  139
2.3.2.3. Trzecia próba grupowania (B. C. van Fraassen)  175
2.3.2.4. Czwarta próba szeregowania z uwzględnieniem waloru dominującego . 183
2.3.2.5. Próba rangowego szeregowania wartości . 185

3. Fakt - wartość - aksjologiczna neutralność nauki . 191
3.1. Sądy wartościujące w nauce  191
3.2. Opozycja między faktem i wartością  211
3.3. Związki między nauką a wartościami: aksjologiczna neutralność nauki  240
3.3.1. Aktualne postacie dyskusji wokół stanowiska Webera: uwspółcześnione tendencje, tradycje  240
3.3.1.1. Charakterystyka pierwotnego stanowiska  240
3.3.1.2. Dyskusja nad przedmiotem sporu  242
3.3.1.3. Webera teoria nauki . 243
3.3.1.4. Spór o pozytywizm sporem o wartości  244
3.3.1.5. Postulat niezależności od wartości a dualizm faktów i wartości  245
3.3.1.6. Opozycja między Albertem a Habermasem . 248
3.3.1.7. Sposoby rozumienia postulatu niezależności od wartości . 257
3.3.1.8. Elementy ideału nauki wolnej od wartości: dyskusja 259
3.3.1.9. Aksjologia nauki; grupy wartości a teza nauki wolnej od wartości  264
3.3.1.10. Dookreślenia tezy o aksjologicznej neutralności  265
3.3.1.11. Złożoność postępowania badawczego w aspekcie aksjologicznym  269
3.3.1.12. Aksjologiczne zaangażowanie nauki . 271
3.3.2. Aksjologiczna neutralność nauki: ujęcie systematyczne  272
3.3.2.1. Nauka i metodologia . 281
3.3.2.2. Nauka a dziedzina norm i wartościowań  286
3.3.2.3. Teza o niezależności nauki od sądów wartościujących  288
3.3.2.4. Standardowe trudności tezy o niezależności nauki od wartości  290

4. Typy i cechy wartości; stanowiska . 303
4.1. Wyróżnione przeciwstawienia . 303
4.1.1. Wartości poznawcze, epistemiczne a wartości pozapoznawcze, niekognitywne  303
4.1.2. Wartości naukowe oraz pozanaukowe . 321
4.1.3. Wartości a nauki podstawowe i stosowane  332
4.1.4. Wyjaśnianie a prawdziwość; koherencja a ogólność  338
4.2. Opozycja stanowisk .348
4.2.1. Eksplanacjonizm a emancypatywizm  348
4.2.2. Restrykcjonizm, separacjonizm a ekspansjonizm . 359
4.2.2.1. Sytuacja problemowa . 359
4.2.2.2. Kontekstowe objaśnienia terminologiczne . 360
4.2.2.3. Dziejowy aspekt zagadnienia . 361
4.2.2.4. Wzorcowe egzemplifikacje  363
4.2.2.5. Analiza systematyczna . 369
4.2.2.6. Częściowe podsumowanie . 376
4.2.3. Realizm a nonrealizm lub antyrealizm . 378

Zakończenie  391
Bibliografia . 395
Summary . 413
Indeks nazwisk  417
Indeks rzeczowy  423

438 stron, Format: 17.5x24.5cm, oprawa miękka



Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022