|
ZARZĄDZANIE WYMIAREM SPRAWIEDLIWOŚCI W KIERUNKU SPÓJNEGO SYSTEMU I BUDOWANIA WARTOŚCI
BANASIK P. wydawnictwo: SGH, 2015, wydanie Icena netto: 54.00 Twoja cena 51,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zarządzanie wymiarem
sprawiedliwości
W
kierunku spójnego systemu i budowania wartości
Zarządzanie
wymiarem sprawiedliwości jest obszarem, który dotychczas
jeszcze nie doczekał się w Polsce szerszych analiz i dociekań
naukowych. Każda zatem próba przeprowadzenia pogłębionych
badań, a tym samym formułowania wniosków i rekomendacji,
może przyczynić się do wywołania szerszej dyskusji na temat dalszych
kierunków rozwoju tej organizacji. Organizacji
szczególnej, mającej bowiem spełniać wiele zadań. Poza
wymierzaniem sprawiedliwości w ujęciu tradycyjnym, może stać się
integratorem określonych działań społecznych, edukacyjnym stymulatorem
dla różnych powiązanych z nią organizacji i łącznikiem
między ustawodawcą a obywatelem. Może również stać się sądem
odpowiedzialnym za swoje działania, i to nie tylko w zakresie zadań
podstawowych, lecz także w zakresie zadań przyjętych dobrowolnie.
Jednocześnie też zadań związanych z redystrybuowaniem wiedzy,
tworzeniem forum partnerstwa obywatelskiego różnych
interesariuszy na zasadach wzajemnego poszanowania, partnerstwa,
szacunku i autorytetu. Muszą to być jednak przede wszystkim działania
systemowe i zintegrowane - działania, które staną się
wyznacznikiem szczególnej pozycji, jaką we
współczesnym świecie zajmuje wymiar sprawiedliwości. Powinny
to być również działania będące uzupełnieniem jego misji
oraz takie, które wkomponują się w nią dobrowolnie, a nie
poprzez narzucony imperatyw. Dziś już możliwe jest, by z pełną
odpowiedzialnością stwierdzić, że zarówno poziom
makroorganizacyjny (cały wymiar sprawiedliwości), jak i
mikroorganizacyjny (pojedynczy sąd) można i trzeba postrzegać z
perspektywy nauk o zarządzaniu.
Wynika to nie tylko z rozwoju samej organizacji i poddawania jej
nieustannym, choć najczęściej nieusystematyzowanym zmianom, lecz także
z oczekiwań wynikających zarówno z europejskiego, jak i
obywatelskiego punktu widzenia. Sprawnie funkcjonujący wymiar
sprawiedliwości stanowi dopełnienie sprawnie funkcjonującej
administracji publicznej i przekłada się na postrzeganie państwa jako
forum realizowania czwartej, klasycznie rozumianej funkcji zarządzania,
a więc kontroli zapewniającej pomiar efektywności - tak ekonomicznej,
jak i organizacyjnej - działania systemu instytucjonalnego państwa w
ramach makroorganizacji1. To zaś pozytywnie wpływa na poprawę
jakościową procesów gospodarczych, zadowolenia społecznego
oraz lokowania kapitału zagranicznego w inwestycjach na ternie danego
państwa. Obserwując zmiany zachodzące w funkcjonowaniu wymiaru
sprawiedliwości, nie można oprzeć się wrażeniu, że są one chaotyczne i
nie w pełni przemyślane. Czasami organizacja ta stanowi swoisty poligon
doświadczalny, mniej lub bardziej sprawnie, przeprowadzanych
eksperymentów. Właśnie z tych powodów pilne
poszukiwanie najlepszych rozwiązań organizacyjnych staje się istotnym
wyzwaniem tak dla teoretyków, jak i praktyków
zarządzania.
Z tego też względu niniejsza książka jest propozycją zagospodarowania
luki poznawczej, rozumianej zarówno w ujęciu teoretycznym,
jak i aplikacyjnym.
Wprowadzenie
Rozdział I. Miejsce
i odrębności zarządzania wymiarem sprawiedliwości w zarządzaniu
publicznym
Wstęp
1. Miejsce wymiaru sprawiedliwości w sektorze publicznym
Podsumowanie
Rozdział II. Wartości, a więc co? Jak
je postrzegać w wymiarze sprawiedliwości?
Wstęp
1. Perspektywa I - Rola sędziego i sądu w kreowaniu sprawiedliwego
prawa jako wartości oczekiwanej społecznie
2. Perspektywa II - Wartości wymiaru sprawiedliwości
3. Perspektywa III - Sprawność organizacyjna wymiaru sprawiedliwości
jako wartość oczekiwana społecznie
Podsumowanie
Rozdział III. Wymiar sprawiedliwości w
powiązaniach sieciowych
Wstęp
1. Struktura organizacyjna wymiaru sprawiedliwości
2. Od organizacji do sieci
Podsumowanie
Rozdział IV. Wrażliwość czy
niewrażliwość wymiaru sprawiedliwości?
Wstęp
1. Od społecznej odpowiedzialności do społecznej wrażliwości i
zaangażowania społecznego wymiaru sprawiedliwości
2. Wymiar sprawiedliwości a jego pracownicy - czy zaangażowanie
organizacji w rozwój pracowników jest
wystarczające?
3. Praktyczne impulsy zaangażowania społecznego wymiaru sprawiedliwości
Podsumowanie
Rozdział V. Zarządzanie
systemowe - kierunki ewolucji sądu
Wstęp
1. Sąd jako organizacja w procesie ewolucji
2. Zarządzanie systemowe w sądzie - wyzwania
2.1. Zaangażowanie interesariuszy
2.1.1. Dobra praktyka Badanie satysfakcji pracowników sądu
2.1.2. Dobra praktyka Partycypacyjny model zarządzania sądem
2.1.3. Dobra praktyka Organizacja i funkcjonowanie Biura Obsługi
Interesantów
2.1.4. Dobra praktyka Poprawa wizerunku sądu
2.1.5. Dobra praktyka Sąd w otoczeniu społecznym
2.2. Rola najwyższego kierownictwa w kreowaniu efektywnej organizacji
2.3. Praca zespołowa, projektowa i doskonalenie
2.3.1. Dobra praktyka Sąd jako organizacja samoucząca się
2.3.2. Dobra praktyka Zarządzanie wiedzą i kompetencjami
pracowników
2.4. Innowacje
2.4.1. Dobra praktyka Zarządzanie innowacyjnością pracowników
2.5. Skuteczne metody i techniki zarządzania
Podsumowanie
Rozdział VI.
Ekonomiczna analiza motywacji polskiego sędziego i czynniki wpływające
na jego decyzje związane z wyborem zawodu i efektywnością
Wstęp
1. Ekonomiczna teoria władzy sądowniczej - model człowieka
ekonomicznego, behawioralnego i ewolucyjnego
2. Regulacje prawne dotyczące wynagradzania sędziów w Polsce
3. Metodyka przeprowadzonych badań
4. Analiza wyników ilościowych
5. Reguły satysfakcji sędziego
Podsumowanie
Bibliografia
198
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|