Prawo do kultury
Znakomita praca prof. Anny Młynarskiej-Sobaczewskiej,
poświęcona nader ważnej i aktualnej problematyce prawa do kultury, oparta została na
rozbudowanej bazie źródłowej, na którą składają się zarówno akty normatywne rangi
międzynarodowej, regionalnej (w tym europejskiej) i krajowej, jak również judykaty –
Europejskiego Trybunału Praw Człowieka oraz sądów krajowych. Równocześnie w
książce w ciekawy sposób ukazano bieżący stan badań i wyniki dyskusji naukowych
dotyczących tytułowego zagadnienia w odniesieniu do najnowszej literatury światowej
przedmiotu. Należy również nadmienić, że w toku wywodu Autorka przekonująco wsparła
swoją argumentację ciekawą analizą porównawczą wybranych porządków prawnych państw
europejskich.
z recenzji dr. hab. Jędrzeja Skrzypczaka, prof. UAM
Anna Młynarska-Sobaczewska – dr hab. nauk prawnych, profesor
Instytutu Nauk Prawnych PAN. Przez wiele lat związana z Wydziałem Prawa i Administracji
Uniwersytetu Łódzkiego, następnie z Instytutem Nauk Prawnych PAN, gdzie od 2016 r.
kieruje Zakładem Prawa Konstytucyjnego i Badań Europejskich. Autorka publikacji z
zakresu prawa konstytucyjnego oraz praw człowieka, m.in.: monografii Wolność informacji
w prasie (2003), Autorytet państwa: legitymizacyjne znaczenie prawa w państwie
transformacji ustrojowej (2010), a także licznych artykułów i fragmentów opracowań
zbiorowych dotyczących prawa konstytucyjnego i praw człowieka.
Wprowadzenie. Prawo do kultury - próba rekonstrukcji
Rozdział 1. Prawo do kultury, czyli do czego? Zakres i sens pojęcia kultury jako
obiektu uprawnień
1.1. Wieloznaczność pojęcia kultury
1.2. Kultura narodowa auniwersalne dziedzictwo
1.3. Kultura wysoka i niska
Rozdział 2. Charakter normatywny i treść prawa do kultury
2.1. Prawo do kultury a art.15Międzynarodowego paktu praw gospodarczych, społecznych
ikulturalnych (MPPGSiK)
2.2. Prawo do kultury artystycznej
2.3. Charakter prawa do kultury
2.4. Obowiązki państwa wzakresie prawa do kultury
2.5. Sądowa ochrona praw kulturalnych
Rozdział 3. Wolność twórczości artystycznej aprawo do kultury. Elementy prawa
do kultury worzecznictwie ETPC
3.1. Granice wolności wypowiedzi artystycznej
3.2. Horyzontalne oddziaływanie wolności wypowiedzi artystycznej
3.3. Pozytywne obowiązki państwa wzakresie wolności wypowiedzi artystycznej
Rozdział 4. Prawa twórców i prawo autorskie - mosty czy bariery między twórcami
aodbiorcami
4.1. Prawa autorów, prawa twórców - dwa systemy
4.2. Prawa autorskie awolność wypowiedzi artystycznej
4.3. Wolność twórczości artystycznej zwykorzystaniem cudzego utworu. Parodia - studium
przypadku
4.4. Wyzwania dla prawa autorskiego związane zdigitalizacją zasobów treści
kulturalnych
4.5. Regulacje UE dotyczące dostępu do treści kulturalnych wobec praw autorskich
4.6. Uwolnienie twórczości - Creative Commons
4.7. Uwolnienie dziedzictwa kulturalnego
Rozdział 5. Polityka kulturalna aobowiązki władz publicznych w zakresie
realizacji prawa do kultury
5.1. Polityka kulturalna aprawo do kultury
5.2. Modele polityk kulturalnych
5.3. "Przedłużone ramię" wfinansowaniu życia artystycznego
5.4. PISF jako próba wdrożenia ciała eksperckiego izasady "przedłużonego
ramienia"
5.5. Kryteria merytoryczne - dylematy iwarunki finansowania życia artystycznego
5.6. Status artysty - mechanizmy wsparcia twórców jako podmiotów ibeneficjentów życia
kulturalnego
5.7. Instrumenty wspierania dostępności dóbr kulturalnych - książka jako dobro
kultury
Zakończenie. Prawo do kultury - od utopii do uniwersalnego standardu
Bibliografia
234 strony, Format: 14.1x20.8, oprawa miękka