|
CIELESNOŚĆ AKTU TWORZENIA W TEATRZE RUCHU INTEGRACJA SZTUKI I EDUKACJI W ROZWOJU I TRANSGRESJI POTENCJAŁU CZŁOWIEKA
KRASOŃ K. wydawnictwo: UNIVERSITAS, 2013, wydanie Icena netto: 47.25 Twoja cena 44,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Cielesność aktu tworzenia w teatrze ruchu
Integracja sztuki i edukacji w rozwoju i transgresji potencjału człowieka
Książka Cielesność aktu tworzenia w teatrze ruchu jest
nowatorskim dziełem naukowym na temat istoty i znaczenia cielesności ruchu teatralnego
dla tworzenia samego dzieła teatralnego, jak i zarazem znaczenia tego dzieła i w nim
ruchu ciała we wspieraniu rozwoju i transgresji uczestników spektaklu ku pełni ich
potencjału człowieczeństwa. Na tle ogólnej dyskusji o celu i znaczeniu edukacji
kulturalnej i edukacji teatralnej Autorka szeroko dyskutuje o teatrze jako polu tworzenia
sztuki i pełnego człowieczeństwa jej uczestników oraz dokonuje interpretacji i
reinterpretacji ciała i ruchu w teatrze jako akcie twórczym. (…) Nie ulega dla mnie wątpliwości,
że książka Katarzyny Krasoń jest dziełem dojrzałym, pełnym, oryginalnym, całkowicie
nowatorskim w polskiej pedagogice kultury oraz w edukacji teatralnej. Autorka wykazała się
bardzo szeroką i doskonale ugruntowaną i spożytkowaną erudycją, niezwykle odważnym,
innowacyjnym warsztatem wytwarzania złożonych źródeł i błyskotliwym analitycznym i
pisarskim ich wykorzystaniem
- z recenzji prof. zw dr hab. Zbigniewa Kwiecińskiego
Katarzyna Krasoń, dr hab. nauk humanistycznych, profesor Uniwersytetu
Śląskiego i Akademii Muzycznej w Katowicach, jej dociekania badawcze dotyczą obcowania
dzieci i młodzieży ze sztuką, zwłaszcza literaturą, muzyką, teatrem i tańcem, zarówno
w wymiarze odbiorczym, jak i twórczym czy ekspresyjnym. Zajmuje się problematyką przekładu
intersemiotycznego i wizualizacji przestrzennej. Prowadzi warsztaty z zakresu
biblioterapii ekspresyjnej i technik parateatralnych. Jest twórczynią metody
kinestetycznej interpretacji poezji stosowanej w edukacji. Opublikowała 7 opracowań
zwartych oraz zredagowała 11 monograficznych tomów zbiorowych (najważniejsze to Dwa światy.
Ruch dyrektywny i niedyrektywny jako wizualizacja - odkrywanie – poznawanie, 2002;
Przestrzenie sztuki dziecka. Strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia
jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej, 2003; Dziecięce odkrywanie tekstu
literackiego - kinestetyczne interpretacje liryki. 2005; Twórczość – Ekspresja –
Aktywność artystyczna w rozwoju dzieci i młodzieży, 2011).
Wstęp
1. Zamiast wprowadzenia. Edukacja kulturalna czy sztuka dla wszystkożerców?
1.1. Kultura, sztuka i ich konsumenci – rys orientacyjny
1.2. Edukacja kulturalna – w perspektywie postulatywnej
1.3. Pedagogiczny wymiar wychowania teatralnego – główne kierunki poszukiwań
2. Teatr jako pole i nośnik tworzenia. Aktualizowanie potencjalności uczestników
kreacji
2.1. Kreacja – aktor w roli
2.2. Spektakl – perspektywa dychotomiczna – tworzenie porozumienia aktora i widza
3. Istota i źródła obecności ciała w teatrze
3.1. Ucieleśnienie – selektywne ujęcie kulturowe
3.2. Cielesność aktora jako znaczenie
4. Teatralizacja oparta na ruchowym wizualizowaniu – reinterpretacja i
autokreacja
4.1. Ciało i ruch. Znak cielesny
4.2. Idea teatru ruchu, źródła – w stronę trajektorii pedagogicznej
4.3. Teatr ruchu – realizacja aktu tworzenia
5. Akt cielesnego tworzenia w teatrze ruchu – wymiar empiryczny
5.1. Na drodze jakościowego usytuowania podstawy badań własnych
5.2. Narracje o poszukiwaniach siebie w teatrze. Subiektywizowana waloryzacja
aktualizowania potencjalności w ocenie uczestników zamkniętego aktu kreacji
5.2.1. Przestrzeń aktora
5.2.2. Przestrzeń animatora (pedagoga)
5.3. Longitudinalne postrzeganie pełnego aktu kreacji cielesnej w perspektywie jego
uczestników
5.3.1. Kształt tworzenia znaczeń w spektaklu (drogi inspiracji i opowieść, czyli od
preparacji do spektaklu)
5.3.2. Próba uchwycenia procesualności
5.3.3. Spektakl jako efekt estetyczny i komunikacyjny – ujęcie nadawcy
5.4. Odbiorczy aspekt recepcji spektaklu – dekodacje widzów w kontekście walorów
pedagogicznych (z nieśmiałym wątkiem ilościowym)
6. Myśl finalna. Miejsce teatralizacji ruchowej w edukacji integralnej
Bibliografia
380 stron, Format: 15.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|