Tom I podręcznika akademickiego, napisany przez wybitne polskie znawczynie
przedmiotu. 
Książka:
- przedstawia problemy i zadania współczesnej psychologii rozwoju
człowieka;
- prezentuje ekologiczne, kulturowe i środowiskowe podejście do badania
procesów rozwojowych;
- przybliża podstawowe modele, koncepcje i teorie rozwoju, zwraca także
uwagę na problemy metodologiczne;
- stanowi wprowadzenie do kolejnych tomów poświęconych: charakterystyce
okresów życia człowieka (tom 2) oraz rozwojowi funkcji psychicznych (tom 3).
Pozycja jest adresowana przede wszystkim do wykładowców i studentów różnych
kierunków uniwersyteckich (pedagogiki, psychologii, socjologii, etnografii itp.) oraz
innych szkół wyższych (akademii medycznych, akademii wychowania fizycznego itd.). Może
być także użyteczna dla wszystkich zainteresowanych profesjonalnie
(psychologów-praktyków) i nieprofesjonalnie problemami rozwoju psychicznego człowieka
od poczęcia do późnej starości oraz możliwościami optymalizowania tego rozwoju.
Spis treści:
Rozdział 1. Kształtowanie się psychologii rozwojowej jako nauki
(oprać. Maria Przetacznik-Gierowska) 
1.1. Wczesne idee rozwoju psychicznego. Prekursorzy 
1.2. Psychologia rozwojowa na przełomie XIX i XX wieku 
1.3. Psychologia rozwojowa w XX wieku 
Rozdział 2. Przedmiot, problemy i zadania współczesnej psychologii rozwoju
człowieka (oprać. Maria Tyszkowa) 
2.1. Przedmiot badań psychologii rozwoju człowieka 
2.2. Główne działy psychologii rozwojowej 
2.3. Stosunek psychologii rozwojowej do innych dyscyplin psychologii i jej miejsce wśród
innych nauk 
2.4. Podstawowe problemy współczesnej psychologii rozwoju człowieka 
2.5. Podstawowe zadania współczesnej psychologii rozwoju człowieka 
Rozdział 3. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej (oprać. Maria
Tyszkowa) 
3.1. Pojęcie rozwoju i jego geneza 
3.2. Pojęcie rozwoju psychicznego i sposoby jego ujmowania 
3.3. Pojęcie zmiany rozwojowej 
3.4. Rodzaje zmian rozwojowych 
3.4.1. Rozwojowe zmiany ontogenetyczne 
3.4.2. Geneza aktualna lub mikrogeneza 
3.4.3. Zmiany ilościowe i jakościowe 
3.4.4. Zmiany intraindywidualne i interindywidualne 
Rozdział 4. Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka
(oprać. Maria Przetacznik-Gierowska) 
4.1. Czynniki rozwoju psychicznego 
4.2. Mechanizmy zmian rozwojowych 
4.3. Dojrzewanie - uczenie się - socjalizacja 
4.4. Rozwój psychiczny jako proces wypełniania zadań życiowych 
4.5. Nabywanie wczesnych doświadczeń. Okresy sensytywne i krytyczne 
4.6. Zdarzenia życiowe a kryzysy w rozwoju człowieka 
4.6.1. Klasyfikacja i modele zdarzeń życiowych 
4.6.2. Pojęcie kryzysu w rozwoju człowieka 
Rozdział 5. Ekologiczne uwarunkowania rozwoju psychicznego człowieka
(oprac. Maria Tyszkowa i Maria Przetacznik-Gierowska) 
5 1 Ewolucja pojęcia środowisko 
5 2 Środowisko z perspektywy interakcyjnej 
5.3. Ekologiczna interpretacja rozwoju psychicznego człowieka 
5.4. Aktywność w środowisku, doświadczenie i rozwój: o nowy paradygmat badań
psychologiczno-rozwojowych 
Rozdział 6. Rola kultury w rozwoju psychicznym jednostki (oprac. Maria
Tyszkowa) 
6.1. Kultura jako składnik i czynnik organizujący środowisko człowieka 
6.2. Rola czynników kulturowych w rozwoju psychicznym jednostki 
6.3. Kultura symboliczna, wartości i rozwój jednostki 
Rozdział 7.Jednostka a rodzina: interakcje,stosunki,rozwój (oprac.Maria
Tyszkowa) 
7.1. Rodzinne uwarunkowania rozwoju osobowości jednostki 
7.2. Założenia wyjściowe badań nad rodziną 
7.3. Paradygmat teoretyczny badań nad związkiem między rodziną, jej funkcjonowaniem i
rozwojem a jednostką i jej rozwojem indywidualnym 
7.4. Rozwój psychiczny jednostki w rodzinie 
7.5. Doświadczenie i jego rola w procesach rozwoju psychicznego jednostki 
7.6. Stosunki międzyosobowe,społeczne role rodzinne i pozycje zajmowane w rodzinie a
rozwój jednostki 
7.7. Wpływ rozwoju jednostki na funkcjonowanie rodziny 
Rozdział 8. Zmiany rozwojowe aktywności i działalności jednostki
(oprac. Maria Przetacznik-Gierowska) 
8.1. Aktywność jako podstawa i skutek zmian rozwojowych psychiki w różnych fazach
życia 
8.2. Charakterystyka struktury czynności 
8.3. Dawne i współczesne poglądy na zabawę 
8.3.1. Klasyczne teorie zabawy 
8.3.2. Koncepcje psychoanalityczne, poznawcze i kulturalno-społeczne 
8.3.3. Nowe poglądy na zabawy dzieci 
8.4. Ogólna charakterystyka zabawy 
8.4.1. Prawidłowości rozwojowe w zabawach dzieci" 
8.5. Twórczość dziecka 
8.5.1. Twórczość plastyczna 
8.5.2. Twórcza aktywnpść językowa 
Rozdział 9. Wybrane koncepcje i teorie rozwoju psychicznego człowieka (oprac.
Maria Tyszkowa i Maria Przetacznik-Gierowska) 
9.1. Podstawowe kierunki teoretyczne w wyjaśnianiu rozwoju psychicznego
9.2. Teorie psychoanalityczne i modele rozwoju człowieka 
9.3. Behawiorystyczne teorie rozwoju 
9.4. Teorie poznawcze rozwoju 
9.5. Kierunek kultirrowo-historyczny w psychologii rozwojowej 
9.6. Dialektyczne koncepcje rozwoju 
9.7. Kompleksowe modele i koncepcje rozwoju 
9.8. Nowsze koncepcje i modele rozwoju indywidualnego w ciągu życia w psychologii
polskiej 
Rozdział 10. Periodyzacja rozwoju psychicznego (oprac. Maria Przetacznik
-Gierowska) 
10.1. Problem stadialności rozwoju psychicznego 
10.2 Problem ciągłości/nieciągłości rozwoju psychicznego 
10.3. Tempo i rytm rozwoju. Pojęcia akceleracji i retardacji 
10.4. Wybrane systemy periodyzacji rozwoju 
10.5. Podsumowanie 
Rozdział 11. Metodologiczne problemy badania procesów rozwoju (oprac.
Maria Przetacznik-Gierowska) 
11.1. Dymensjonalizacja procesów rozwoju dla celów badawczych 
11 2. Podstawowe podejścia badawcze 
11.2.1 Podejście synchroniczne i diachroniczno-funkcjonalne 
11.2.2. Podejście transwersalne i longitudinalne 
112.3. Analiza sekwencyjna 
11.3. Podstawowe metody badań, narzędzia diagnozy stanu i perspektyw rozwojowych
jednostki 
11.4. Problemy etyczne badań nad rozwojem psychicznym człowieka 
Bibliografia 
 
276 stron, miękka oprawa
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.