| 
  
 ZWOLNIENIA PRACOWNIKÓW A POLITYKA PERSONALNA FIRMY
 SIDOR-RZĄDKOWSKA M. RED.   wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2010, wydanie II   cena netto: 79.70  Twoja cena  75,72 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zarządzanie procesem odchodzenia pracowników z firmy jest ważnym elementem
polityki personalnej, a jego jakość - sprawdzianem kultury organizacji. Omawiając
kwestie zarówno zwalniania pracowników przez pracodawcę, jak i ich odchodzenia z
własnej woli, autorka rozważa przyczyny i skutki tych zjawisk oraz towarzyszące im
problemy i sposoby ich rozwiązywania.  
 
Skupia się na następujących zagadnieniach: 
 
  - podstawy prawne rozwiązania stosunku pracy,
 
  - wpływ formy zwalniania na wizerunek przedsiębiorstwa,
 
  - zjawisko redukcji zatrudnienia - przebieg, rozwiązania alternatywne, kryteria
    wyboru osób do zwolnienia,
 
  - outplacement i związane z nim korzyści,
 
  - zwolnienia spowodowane negatywną oceną pracy,
 
  - zasady prowadzenia rozmów ze zwalnianymi pracownikami,
 
  - sposoby zapobiegania odchodzeniu wartościowych pracowników,
 
  - wykorzystanie informacji zwrotnej od odchodzących pracowników.
 
 
 
Spis treści: 
  
O autorce  
str. 11 
 
Wstęp  
str. 13 
 
CZĘŚĆ I. ZARZĄDZANIE PROCESEM ODCHODZENIA PRACOWNIKÓW Z ORGANIZACJI
SPRAWDZIANEM KULTURY ORGANIZACYJNEJ FIRMY 17 
 
Rozdział 1. Zwalnianie pracowników a wizerunek przedsiębiorstwa  
str. 19 
 
Firma w oczach byłych pracowników  
str. 19 
Podstawy prawne rozwiązania stosunku pracy  
str. 26 
Wybrane przepisy kodeksu pracy  
str. 26 
Ustawa z dnia 13 marca 2003 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami
stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników  
str. 30 
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy  
str. 31 
Ustawa z dnia l lipca 2009 roku o łagodzeniu skutków kryzysu gospodarczego dla
pracowników i przedsiębiorców  
str. 33 
 
Rozdział 2. Przegląd najczęściej występujących przyczyn odchodzenia
pracowników z przedsiębiorstwa  
str. 37 
 
Zwolnienia spowodowane przyczynami organizacyjnymi 
str. 38 
Zwolnienia spowodowane negatywną oceną pracy 
str. 40 
Zwolnienia z inicjatywy pracownika 
str. 44 
 
CZĘŚĆ II. GDY DECYZJĘ PODEJMUJE PRACODAWCA  
str. 51 
 
Rozdział 3. Restrukturyzacja firmy a redukcja zatrudnienia  
str. 53 
 
Pojęcie restrukturyzacji  
str. 53 
Restrukturyzacja zatrudnienia jako nieodzowny element restrukturyzacji przedsiębiorstwa  
str. 55 
Przebieg procesu restrukturyzacji zatrudnienia  
str. 59 
Znaczenie komunikacji  
str. 63 
Pojęcie planu społecznego  
str. 65 
Próba podsumowania  
str. 70 
 
Rozdział 4. Redukcja zatrudnienia a dalsze funkcjonowanie firmy  
str. 71 
 
Syndrom "tych, co przeżyli"  
str. 71 
Sposoby przeciwdziałania negatywnym skutkom redukcji 
str. 74 
 
Rozdział 5. Sposoby przeciwdziałania przerostowi zatrudnienia  
str. 78 
 
Planowanie zatrudnienia  
str. 80 
Wprowadzanie elastycznych form zatrudnienia  
str. 83 
 
Rozdział 6. Rozwiązania alternatywne wobec redukcji zatrudnienia  
str. 85 
 
Zachęcanie do dobrowolnego odejścia z organizacji połączone z systemem odpraw  
str. 85 
Zaproponowanie pracownikom urlopów bezpłatnych (lub częściowo płatnych)  
str. 87 
Obniżka wynagrodzeń osób zatrudnionych w firmie  
str. 89 
 
Rozdział 7. Podejmowanie decyzji dotyczących wyboru osób przeznaczonych do
zwolnienia w ramach redukcji  
str. 93 
 
Kryterium stażu pracy  
str. 93 
Kryterium społeczne  
str. 94 
Kryterium efektywnościowe  
str. 95 
 
Rozdział 8. Przekazywanie pracownikom informacji o podjętych decyzjach  
str. 100 
 
Utrata zatrudnienia jako poważny problem psychologiczny  
str. 100 
Zasady prowadzenia rozmów ze zwalnianymi pracownikami  
str. 102 
 
Rozdział 9. Outplacement 
str. 110 
 
Czym jest outplacement?  
str. 110 
Rodzaje outplacementu 
str. 115 
Dlaczego firmy decydują się na zastosowanie outplacementu?  
str. 119 
Trudności związane z prowadzeniem programów outplacementu w Polsce  
str. 122 
Jak mierzyć efektywność outplacementu?  
str. 127 
 
Rozdział 10. Zwolnienia spowodowane negatywną oceną pracy  
str. 129 
 
Najczęstsze przyczyny niewłaściwego wykonywania zadań  
str. 129 
Zła organizacja pracy w firmie  
str. 129 
Błędy w procesie rekrutacji i selekcji  
str. 129 
Trudności przeżywane przez długoletnich pracowników  
str. 135 
Zagadnienia, które należy rozważyć przed podjęciem ostatecznej decyzji 
str. 138 
Informowanie pracownika o zwolnieniu spowodowanym negatywną oceną pracy  
str. 142 
 
CZĘŚĆ III. GDY DECYZJĘ PODEJMUJE PRACOWNIK  
str. 149 
 
Rozdział 11. Powody odchodzenia dobrych pracowników z organizacji  
str. 151 
 
Brak realistycznego obrazu przyszłej pracy  
str. 154 
Zatrudnianie osób ze zbyt wysokimi kwalifikacjami  
str. 156 
Niewłaściwy przebieg okresu adaptacyjnego  
str. 157 
Nie satysfakcjonujący poziom wynagrodzeń  
str. 161 
 
Rozdział 12. Jak zatrzymać wartościowych pracowników w firmie? Program
działań długofalowych  
str. 163 
 
Przestrzeganie najważniejszych zasad efektywnego kształtowania systemów motywacyjnych 
str. 163 
Tworzenie kafeteryjnych systemów wynagradzania  
str. 167 
Stosowanie mniej popularnych, a skutecznych sposobów motywowania  
str. 169 
Właściwe kształtowanie polityki szkoleniowej  
str. 172 
Prawidłowości związane z procesem uczenia się osób dorosłych 
str. 173 
Właściwy dobór uczestników prowadzonych przez firmę szkoleń  
str. 174 
Tworzenie uczącej się organizacji  
str. 175 
Stwarzanie pracownikom możliwości awansu  
str. 180 
Programy zarządzania talentami  
str. 183 
 
Rozdział 13. Rozmowa z odchodzącym pracownikiem źródłem informacji o polityce
personalnej przedsiębiorstwa  
str. 186 
 
Sygnały świadczące o zamiarze odejścia  
str. 186 
Czy warto nakłaniać pracownika do pozostania?  
str. 188 
Zasady prowadzenia tzw. wywiadów końcowych 
str. 190 
Dodatek. Odejść z klasą. Kilka słów do rozstających się z firmą pracowników  
str. 199 
Rozstanie z pracodawcą jako naturalny etap życia zawodowego 
str. 199 
Jak przewidzieć zwolnienie?  
str. 202 
Wskazówki dla odchodzących  
str. 205 
 
Bibliografia 
str. 209 
 
Indeks  
str. 215 
 
 
220 stron, B5, oprawa miękka 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |