Potrzeba moralnej orientacji w życiu zawodowym menedżera
Potrzeba moralnej orientacji w życiu zawodowym menedżera, finansisty czy
stratega gospodarczego nie prowadzi, wedle autorów, do próby przedstawienia jednego,
jedynie słusznego rozwiązania problemów moralnych w życiu gospodarczym. Autorzy są od
tego jak najdalsi. Przeciwnie, książka ukazuje szeroką gamę różnych poglądów i
koncepcji oceny moralnej, dzięki czemu każdy może próbować odnaleźć własne
rozwiązanie problemów moralnych zgodne z indywidualnym systemem wartości.
Samo zresztą zapoznanie się z wielością problemów moralnych, jakie rodzi
podejmowanie decyzji w życiu gospodarczym i skonfrontowanie ich z możliwościami, które
oferuje etyka w ich rozwiązywaniu, stanowi najlepszą drogę odkrycia własnego sposobu
doskonalenia moralnego, tak w sferze osobistej, jak i zawodowej. Wagę samodoskonalenia
moralnego trudno przecenić. W jego wyniku bowiem nabieramy kompetencji moralnych,
służących do profesjonalnego podejmowania decyzji w życiu gospodarczym.
Badania nad moralnymi aspektami działalności gospodarczej i nad etyką biznesu
prowadzimy od przeszło pięciu lat w ramach prac statutowych Katedry Filozofii w SGH, a
od roku także w ramach międzynarodowej grupy IWBEE, która składa się z badaczy z
Niemiec, Austrii, Kanady, USA i Polski. Grupa spotkała się dotychczas w Berlinie,
Warszawie (spotkanie w sierpniu 2010 r. zorganizowała Katedra Filozofii SGH) i w Bath.
Prace grupy koordynuje prof. Michaela Haase z Berlina (jej tekst, przedstawiający
preferowaną przez nią perspektywę kulturocentryczną jest umieszczony w niniejszej
publikacji).
WSTĘP (Grzegorz Szulczewski)
CZĘŚĆ I. ETYKA I ETYKA BIZNESU
1. Koncepcje słusznego etycznie działania (Jacek Ziobrowski)
2. Trzy wielkie tradycje humanistyczne uprawiania refleksji moralnej nad gospodarką
(Grzegorz Szulczewski)
3. A Cultural Approach to the Study of Business Ethics Education (Michaela Haase)
CZĘŚĆ II. TRZY SPOJRZENIA Z PERSPEKTYWY HUMANISTYCZNEJ NA GOSPODARKĘ
1. Uzasadnienie etyki biznesu - perspektywa humanistyczna (Ewa Chmielecka)
2. O potrzebie refleksji etycznej nad gospodarką w czasach współczesnych Grzegorz
Szulczewski
3. Biznes, etyka i etyka umowy społecznej (Paweł Więckowski)
CZĘŚĆ III. GOSPODARKA, ODPOWIEDZIALNOŚĆ I ZARZĄDZANIE
1. Humanistyczne inspiracje tworzenia kultury proetycznej w przedsiębiorstwie (Grzegorz
Szulczewski)
2. Odpowiedzialność w ujęciu etyki i etyki gospodarczej (Grzegorz Szulczewski)
3. Biznes o szczególnych zobowiązaniach społecznych - szkolnictwo wyższe (Ewa
Chmielecka)
4. Biznes o szczególnych zobowiązaniach społecznych - media masowe (Ewa Chmielecka)
5. Znaczenie badań nad szczęściem dla etyki biznesu (Paweł Więckowski)
ZAKOŃCZENIE (Grzegorz Szulczewski)
284 strony, B5, oprawa miękka