Czy piloci ulegają złudzieniom percepcyjnym?
Poznawcze uwarunkowania dezorientacji przestrzennej u pilotów
Jakie błędy popełniają piloci?
Dlaczego ulegają oni złudzeniom wzrokowym?
Czy dezorientacja przestrzenna zawsze prowadzi do katastrofy lotniczej?
Pionierska w polskiej literaturze naukowej publikacja. Autorka wypełnia „białe
plamy” na mapie badań psychologicznych mechanizmów dezorientacji przestrzennej, która
jest wciąż wyzwaniem dla medycyny i psychologii lotniczej.
W części teoretycznej Autorka prezentuje zjawisko dezorientacji
przestrzennej, omawia charakterystykę złudzeń wzrokowych, a także ich powiązanie z
uwagą, pamięcią i stylem poznawczym. Przedstawia również ogólny zarys aktywności
zawodowej lotników. W szczególności uwzględnia zjawisko „błędu pilota” jako
jednej z przyczyn katastrof lotniczych.
W części praktycznej Czytelnik znajdzie odpowiedź na pytanie o dokładną
zależność pomiędzy stylem poznawczym a złudzeniami wzrokowymi, opartą na rzetelnych
badaniach naukowych prowadzonych przez Autorkę na grupie pilotów.
W książce mnóstwo cennych informacji znajdą adepci lotnictwa, szkolący ich
specjaliści oraz osoby zainteresowane psychologicznymi aspektami tego zawodu.
Podziękowania
Wprowadzenie
1.Aktywność zawodowa pilota a dezorientacja w przestrzeni
2.Orientacja i dezorientacja w przestrzeni
2.1.Historia badań nad orientacją i dezorientacją w przestrzeni lotniczej
2.2.Sposoby ujmowania orientacji i dezorientacji w przestrzeni
2.2.1.Modele orientacji w przestrzeni
2.2.2.Dezorientacja w przestrzeni
3.Złudzenia i dezorientacja przestrzenna
3.1.Złudzenia jako przyczyna dezorientacji przestrzennej w lotnictwie
3.1.1.Złudzenia wzrokowe
3.1.2.Złudzenia pochodzenia przedsionkowego
3.1.3.Złudzenia pochodzenia centralnego
3.2.Psychologiczna charakterystyka złudzeń wzrokowych
3.2.1.Złudzenia wzrokowe jako efekt interpretacji stymulacji
3.2.2.Złudzenia wzrokowe związane z widzeniem peryferycznym i centralnym
3.3.Koncepcje wyjaśniające powstawanie złudzeń wzrokowych
3.4.Podsumowanie
4.Zależność - niezależność od pola a tradycyjne i współczesne ujęcie stylów
poznawczych
4.1.Wprowadzenie do stylów poznawczych
4.2.Zależność - niezależność od pola: stary konstrukt, nowe interpretacje
4.2.1.Zależność - niezależność od pola a podstawowe style poznawcze
4.2.2.Zależność - niezależność od pola a metastyl elastyczność - sztywność
4.2.3.Zależność - niezależność od pola a hierarchiczne modele umysłu
4.3.Neuropsychologiczna charakterystyka zależności - niezależności od pola
4.4.Poznawcze i temperamentalne mechanizmy zależności - niezależności od pola
4.4.1.Temperamentalne uwarunkowania zależności - niezależności od pola
4.4.2.Poznawcze uwarunkowania zależności - niezależności od pola
4.4.3.Poszukiwanie poznawczych i temperamentalnych uwarunkowań zależności - niezależności
od pola
4.5.Podsumowanie
5.Poznawcze uwarunkowania dezorientacji przestrzennej - założenia badań i
hipotezy ogólne
6.Metoda badań własnych
6.1.Narzędzia badawcze
6.1.1.Test Figur Ukrytych (Embedded Figures Test, EFT)
6.1.2.Test uwagi - zadanie DIVA (DIVided Attention)
6.1.3.Test uwagi - zadanie SWATT
6.1.4.Test pamięci roboczej - zadanie MMATT
6.1.5.Test pamięci roboczej - zadanie HORYZONT
6.1.6.Test pamięci roboczej - WMT (Working Memory Test) .
6.1.7.Test lokalności - globalności przetwarzania stymulacji wzrokowej - zadanie Navona
6.2.Symulatory lotu: JAPETUS i HYPERION
6.2.1.JAPETUS
6.2.2.HYPERION
7.Poznawcze uwarunkowania dezorientacji przestrzennej - badania
7.1.Efektywność wykonania zadań pilotażu pod wpływem złudzenia fałszywego horyzontu
7.1.1.Wnioski
7.2.Efektywność wykonania zadań pilotażu pod wpływem złudzeń stałości wielkości
i stałości kształtu
7.2.1.Wnioski
8.Złudzenia wzrokowe jako przyczyna dezorientacji przestrzennej w lotnictwie -
uwagi końcowe
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks osobowy
328 stron, B5, oprawa miękka