wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   35 egz. / 3482.77 3308,63   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > wyszukiwanie > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

TOŻSAMOŚĆ I RELIGIA ORMIANIE W KRAKOWSKIEJ I LWOWSKIEJ DIASPORZE


ZIĘTEK D.

wydawnictwo: NOMOS, 2008, wydanie I

cena netto: 50.80 Twoja cena  48,26 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Tożsamość i religia 

Ormianie w krakowskiej i lwowskiej diasporze


Na podstawie wniosków z przeprowadzonych badań socjologicznych i religioznawczych książka prezentuje specyfikę narodu ormiańskiego, którego losy, pomimo wielowiekowej obecności w Polsce, wciąż pozostają mało znane.

Spojrzenie na przytoczone fakty na gruncie wydarzeń historycznych ma na celu przybliżenie wkładu Ormian w kulturę polską oraz przełamanie negatywnych stereotypów funkcjonujących w odniesieniu do tych diaspor.

 

Religia, a zwłaszcza religijność, jest dla Ormian biorących udział w badaniach sprawą indywidualną, jednak rozmówcy chętnie poruszają wątki religijne, zwłaszcza akcentując daty chrystianizacji Armenii. Wart podkreślenia jest z pewnością fakt pozytywnego i otwartego stosunku Ormian do wszystkich chrześcijan.
Zastanawiając się nad przyczynami wyraźnie deklarowanego pozytywnego i otwartego stosunku do wszystkich chrześcijan, określonego na potrzeby pracy jako religijność chrześcijańska, stwierdzano, że podstawą religijnej więzi z innymi chrześcijanami jest biblijne uzasadnienie własnej genezy.


Dorota Ziętek, absolwentka Instytutu Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Akademii Ekonomicznej i Interdyscyplinarnych Studiów Amerykańskich prowadzonych pod patronatem Centrum Studiów Amerykańskich UJ. Doktor nauk humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka artykułów i haseł encyklopedycznych o tematyce socjologicznej i religijnej. Interesuje się kulturoznawstwem, socjologią i psychologią religii, zwłaszcza zagadnieniami związanymi z wielokulturowością, dyskryminacją, tożsamością oraz rytuałami.


Wykaz skrótów  
Wprowadzenie    

Rozdział I. TOŻSAMOŚĆ JAKO KATEGORIA TEORETYCZNA  
1.1. Tożsamość. W kręgu definicji  
1.2. Modelowe ujęcie teoretycznych koncepcji tożsamości
1.2.1. Model zdrowia – pojęcie tożsamości w tradycji psychoanalitycznej  
1.2.2. Model interakcyjny     
1.2.3. Model światopoglądowy    
1.2.4. Model egologiczny    
1.3. Tożsamość jako pojęcie zbiorcze – elementy definicji   
1.3.1. Tożsamość a poczucie tożsamości   

Rozdział II. TYPOLOGIE TOŻSAMOŚCI 
2.1. Dychotomia – indywidualizm i kolektywizm 
2.2. Tożsamość indywidualna i kolektywna   
2.3. Tożsamość w ujęciu matematycznym a tożsamość człowieka 
2.3.1. KSDS, KSDI, KIDM – warianty tożsamości typu self 
2.3.2. Tożsamość relacyjna typu same: identyfikacja i dyferencjacja – rezultat potrzeb psychicznych człowieka 
2.4. Tożsamość jako zadanie do wykonania  
2.4.1. Tożsamość pierwotna i wtórna   
2.4.2. Tożsamość personalna i społeczna   
2.5. Tożsamość etniczna, narodowa, kulturowa – rodzaje tożsamości społecznej    
2.5.1. Wokół problemów definicyjnych – etniczność i zjawisko tożsamości etnicznej  
2.5.2. Terminy „naród” i „tożsamość narodowa” w świetle literatury przedmiotu  
2.5.3. Wyznaczniki oraz cechy wspólne zbiorowości o charakterze narodowym i etnicznym    
2.5.4. Tożsamość kulturowa – element integrujący tożsamości społecznej
2.6. Podsumowanie: Tożsamość jako kategoria analityczna 

Rozdział III. OPERACJONALIZACJA RELIGII: RELIGIJNOŚĆ
3.1. Religia jako przedmiot zainteresowań naukowych  
3.1.1. W kręgu definicji – podstawowa typologia   
3.1.2. Substancjalne podejście do religii    
3.1.3. Funkcjonalne podejście do religii  
3.2. Rzeczywistość sacrum i jej elementy  
3.2.1. System wierzeń religijnych   
3.2.2. Rytuały i ich typologia  
3.2.3. Wspólnota religijna      
3.3. Religijność jako przedmiot badań psychologicznych i socjologicznych  
3.3.1 Psychologiczny typ badań religijności   
3.3.2. Socjologiczny sposób ujmowania religijności   
3.3.3. Koncepcja parametrów religijności  
3.4. Religijność w badaniach własnych  
3.4.1. Parametry religijności przyjęte w badaniach Ormian 

Rozdział IV. METODOLOGICZNA PROBLEMATYKA BADAŃ 
4.1. Przyjęte założenia i postulaty metodologiczne
4.1.1. Dylematy definicyjne – koncepcje statusu wspólnoty ormiańskiej  
4.1.2. Kwestia mniejszości w świetle prawa polskiego  
4.1.3. Ormiańskość w świetle deklaracji narodowościowej  
4.1.4. Ormianie jako grupa etniczna – rozstrzygnięcie terminologiczne  
4.2. Przyjęte metody i techniki badań oraz ich uwarunkowania
4.2.1. Dobór próby i kwestia reprezentatywności 
4.2.2. Struktura narzędzia badawczego a wyznaczniki tożsamości   
4.2.3. Etapowa analiza danych   
4.2.4. Kodowanie – procedura redukcji właściwej 
4.2.5. Badanie porównawcze  
4.2.6. Przebieg procesu badawczego i charakterystyka objętej badaniem zbiorowości   

Rozdział V. HISTORYCZNO -KULTUROWE UWAR UNKOWANIE DZIEJÓW ORMIAŃSKIEGO NARODU, KOŚCIOŁA I DIASPORY W KRAKOWIE I WE LWOWIE 
5.1. Stosowane nazewnictwo dotyczące Ormian i ich państwa – tożsamość numeryczna  
5.2. Ormiańskie korzenie – tożsamość genealogiczna  
5.3. Ojczyzna Ormian – tożsamość terytorialna   
5.4. Od mitycznej krainy do niepodległego państwa – tożsamość historyczna     
5.5. Język ormiański a tożsamość językowa 
5.6. Ormiańska tożsamość religijna   
5.6.1. Panteon ormiański w czasach przedchrześcijańskich
5.6.2. Dziedzictwo Abgara – impuls reorganizacji tożsamości religijnej i narodowej   
5.6.3. Kościół ormiański – splątana tożsamość  
5.6.3. Liturgia w obrządku ormiańskim   
5.7. Droga ormiańskiej migracji: z Armenii do Krakowa 

Rozdział VI. TOŻSAMOŚĆ IDENTYFIKACYJNA I DYFERENCYJNA – ASPEKTY INNOŚCI ORMIAN W KRAKOWIE I WE LWOWIE 
6.1. Poczucie tożsamości a wizerunek siebie w kategoriach tożsamości indywidualnej     
6.1.1. Aparycyjne i sytuacyjne uwarunkowania tożsamości indywidualnej  
6.1.2. Wizerunek siebie jako członka zbiorowości społecznej 
6.2. Wydzielenie „swoich” i „obcych” – podstawa identyfikacyjnej i dyferencyjnej tożsamości społecznej
6.3. Tożsamość etniczno-narodowa diaspory ormiańskiej 
6.3.1. Podział na „starą” i „nową emigrację” 
6.3.2. Problem języka z punktu widzenia tożsamości ormiańskiej   
6.3.3. Armenia – kraj mityczny czy ojczyzna? Pytanie o tożsamość terytorialną     
6.3.4. Podsumowanie: typologia tożsamości etnicznej

Rozdział VII. ORMIAŃSKIE UNIWERSUM JAKO SYMBOLICZNE ODZWIERCIEDLENIE TOŻSAMOŚCI ZBIOROWEJ
7.1. Uniwersum symboliczne – zbiorowa mapa miejsc, wydarzeń i postaci znaczących   
7.1.1. U stóp świątyni wzniosłej – ormiańskie zakorzenienie  
7.1.2. Zapomniane ludobójstwo   
7.1.3. Chaczkar – święte miejsce i element integracyjny wspólnoty ormiańskiej   
7.1.4. Godło Armenii – ikoniczna prezentacja ormiańskiej tożsamości zbiorowej 
7.2. Ormiański sposób bycia   
7.2.1. Ormiańska rodzina i jej rola w kształtowaniu tożsamości kulturowej     
7.2.2. Specyfika kuchni ormiańskiej 
7.2.3. Codzienny i świąteczny styl ormiańskiego ubioru  
7.3. Ormiańskość – zasady inkluzji kolektywnej   

Rozdział VIII. Religijność DIASPORY ormiańskiej w Krakowie i we Lwowie  
8.1. Parametr autoidentyfikacyjny – globalna postawa wobec wiary
8.2. Parametr motywacyjny – zapotrzebowanie na sacrum 
8.3. Parametr konsekwencyjny: Postępuję zgodnie z tym, co wynika z wiary  
8.4. Parametr wspólnotowy – To jest Kościół, który istnieje dwa tysiące lat 
8.5. Stosunek do sacrum 
8.6. Podsumowanie   

Rozdział IX. Praktyczny wyraz religii – ormiańskie rytuały 
9.1. Udział respondentów w liturgii 
9.2. Indywidualne praktyki religijne Ormian  
9.3. Rytuały porządkujące sekwencje życiowe człowieka   
9.3.1. Narodziny i urodziny  
9.3.2. Ceremonia zaślubin 
9.3.3. Pogrzeb i żałoba  
9.4. Rytuały sakramentów  
9.4.1. Chrzest, bierzmowanie i komunia w rycie ciągłym 
9.4.2. Ormiańska pokuta  
9.4.3. Sakrament małżeństwa   
9.5. Ormiańska heortologia    

Zakończenie. Religijność jako element ormiańskiej tożsamości  
Bibliografia      
Kwestionariusz wywiadu        
Typologiczny schemat tożsamości         
Spis ilustracji      
Indeks                    
Summary               


382 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022