Statystyka
– w badaniach nauczyciela i studenta stanowi kłopotliwy i zarazem trudny problem. Nie
może być pominięta ani w opisach metod badań pedagogicznych, ani w praktyce badawczej
każdej z osób. Jest dziedziną nauki, którą nie sposób opisać w jednej publikacji,
dlatego w tej książce ograniczono się do wybranych zagadnień, stanowiących niezbędne
minimum w każdej próbie badawczej.
Dla nauczyciela i
studenta piszącego pracę magisterską ważne staje się nie tyle opanowanie operacji
liczenia podanej w podręcznikach, ile zrozumienie poznawczego i metodologicznego sensu
określonej miary statystycznej. Należy pamiętać, że statystyczne metody można
wprowadzić do badań tych zjawisk, które można zmierzyć. Etapy pracy obejmują:
obserwację zjawisk, tworzenie hipotez, wnioskowanie i weryfikację hipotez.
Spis treści
 
Wstęp 
 
Rozdział 1
Statystyka jako nauka i podstawy
statystyki 
 
1. Początki statystyki 
2. Losowość w statystyce 
3. Statystyka matematyczna i statystyka
stosowana 
4. Symbolika matematyczna 
5. Rodzaje i metody pomiaru 
5.1. Rzetelność i
trafność metody badawczej 
6. Skale pomiarowe 
7. Statystyka opisowa 
8. Dystrybuanta zmiennej losowej 
9. Formy prezentacji danych
jakościowych i typowe formy rozkładów 
10. Przedziały klasowe 
 
Rozdział 2
Charakterystyka liczbowa
zbiorowości – miary tendencji centralnej rozkładu
 
1. Średnia arytmetyczna (X )
1.1. Zastosowanie i
ograniczenia średniej arytmetycznej 
2. Średnia arytmetyczna ważona (X g) 
3. Średnia harmoniczna (X H) 
4. Średnia geometryczna (X G) 
5. Mediana (wartość środkowa) i
modalna (wartość dominująca) 
 
Rozdział 3
Miary rozproszenia 
 
1. Rozrzut (R) 
2. Odchylenie bezwzględne 
3. Średnie odchylenie bezwzględne 
4. Odchylenie standardowe i wariancja 
4.1. Interpretacja odchylenia
standardowego 
5. Typowy obszar zmienności 
6. Współczynnik (wskaźnik)
zmienności 
7. Rozkłady cech, miary asymetrii 
 
Rozdział 4
Analiza współzależności cech
 
1. Współczynnik korelacji liniowej
Pearsona 
2. Współczynnik korelacji rangowej
Spearmana (RS) 
3. Współczynnik korelacji cech
jakościowych Pearsona (Rz) 
4. Regresja i prosta regresji 
 
Rozdział 5
Wnioskowanie statystyczne 
 
1. Testowanie hipotez statystycznych na
podstawie przedziałów ufności 
2. Sprawdzanie istotności
współczynnika korelacji 
3. Parametryczne i nieparametryczne
testy istotności różnic 
3.1. Parametryczny
test istotności różnic, test t-Studenta 
3.1.1. Test
t-Studenta dla prób zależnych 
3.1.2. Test
t-Studenta dla prób niezależnych 
3.1.3.
Sprawdzenie istotności współczynnika korelacji
testem
t-Studenta 
3.1.4.
Porównanie średnich dwóch prób nieskorelowanych – parametryczny test t-Fishera 
3.2. Testy
nieparametryczne 
3.2.1. Test
Chi-kwadrat 
3.2.1.1.
Test niezależności Chi-kwadrat dla cech dychotomicznych 
3.2.1.2.
Test zgodności Chi-kwadrat rozkładu empirycznego i teoretycznego 
3.2.1.3.
Korelacja między cechami dychotomicznymi w statystyce Chi-kwadrat 
 
Słowniczek podstawowych pojęć
statystycznych 
 
Dodatek 1: Zadania do samodzielnego
rozwiązywania 
Dodatek 2: Kolokwium ze statystyki –
przykładowe zadania 
 
Literatura 
 
Aneks 
130 stron , oprawa kartonowa
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.