Prasa jako medium edukacyjne
Kulturowe reprezentacje raka piersi w czasopismach kobiecych
Książka Edyty Zierkiewicz to dojrzałe i wielostronne studium dotyczące ważnego
społecznie i bardzo interesującego naukowo fenomenu edukacyjnej funkcji prasy (i szerzej
kultury) popularnej, w recenzowanej pracy badane na przykładzie konstruowania dyskursu
choroby (rak piersi)
. Analizy autorki są wielostronne, interdyscyplinarne, a mimo to udało jej się
zachować wyraźną i bardzo klarowną formę narracji pozwalającą na niezakłóconą i
niemal linearną, systematycznie prowadzoną przez strukturę tekstu lekturę. (…) Jest
to ważne i poznawczo bardzo interesujące studium dyskursu medialnego jako dyskursu
pedagogicznego, informacyjnie i interpretacyjne „gęste od znaczeń” i otwierające
wiele nowych perspektyw badawczych.
Prof. dr hab. Tomasz Szkudlarek, Uniwersytet Gdański
Wstęp     9
Rozdział 1. Teoretyczne ramy analizy prasy kobiecej    13
1.1.  Konstruktywizm społeczny i teoria reprezentacji – uzasadnienie wyboru
podejścia teoretycznego do badań nad przekazami medialnymi    14
1.2.  Media w dyskursie pedagogicznym. Edukacyjny potencjał mediów
    24
1.3. Prasa kobieca w perspektywie edukacyjnej    28
1.4.  Promocja zdrowia i medyczna edu-rozrywka w przestrzeni popularnych czasopism i
innych mass mediach    41
Rozdział 2. Ramowanie problematyki zdrowotnej w czasopismach kobiecych jako
perspektywa metodologiczna. Założenia badań własnych    55
2.1. Definiowanie ramowania w obrębie nauk społecznych    55
2.2. Organizacja badań własnych    72
2.2.1. Charakterystyka materiału empirycznego    74
2.2.2. Cel, przedmiot i pytania badawcze    78
2.2.3. Przebieg badań własnych    79
Rozdział 3. Spoglądanie na chorobę przez pryzmat nauki jako główny sposób
ramowania raka piersi w artykułach medycznych w prasie kobiecej    91
3.1.  Epidemia, artefakt czy moda  Krytyczne komentarze na temat liczby
prasowych doniesień dotyczących raka piersi    92
3.2.  Rak piersi jako jednostka chorobowa. Medyczne wizerunki schorzenia   
102
3.2.1.  Definiowanie zagrożenia: niegroźne guzki w piersi a rak   107
3.2.2. Płeć żeńska jako główny czynnik ryzyka   113
3.2.3. Reprezentacje badań mammograficznych w prasie kobiecej   120
3.2.4. Mastektomia – najlepszy sposób (ka)leczenia kobiet   139
3.2.5. Rekonstrukcja piersi czy kobiecości    150
Rozdział 4. Społeczne światy raka piersi. Konstruowanie wizerunków lekarzy i
ich potencjalnych pacjentek w artykułach medycznych   159
4.1. Reprezentacje ekspertów ds. zdrowia kobiet   160
4.2.  Strategia zwiększania edukacyjnego oddziaływania mediów, czyli znane osoby
jako rzecznicy choroby   170
4.3. Zdrowe kobiety w obliczu zagrożenia   174
4.3.1.  Między upełnomocnieniem aktywnej pacjentki a krytyką (ogółu) kobiet
   177
4.3.2.  Piękne i/bo zdrowe – ramowanie raka piersi na fotografiach prasowych
   192
Rozdział 5. Doświadczanie raka. Osobiste narracje choroby versus produkty
medialne  201
5.1. Definiowanie (auto)patografii   205
5.2.  „Prawda” osobista i legitymizacje „prawdziwości” w osobistych
opowieściach    210
5.3. Nurt pseudobiograficzny w prasie kobiecej   214
5.3.1. Definiowanie patografii prasowych   215
5.3.2.  Rola i znaczenie patografii publikowanych w czasopismach   220
5.3.2.1. Rozwój gatunku w mediach amerykańskich Rys historyczny   221
5.3.2.2. Tendencje w obrębie polskich historii z życia Amazonek   228
Rozdział 6. „Wizerunek jako choroba”. Ramowanie raka piersi jako
indywidualnego doświadczenia w prasie kobiecej   233
6.1.  Osobisty kryzys w reportażach z życia zwykłych Amazonek na tle porównawczym
   235
6.2. Narracja restytucji – echo biomedycyny    249
6.3.  Od cierpienia do radzenia sobie – ramowanie transformacji bohaterki
opowieści    262
6.4.  Ramowanie sukcesu (medycyny) w patografiach przez metafory militarne i sportowe
oraz fotografie   275
Rozdział 7. Ramy operujące wewnątrz artykułów medycznych i w reportażach
oraz ich kulturowe archiwa. Próba syntezy   285
7.1.  Zjawisko medykalizacji jako kulturowe archiwum ram dla artykułów medycznych
   286
7.2.  Zjawisko biouspołecznienia jako archiwum ram dla reportaży na temat
przeżywania choroby   297
7.3.  Pakunki ram – zestawienie głównych sposobów ujmowania problematyki raka
piersi w prasie kobiecej   309
Rozdział 8. Identyfikowanie efektów ramowania w wypowiedziach czytelników prasy
kobiecej   337
8.1.  Docieranie do indywidualnych interpretacji i społecznych znaczeń kulturowych
reprezentacji raka piersi przez wywiady fokusowe   338
8.1.1.  Edukacyjna wartość artykułów medycznych w opiniach czytelników
   342
8.1.2.  Wychowawcze znaczenie reportaży prasowych z życia Amazonek dla czytelników
   361
8.2.  Dominujące, wynegocjowane i opozycyjne stanowiska wobec reprezentacji choroby
w mediach. Próba oceny efektywności oddziaływania wybranych sposobów ramowania raka
piersi w prasie kobiecej   381
Zakończenie   409
Bibliografia   423
Aneks   457
Wykaz rysunków, tabel i wykresów   495
498 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa twarda
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.