Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka
Książka jest próbą opracowania zagadnień związanych
z kompetencjami kreatywnymi nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Czy rzeczywiście –
jak pyta D. Klus-Stańska – zniewolony administracyjnie i biurokratycznie nauczyciel
zrzuca z siebie odpowiedzialność za wychowawczą i kształceniową rzeczywistość
szkolną  Odpowiedź na to pytanie jest ważne, gdyż kompetencje nauczyciela
decydują o przebiegu procesu edukacyjnego, o charakterze działań nie tylko jego samego,
ale i uczniowskich. Stanowią bowiem kontekst kształtowania się takich samych
kompetencji u podopiecznych...
[…] Monografia […] Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka jest
ważnym przyczynkiem do dyskusji nad konstruowaniem takiego modelu edukacji przedszkolnej
i wczesnoszkolnej, w którym kompetencje kreatywne nauczyciela staną się nie tylko
pożądane, ale wręcz niezbędne, ponieważ […] potrzebny staje się człowiek
,,wielowymiarowy’’, charakteryzujący się mobilnością, synergetyzmem, otwartością
i wyobraźnią, umiejący pokonywać trudności i przekraczać granice własnych
możliwości, ale też człowiek o analityczno-syntetycznym spojrzeniu na świat.
prof. UAM, dr hab. Hanna Krauze-Sikorska
Autorki zmuszają czytelnika do refleksji nad
celowością, metodami i skutecznością pracy nauczycielskiej. Udowadniają, że
kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji są i powinny być przedmiotem uwagi i
dyskusji nad problematyką kształcenia nauczycieli.
prof. UŚ, dr hab. Urszula Szuścik
Wstęp    9
Irena Adamek
Rozdział 1. Kompetencje kluczowe a swoistość kompetencji kreatywnych
nauczyciela   15
Wprowadzenie   15
1.1. Ustalenia terminologiczne   16
1.2. Podstawowe kompetencje kluczowe   20
1.3.  Swoistość/charakter kompetencji kreatywnych nauczyciela   25
1.4.  Kreatywność nauczyciela a kształcenie kreatywności uczniów   33
1.5.  Kreatywność i twórczość potrzebą i wartością nauczyciela   35
Podsumowanie   45
Irena Adamek
Rozdział 2. Metodologia badań własnych  49
2.1. Przedmiot, cele i problematyka badawcza   49
2.2. Dobór i uzasadnienie metod badań   51
2.3. Charakterystyka badanej próby   51
Elżbieta Marek
Rozdział 3. Rozwój zawodowy badanych nauczycieli   57
Wprowadzenie   57
3.1. Problemy w pracy zawodowej   59
3.2. (Samo)doskonalenie   62
3.3. Samopoczucie nauczycieli w pracy zawodowej   76
3.4. Plany dotyczące rozwoju zawodowego badanych   80
Podsumowanie   81
Iwona Czaja-Chudyba
Rozdział 4. Osobowe i profesjonalne uwarunkowania aktywności twórczej
nauczyciela    85
Wprowadzenie    85
4.1. Personalne uwarunkowania twórczości    86
4.2. Społeczne uwarunkowania kreatywności    95
4.3.  Osobowe uwarunkowania kompetencji kreatywnych nauczycieli    99
4.4.  Społeczne i demograficzne uwarunkowania kompetencji kreatywnych nauczycieli
   108
4.5. Kompetencje kreatywne w ocenie badanych nauczycieli   111
Podsumowanie   114
Józefa Bałachowicz
Rozdział 5. Wiedza nauczycieli o twórczości   115
Wprowadzenie   115
5.1. Stan wiedzy nauczycieli o twórczości   117
5.2.  Czynniki społeczne, zawodowe i personalne a stan wiedzy nauczycieli o
twórczości    121
Podsumowanie   127
Iwona Czaja-Chudyba
Rozdział 6. Kompetencje krytyczne w twórczej refleksji nauczyciela
   129
Wprowadzenie   129
6.1.  Kompetencje krytyczne z perspektywy psychopedagogiki twórczości   
133
6.2. Problemy krytyki i refleksji nauczycieli   138
6.3. Kompetencje krytyczne nauczycieli   142
6.4.  Inhibitory i stymulatory kompetencji krytycznych w ocenie badanych nauczycieli
   151
Podsumowanie   154
Józefa Bałachowicz
Rozdział 7. Obraz kreatywnego i idealnego ucznia w poglądach nauczycieli
   157
Wprowadzenie   157
7.1. Obraz idealnego ucznia w poglądach nauczycieli   162
7.2. Czy uczeń idealny to uczeń twórczy    168
7.3.  Czynniki społeczne i zawodowe a preferencje zachowań twórczych w obrazie
idealnego ucznia   171
7.4.  Wiedza nauczyciela o twórczości a wzorzec idealnego ucznia   174
7.5.  Czynniki personalne a preferencje zachowań twórczych w obrazie idealnego
ucznia   176
Podsumowanie   178
Józefa Bałachowicz
Rozdział 8. Cechy stylu działań edukacyjnych nauczyciela   
181
Wprowadzenie   181
8.1. Działania edukacyjne w opisie nauczycieli   186
8.2.  Osobowe uwarunkowania deklarowanego i obserwowanego stylu działań
edukacyjnych nauczycieli   195
8.3.  Czynniki demograficzne i zawodowe a styl działań edukacyjnych nauczyciela
   199
Podsumowanie   200
Tatiana Kłosińska
Rozdział 9. Postawy nauczycieli wobec twórczości   203
Wprowadzenie   203
9.1.  Samopoczucie nauczycieli a czynniki warunkujące postawy wobec twórczości
   205
9.2.  Samopoczucie w zawodzie a postawy nauczycieli wobec zachowań twórczych
   209
9.3.  Czynniki warunkujące akceptację zachowań twórczych   217
9.4. Staż a samopoczucie nauczycieli w zawodzie   219
Podsumowanie   222
Tatiana Kłosińska
Rozdział 10. Uwarunkowania postawy twórczej w poglądach nauczycieli
   223
Wprowadzenie   223
10.1. Postawa twórcza – ustalenia terminologiczne   224
10.2.  Zewnętrzne i wewnętrzne bariery oraz stymulatory warunkujące postawy
twórcze    225
10.3.  Własne osiągnięcia twórcze w opinii badanych nauczycieli   232
10.4.  Styl myślenia a uwarunkowania postawy twórczej w samoocenie badanych
   235
10.5. Nauczyciel wobec własnego potencjału twórczego   240
Podsumowanie   242
Irena Adamek
Józefa Bałachowicz 
Zakończenie   247
Bibliografia   253
Aneks   267
292 strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.