Książka zawiera pogłębioną, interdyscyplinarną i wieloaspektową analizę
telewizyjnej reklamy politycznej - najkosztowniejszej i najdynamiczniej rozwijającej się
broni z arsenału nowoczesnego marketingu politycznego.
Autor obnaża mechanizmy perswazji stosowane w reklamie politycznej, pokazuje jak w ich
działaniu wykorzystywane są zasoby kultury popularnej i szczegółowo analizuje ukryte
struktury wirtualnych światów kreowanych na ekranach telewizorów.
Książka ukazuje jakościową i ilościową ewolucję reklamy politycznej w
kontekście dynamicznych relacji między światem mediów i polityki, relacji które w
coraz większym stopniu sprowadzają politykę do kolejnej formy rozrywki, komunikację
polityczną zamieniają w rodzaj "sztuki popularnej", liderów politycznych w
celebrytów, mediatyzowane kampanie wyborcze w połączenie walki bokserskiej z
karnawałem, wyborców zaś w fanów i kibiców.
Książka zainteresuje medioznawców, politologów, antropologów, badaczy kultury
popularnej i wszystkich tych, którzy chcą się dowiedzieć na co partie przeznaczają
lwią część wielomilionowych dotacji jakie co roku otrzymują z budżetu.
Spis treści:
Przedmowa W objęciach postkultury polityczne) Wojciech Józef Burszta
Wprowadzenie
Część pierwsza Epistemologia telewizyjnej reklamy politycznej
Rozdział 1 Reklama dźwignia polityki. Definicje, funkcje, typologia i ewolucja
Definicje i terminologia
Funkcje telewizyjnej reklamy politycznej
Podstawowe typy reklam politycznych
Dychotomia pozytywne - negatywne
Reklama wizerunkowa i reklama problemowa
Typologia reklam politycznych ze względu na stadia kampanii wyborczej
Formaty reklamy politycznej
Skuteczność reklamy politycznej
Skuteczność informacyjna
Skuteczność afektywna
Wpływ na zachowania wyborcze
Skuteczność reklamy negatywnej
Efekty systemowe
Rozdział 2 Walka wieczoru. Mediatyzacja polityki i jej konsekwencje
Kolonizacja, transformacja, konstrukcja -koncepcje wpływu mediów na politykę
Ujęcie pluralistyczne
Spektakl, megaspektakl i spektakl interaktywny
Konstruowanie polityki przez media
Kolonizacja: filtry, pseudowydarzenia i ramy medialne
Gra - medialny obraz kampanii wyborcze
Wojna, sport i teatr
Fetyszyzm sondażowy
Fenomen "nudnej kampanii"
Celebrity - medialny obraz polityka
Rozdział 3 Reklama polityczna jako źródło rozrywki
Wideoklipy i JPM
Intertekstualność i gatunki popularne
Wykorzystanie gatunków popularnych w reklamie politycznej
Prostata kandydata - strategie celebryzacyjne w reklamie politycznej
Intymność na dystans i intymna rama epizodyczna
Wszyscy Polacy to moja rodzina
Dialektyka gwiazdy filmowej - ograniczenia w budowaniu intymności na dystans
Nieziemskie przypadki Leszka Bubla i spółki, czyli dlaczego reklama polityczna musi być
nudna
Rozdział 4 Prawda czasu, prawda ekranu. Wirtualność i reklama polityczna
Polityczne haiku - gramatyka, obrazy, wrażenia i prawda
Gramatyka i falsyfikacja
Obrazy - logiczny status i funkcje perswazyjne
Praktyczne konsekwencje entymematyczności reklamy politycznej
Wirtualizacja i wirtualność w reklamie politycznej
Idealizacja i hiperbolizacja rzeczywistości w reklamie politycznej
Rozdział 5 Estetyzacja reprezentacji rzeczywistości i swoboda kreacji
Analiza ramowa i ramowanie - definicje, metafory, zalety i ograniczenia
Ramowanie przekazów informacyjnych i wybrane aspekty analizy ramowej ruchów społecznych
Zintegrowany model analizy ramowej
Ramowanie w telewizyjnej reklamie politycznej - wstępna operacjonalizacja modelu
Mechanika i struktura przekazu perswazyjnego
Narracja - aktanty, ramy diagnostyczne, prognostyczne i światy możliwe
Instrumenty ramowania
Słowa kluczowe
Metafory i metonimie
Obrazy i ich relacje
Narracje i mito-logika
Rozdział 6 Piekielne wrota i bramy raju. Retoryczne struktury obrazu świata w
reklamie polityczne
Homeostat powieści kryminalnej - retoryczno--narracyjna struktura
rzeczywistości w reklamie politycznej
Model a rzeczywistość
Opozycja, władza i opozycyjna władza
Uwagi ogólne
Rozdział 7 Dystopie
Formalne i stylistyczne aspekty konstruowania dystopii
"Witamy w prawdziwym świecie" - dystonia teraźniejszości
Treść
Dystopia tematyczna
Kakotopia
Wojna obronna 2004 roku - Unia Europejska jako dystopia potencjalna
Unia - szansa i zagrożenie, dawca i agresor
Rozdział 8 Ciemna strona mocy. "Oni" w reklamie politycznej
Magia i magiczna przyczynowość w reklamie politycznej
Strategie i reguły konstruowania "onych"
Co oni zrobili z Polską!? Co oni chcą zrobić naszym dzieciom!? - typologia i
charakterystyka "onych"
Politycy i bezimienni "oni"
Liberałowie
Postkomuniści
Agentura
Negocjatorzy
Prawica
Siły zewnętrzne i ich eksponenci
Wszechobecność "onych" - demokracja symulowana, karuzela i pajęczyna
Rozdział 9 Uwierzmy w jutro, że na miarę będzie marzeń.
Konstruowanie arkadii przyszłości
Arkadia w reklamie politycznej -charakterystyka ogólna
Artefakty i zaklęcia - praktyczna magia polityczna
Program i ustawy
Arkadie lokalne jako metonimie arkadii przyszłości
Stoliczek musi się nakryć - symulacja werbalnej kontroli rzeczywistości
Rozdział 10 "My" w reklamie politycznej
Pouczające przygody nadnormalnych zboczeńców -biografia "my"
Biografia jako narzędzie konstruowania "my"
Ramowanie reklamowej biografii politycznej
Skondensowane biogramy i "tytułolatria" Pławienie się w odbitym blasku
Rozdział 11 Sequel. Kampania wyborcza 2007 roku
Krajobraz przed bitwą - ontologia retoryki i epistemologia mediatyzowanej
polityki w IV Rzeczypospolitej
Armagedon w odcinkach - ramy w retoryce IV R
Wojny klonów - epistemologia reklamy politycznej w kampanii 2007 roku
W stronę typów idealnych - ontologia reklamy polityczne; w 2007 roku
Zwiastun - youtubizacja polityki
Zakończenie
Bibliografia
Aneks Opis analizowanego materiału i lista komitetów wyborczych
Indeks
575 stron, oprawa miękka