Książka jest poświęcona komunikatom reklamowym wykorzystującym mity i
motywy kulturowe Stanów Zjednoczonych w celu wywołania u odbiorców zachowań rynkowych.
Reklama jest dziś nie tylko istotnym elementem mechanizmu rynkowego, ale także
poprzez swą nachalną wszechobecność współtworzy nasz krajobraz semiotyczny, stając
się ważnym czynnikiem kulturotwórczym. Ponieważ należy do obszaru kultury masowej, w
swych komunikatach wykorzystuje elementy i rodzaje masowej wyobraźni tak, aby ułatwić
zrozumienie adresatowi. Dlatego też często czerpie z kulturowych zasobów odbiorców
komunikatów – przywołane motywy muszą być im znane, aby były zrozumiane właściwie
i w pełni.
Motywy kulturowe Stanów Zjednoczonych pojawiają się jednak w reklamach innych
kręgów cywilizacyjnych pomimo groźby odrzucenia czy niezrozumienia. Dlaczego tak się
dzieje?
Ameryka właściwie od momentu zaistnienia na mapie świata w świadomości
Europejczyków funkcjonowała jako raj, odnalezione Eldorado. Doświadczenia
polityczno-ekonomiczne Polaków czyniły z Ameryki miejsce szczególne. Opowieści
podróżników, emigrantów, a nieco później te snute przez produkty kultury popularnej,
głównie film i telewizję, kreowały w zbiorowej wyobraźni Polaków wręcz kultowy
obraz tego kraju. Reklama, która niedawno wtargnęła w polską rzeczywistość,
zaczęła w konsekwentny sposób mityczna bliskość odległej Ameryki wykorzystywać do
celów perswazyjnych.
Jolanta Szymkowiak-Bartyzel, filmoznawca, doktor
nauk humanistycznych, pracownik naukowy w instytucie Amerykanistyki i Studiów polonijnych
UJ, współzałożycielka i redaktor czasopisma akademickiego Ad Americam. Zajmuje się
historią kina amerykańskiego oraz historią i funkcjonowaniem środków masowego
przekazu w USA.
WPROWADZENIE
Przydatne pojęcia
Kultura. Kultura amerykańska. Amerykańskość
Reklama. Film reklamowy. Perswazja
Mit. Symbol. Stereotyp
Idea lepszego świata - perswazyjne wykorzystanie Ameryki. Perspektywa polska
Tezy badawcze
Metody i techniki analizy
Rozdział I. Kultura, reklama, perswazja, czyli czym jest reklama i do czego
nas przekonuje
Teoretycy kultury o reklamie
Reklama a kultura - sytuacja polska
Reklamowe reprezentacje kultury
Reklama telewizyjna - właściwości medium i co z nich wynika dla widza telewizyjnego
Oblicza reklamowej perswazji
Aktywny widz a kontekst kulturowy
Rozdział II. Stany Zjednoczone w oczach Polaków, czyli o tym, jak kształtował
się mit
Stereotypy w kulturze i tradycji narodu
Polskie postrzeganie Ameryki. Rys historyczny
Mitotwórcza funkcja amerykańskiej kultury popularnej
Ameryka w oczach współczesnych Polaków
Rozdział III. Czytanie Ameryki, czyli o odbiorze i interpretacji
amerykańskości z telewizyjnych tekstów reklamowych
Charakterystyka i przebieg badania
Dźwiękowe i wizualne nośniki znaczeń amerykańskości
Kryteria identyfikacji znaków amerykańskości. Znaczenie kompetencji kulturowej
Rozdział IV. Reklamowe oblicza amerykańskości, czyli dyskursywna analiza
zawartości telewizyjnych tekstów perswazyjnych
Dyskurs kultu młodości i aktywności
Dyskurs sukcesu i dobrobytu
Dyskurs postępu i nowoczesności
Dyskurs wolności i swobody
Dyskurs "kraj-raj"
Dyskurs wieloetniczności i wielokulturowości
Wyniki analizy dyskursów amerykańskości
Amerykańskość na przykładzie - analizy przypadków
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
ZAŁĄCZNIK
182 strony, B5, oprawa miękka