Zjawisko molestowania seksualnego w uczelniach wyższych w Polsce i USA.
Aspekty prawne i kryminologiczne
Monografia poświęcona jest zjawisku molestowania seksualnego na uczelniach
wyższych. Zjawisko to, ze względu na swój charakter powiązany z seksualnością
człowieka, stanowi poważny, ale wstydliwy i wciąż bardzo ukrywany problem społeczny.
W książce przedstawiono analizę zjawiska molestowania seksualnego w
środowisku akademickim w dwóch systemach prawnych - amerykańskim i polskim, zarówno w
ujęciu teoretycznym, jak i empirycznym, z uwzględnieniem tak historii odnośnych
regulacji prawnych, jak i aktualnego orzecznictwa. Ze względu na występowanie wielu
różnic nie tylko prawnych, ale także kulturowych i mentalnych pomiędzy
społeczeństwem polskim i amerykańskim w publikacji zaprezentowano również wyniki
badań empirycznych przeprowadzonych w polskich uczelniach wyższych, a także wyniki
badań aktowych wybranych spraw sądowych z art. 199 Kodeksu Karnego
Spis treści:
WYKAZ WAŻNIEJSZYCH SKRÓTÓW
WSTĘP
ROZDZIAŁ I
MOLESTOWANIE SEKSUALNE - PODSTAWOWE POJĘCIA
2.Mobbing
3.Molestowanie seksualne - definicje
4.Molestowanie ze względu na płeć
5.Molestowanie seksualne jako forma dyskryminacji ze względu na płeć
5.1.Szantaż seksualny (molestowanie typu "coś za coś")
5.2.Molestowanie typu "wrogie środowisko"
6.Molestowanie seksualne jako forma przemocy ze względu na płeć
ROZDZIAŁ II
KSZTAŁTOWANIE SIĘ USTAWODAWSTWA I ORZECZNICTWA DOTYCZĄCEGO MOLESTOWANIA
SEKSUALNEGO W SFERZE ZATRUDNIENIA I W EDUKACJI
1.2.Podstawa prawna w sprawach o molestowanie seksualne w zatrudnieniu
1.3.Podstawa prawna w sprawach o molestowanie seksualne w edukacji.
1.4.Orzecznictwo w sprawach o molestowanie seksualne w miejscu pracy
1.4.1.Molestowanie seksualne jako forma dyskryminacji ze względu na płeć
1.4.2.Molestowanie w postaci "kreowania wrogiego środowiska"
1.4.3.Powództwo dla osoby trzeciej - "faworyzowanie"
1.4.4.Argumenty obrony w sprawach o molestowanie seksualne
1.4.5.Zmiany legislacyjne
1.5.Orzecznictwo w sprawach o molestowanie seksualne w edukacji
1.5.1.Przesłanki odpowiedzialności na podstawie Tytułu IX Poprawki Edukacyjnej
2.POLSKA
2.1.Przepisy Unii Europejskiej
ROZDZIAŁ III
ZASADY ODPOWIEDZIALNOŚCI W SPRAWACH O MOLESTOWANIE SEKSUALNE W SFERZE EDUKACJI W
STANACH ZJEDNOCZONYCH
1.Zarys amerykańskiego systemu prawnego i sądownictwa
2.Zasady odpowiedzialności uczelni na gruncie Tytułu IX Poprawki Edukacyjnej
3.Zastosowanie Tytułu VII w sprawach z zakresu Tytułu IX Poprawki Edukacyjnej
4.Zasady odpowiedzialności instytucji edukacyjnych
4.1.Molestowanie seksualne
4.1.1.Molestowanie seksualne w formie ąuidpro quo
4.1.2.Molestowanie seksualne w formie wrogiego środowiska
4.2.Sprawca
4.2.1.Pracownik
4.2.2.Inny student
4.2.3.Osoba trzecia
4.3.Charakterystyka zachowania składającego się na molestowanie seksualne
4.4.Wiedza szkoły o zaistniałym molestowaniu seksualnym - obowiązujące standardy
4.4.1.Odpowiedzialność szkoły przed OCR
4.4.2.Odpowiedzialność finansowa szkoły
4.5.Reakcja uczelni na informację o zaistniałym molestowaniu seksualnym
4.6.Wiedza pracodawcy o molestowaniu seksualnym - standardy obowiązujące na podstawie
Tytułu VII
4.7.Procedury dot. zapobiegania molestowaniu seksualnemu w instytucjach edukacyjnych -
przykład Indiana Univeristy of Bloomington
ROZDZIAŁ IV
PODSTAWY ODPOWIEDZIALNOŚCI W SPRAWACH O MOLESTOWANIE SEKSUALNE W SFERZE EDUKACJI
W POLSCE
1.Wprowadzenie
2.Prawo pracy
2.1.Zagadnienia ogólne
2.2.Środki ochrony przysługujące pracownikowi w przypadku doświadczenia molestowania
seksualnego
2.2.1.Odszkodowanie
2.2.2.Prawo do rozwiązania umowy bez wypowiedzenia
2.2.3.Prawo do przywrócenia do pracy lub odszkodowania
3.Prawo cywilne
3.1.Zagadnienia ogólne
3.2.Dobra osobiste naruszane przez molestowanie seksualne
3.3.Środki ochrony
4.Prawo karne
4.1.Zagadnienia ogólne
4.2.Wymuszenie seksualne (art. 199 kodeksu karnego)
4.2.1.Przedmiot ochrony
4.2.2.Strona przedmiotowa
4.2.2.a.Krytyczne położenie
4.2.2.b.Stosunek zależności
4.2.2.C.Obcowanie płciowe i inna czynność seksualna
4.2.3.Podmiot przestępstwa
4.2.4.Strona podmiotowa
4.3.Inne przestępstwa obejmujące swoim zakresem elementy molestowania seksualnego
4.3.1.Zmuszenie do określonego zachowania (art. 191 k.k.)
4.3.2.Zniewaga (art. 216 k.k.)
4.3.3.Naruszenie nietykalności cielesnej (art. 217 § 1 k.k.)
4.3.4.Prezentowanie treści pornograficznych (art. 202 § 1 k.k.)
5.Odpowiedzialność dyscyplinarna
5.1.Pojęcie odpowiedzialności dyscyplinarnej
5.2.Stosunek odpowiedzialności dyscyplinarnej do odpowiedzialności karnej
5.3.1.Funkcja sprawiedliwościowa
5.3.2.Funkcja przymuszania do należytego wykonywania obowiązków (odpowiednik funkcji
prewencyjnej kary kryminalnej)
5.3.3.Funkcja gwarancyjna
5.3.4.Funkcja samooczyszczania
5.5.Odpowiedzialność dyscyplinarna w uczelni wyższej
5.6.Podsumowanie
ROZDZIAŁ V
CEL I ZAGADNIENIA METODOLOGICZNE BADAŃ
1.Opis metodologii przeprowadzonych badań oraz założenia badawcze
2.Ankietowe badania wiktymizacyjne
3.Badania akt sądowych
3.2.Orzeczona kara
3.2.a.Kara pozbawienia wolności (bezwzględna/zawieszenie wykonania kary) -brak danych
3.2.b.Kara pozbawienia wolności (bezwzględna/zawieszenie wykonania kary)
3.2.c.Kara pozbawienia wolności (bezwzględna/zawieszenie wykonania kary)
3.2.d.Kara pozbawienia wolności (bezwzględna/zawieszenie wykonania kary)
3.2.e.Kara pozbawienia wolności (bezwzględna/zawieszenie wykonania kary)
3.3.Grzywna orzekana obok kary pozbawienia wolności
4.Badania dotyczące występowania zjawiska molestowania seksualnego
(sexual harassment) w wyższych uczelniach w Stanach Zjednoczonych - krótki
charakterystyka
ROZDZIAŁ VI
SYTUACJA NA UCZELNIACH WYŻSZYCH W POLSCE - WYNIKI WIKTYMIZACYJNYCH BADAŃ
ANKIETOWYCH
1.Skala występowania zjawiska wśród grupy ankietowanych studentów
1.2.Płeć pokrzywdzonych
1.3.Płeć sprawców
1.4.Pozycja sprawcy na uczelni
1.5.Stopień naukowy sprawcy
1.6.Sposób reakcji na niechciane zachowania o charakterze seksualnym
1.6.1.Zmiana uczelni lub grupy zajęciowej w wyniku niechcianego zachowania o podtekście
seksualnym
1.6.2.Oficjalna reakcja na niechciane zachowania o podtekście seksualnym
1.7.Osoba/instytucja właściwa do zajęcia się problemem molestowania seksualnego w
wyższych uczelniach - wskazania ankietowanych studentów
1.8.Przyczyna braku oficjalnej reakcji
1.9.Wiedza na temat możliwości działania
1.10.Efekt podjęcia oficjalnych działań
2.Analiza czynników zwiększających ryzyko wystąpienia molestowania seksualnego wobec
studentów
2.1.Rodzaj uczelni na jakiej doszło do niechcianego zachowania o charakterze seksualnym
2.2.Wydział na jakim doszło do niechcianych zachowań seksualnych
(ze względu na ilość kobiet i mężczyzn wśród studentów)
2.3.Wydział (ze względu na obowiązkowe praktyki wyjazdowe w ramach programu studiów
lub ich brak) na jakim doszło do niechcianych zachowań seksualnych
2.4.Miasto, w którym doszło do niechcianych zachowań seksualnych
2.5.Podsumowanie
3.Czynniki wpływające na postrzeganie zjawiska molestowania seksualnego przez studentów
3.1.Czynniki obiektywne:
3.1.1.zmienna "płeć"
3.1.2.zmienna "pochodzenie"
3.1.3.zmienna "rodzaj uczelni"
3.1.4.zmienna "wydział"
3.1.5.zmienna "miasto studiów"
3.1.6.zmienna "rok studiów"
3.1.7.zmienna "średnia ze studiów"
3.1.8.zmienna "miesięczne dochody"
3.1.9.zmienna "stan cywilny"
3.1.10.Podsumowanie:
3.2.Czynniki nieobiektywne
3.2.1.zmienna "poglądy polityczne"
3.2.2.zmienna "poglądy na pozycję kobiet w społeczeństwie"
3.2.4.zmienna "poglądy społeczne"
3.2.6.zmienna "odwaga cywilna"
3.2.7.zmienna "poczucie własnej wartości"
3.2.8.Podsumowanie:
ROZDZIAŁ VII
SPRAWY Z ART. 199 KODEKSU KARNEGO - WYNIKI BADAŃ AKTOWYCH
1.Próba badawcza
2.Znamię "inna czynność seksualna"
3.Znamię "nadużycie stosunku zależności"
4.Podsumowanie
PODSUMOWANIE
BIBLIOGRAFIA
ANKIETA
288 stron, Format: 16x22,5 cm, oprawa miękka