Nadrzędnym celem postawionym
sobie przez autorów jest prezentacja tych działów matematyki, które znajdują swe
zastosowanie w wspomaganiu zarządzania gospodarką. Powstała w ten sposób książka
jest przeznaczona dla studentów pierwszego roku kierunków zarządzania i marketingu
uczelni ekonomicznych.
Specyfika grona czytelników,
do których jest adresowana książka oraz jej tematyka i charakter - podręcznik kursowy,
wyznaczyły autorom założenia jakie powinna spełniać prezentowana teraz książka.
Koniecznym wydaje się tutaj
ilustrowanie prezentowanego aparatu matematycznego przez przykłady zastosowań tego
instrumentarium w opisach systemów ekonomicznych i przy wspomaganiu czynności
zarządczych. Istotnym zadaniem wydaje się tutaj dowiedzenie studentowi, poszukującemu
wiedzy przydatnej w zarządzaniu, celowości zapoznania się z formalnym aparatem
matematycznym. Przytaczane przykłady powinny z jednej strony pokazywać szeroką paletę
różnorodnych możliwości zastosowań matematyki w zarządzaniu i ekonomii. Z drugiej
strony przykłady te powinny zawierać treści ekonomiczne na tyle proste, że ich lektura
nie przysporzy kłopotów początkującym adeptom wiedzy ekonomicznej, jakimi są studenci
pierwszego roku.
Połączenie w jedną
całość treści opisujących formalny aparat matematyczny z treściami opisującymi
możliwości pozamatematycznych zastosowań tego aparatu wymaga określenia proporcji, w
jakich mają być połączone obydwa rodzaje wiedzy. W sytuacji, gdy podręcznik jest
skierowany do czytelnika poszukującego przede wszystkiem wiedzy utylitarnej, a nie
formalnej, wydaje się, że należy się kierować zasadą minimum instrumentarium
matematycznego przy maksimum możliwości opisu i rozwiązywania modeli zarządczych lub
ekonomicznych. Z punktu widzenia odbiorcy, do którego jest adresowana ta książka,
zasada ta odpowiada zasadzie minimum nakładów przy maksimum zysków. Ze względu na
potrzeby poznawcze minimalizacja aparatu formalnego nie może odbywać się kosztem
zatarcia jednoznaczności opisu formalnego i trywializacji pojęć formalnych lub
pominięcia poszczególnych - stosowanych w zarządzaniu - dyscyplin matematyki. Możliwa
jest zatem jedynie minimalizacja zaprezentowanego instrumentarium matematycznego w
obrębie poszczególnych działów matematyki.
Zaadresowanie książki do
studentów kierunków zarządzania skłania do silniejszego zaakcentowania działów
matematyki dyskretnej oraz analizy matematycznej funkcji niegładkich. Stąd większą
uwagę poświęcono grafom i relacjom, oraz szereg przykładów w innych rozdziałach
poświęcono modelom dyskretnym.
Poszczególne rozdziały tej
książki zostały napisane przez grupę współpracujących ze sobą pracowników Katedry
Badań Operacyjnych Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Poszczególne elementy wykładu
były dyskutowane na forum seminarium prowadzonego w tej katedrze.