|

ZAGUBIENIE W INTERPRETACJI HANS-GEORG GADAMER WOBEC KULTURY I SZTUKI WSPÓ£CZESNEJ
CZAKON D. wydawnictwo: WYD UJ, 2020, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Zagubienie w interpretacji
Hans-Georg
Gadamer wobec kultury i sztuki wspó³czesnej
Jak± funkcjê pe³ni
interpretacja w hermeneutyce?
Czy
jest to zagadnienie centralne filozofii czy te¿ marginalne?
Co
odró¿nia interpretacjê hermeneutyczn± od interpretacji
innego rodzaju, na przyk³ad historycznej, psychologicznej,
strukturalistycznej?
Jak±
rolê odgrywa i jakie ma znaczenie interpretacja w ¿yciu jednostki?
Co
jest jej przedmiotem i celem?
Te
i podobne pytania, dotycz±ce natury i przebiegu procesu interpretacji,
sta³y siê inspiracj± do podjêcia rozwa¿añ przedstawionych w ksi±¿ce
Zagubienie w interpretacji. Hans-Georg Gadamer wobec kultury i sztuki
wspó³czesnej. Autorka rekonstruuje, reinterpretuje
i rozwija my¶l jednego z najwybitniejszych filozofów XX
wieku, Hansa-Georga Gadamera, w odniesieniu do kwestii hermeneutycznej
interpretacji. Opisuje pojêcie interpretacji w szerokim kulturowym
kontek¶cie, a nastêpnie doprecyzowuje jego znaczenie, odwo³uj±c siê do
zagadnieñ: prawdy, retoryki oraz erotyki. Proponowana w ksi±¿ce
charakterystyka zagadnienia wykracza poza dotychczasow± literaturê
przedmiotu dotycz±c± filozoficznej hermeneutyki Gadamera i ma na celu
odniesienie tego stanowiska do aktualnych problemów z
zakresu kultury i sztuki. Ksi±¿ka ta mo¿e zainteresowaæ
zarówno badaczki i badaczy, jak i szerok± pozaakademick±
publiczno¶æ.
[…]
odpowiednio rozumiane p³ynno¶æ i dynamiczno¶æ, niejednoznaczno¶æ i
zmienno¶æ, dialogiczno¶æ i otwarto¶æ w znaczeniu wci±¿ rozszerzanego
pola mo¿liwo¶ci interpretacyjnych i badawczych s± podstawowymi
elementami hermeneutyki Gadamera. Wynikaj± one z jej za³o¿eñ i znajduj±
odzwierciedlenie w jêzyku, specyficznym stylu filozofowania i
formu³owania my¶li, w jakim filozof przedstawia³ swoj± teoriê. Takie
cechy tej refleksji ujawnia te¿ wyra¼nie hermeneutyczne pojêcie
interpretacji, rozumianej najogólniej jako jedyny ¶wiadomy
sposób odbioru rzeczywisto¶ci przez cz³owieka. Nic nie jest
bowiem bezpo¶rednio dane, zawsze jedynie przez interpretacjê,
która nigdy nie jest ostateczna.
Ze
wstêpu
Dominika
Czakon (ur. w 1984 roku w Krakowie) – doktorka filozofii,
asystentka naukowa w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Jagielloñskiego.
W ramach dzia³alno¶ci naukowej zajmuje siê wspó³czesn±
hermeneutyk± oraz estetyk±. Interesuje siê tak¿e kultur±
wspó³czesn±, feminizmem i ekologi±. Jest
wspó³twórczyni± Cyfrowego Archiwum Romana
Ingardena, w którym udostêpniana jest spu¶cizna epistolarna
i naukowa tego filozofa oraz koresponduj±cych z nim polskich i
zagranicznych badaczy. Od wielu lat zwi±zana jest z kwartalnikiem
filozoficzno-estetycznym „The Polish Journal of
Aesthetics”, w którym pe³ni funkcjê zastêpczyni
redaktora naczelnego. Wolny czas dzieli miêdzy rodzinê i
przyjació³, fotografowanie i spacery z psem. Kiedy jest to
mo¿liwe, podró¿uje.
236
stron, Format: 15.8x23.5cm, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy poczt± e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|