| 
  
 ZROZUMIEĆ MONTESSORI CZYLI MARIA MONTESSORI O WYCHOWANIU DZIECKA
 MIKSZA M.   wydawnictwo: IMPULS, 2020, wydanie IXcena netto: 39.69  Twoja cena  37,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zrozumieć Montessori  
 
Czyli Maria Montessori o
wychowaniu dziecka 
  Książka
ta ma przede wszystkim na celu wyjaśnienie czytelnikowi przesłania
pedagogicznego Marii Montessori. Pomimo, ze w pracach Autorki często
pojawiał się termin „metoda”, to M. Montessori
zawsze w końcowym rezultacie chodziło o wszechstronną pomoc dziecku w
jego trudzie indywidualnego rozwoju oraz włączenie go do życia w
kulturze i cywilizacji ludzkiej przesyconej miłością i pokojem. Aby
taka pomoc zaistniała, konieczne było, zdaniem M. Montessori
odpowiednie przygotowanie dorosłych ( nauczycieli, rodziców,
pedagogów), którzy znając prawa rozwojowe
dziecka(chodzi tu m.in. o „polaryzację uwagi”,
„wrażliwe fazy”),będą je wpierać w rozwoju,
rozumnie kochając i darząc szacunkiem. Środkiem ma tu być 
„przygotowane otoczenie” a warunkiem sukcesu,
respektowanie zasady porządku (samodyscypliny) i wolności,
która w wyważonych klamrach prowadzi człowieka do optimum
rozwojowego, czyli „normalizacji”. 
 
Przedmiotem
rozważań książki pt. Zrozumieć Montessori. Czyli Maria
Montessori  o wychowaniu dziecka jest zaprezentowanie
kluczowych pojęć tworzących podstawy teorii pedagogicznej Marii
Montessori.  
 
Podjęto zatem przede wszystkim zagadnienie wyjaśnienia rozumienia
wychowania przez M. Montessori przy uwypukleniu koncepcji rozwoju
dziecka i środowiska edukacyjnego( przygotowanego otoczenia). W
rozdziale pierwszym, po krótkim nakreśleniu postaci M.
Montessori w świetle jej biografii , ukazano jej drogę rozwoju jako
pedagoga( od medycyny, poprzez psychiatrię, pedagogikę specjalną do
pedagogiki ogólnej). W kolejnym rozdziale scharakteryzowano
koncepcję rozwoju dziecka. Podkreślono te składniki poglądów
M. Montessori, które stanowią o ich oryginalności w
ujmowaniu aspektów rozwoju człowieka(„wrażliwe
fazy”, „absorbująca psychika’,
„polaryzacja uwagi’,
„normalizacja’, „horme’,
‘mneme”). Uwypuklono cechy charakterystyczne w
rozwoju dziecka w okresie niemowlęctwa, dzieciństwa i okresu szkolnego.
Za punkt centralny w opisie rozwoju dziecka przyjęto jego dążenie do
samodzielności i niezależności ( zagadnienie podmiotowości).
Charakterystyka rozwoju dziecka stała się podstawą do opisu w rozdziale
trzecim przygotowanego otoczenia, w którym dziecko odnajduje
potrzebne impulsy do indywidualnego i społecznego rozwoju. W opisie
uwzględniono aspekt materialny środowiska edukacyjnego( budynek,
wyposażenie, pomoce rozwojowe Montessori), aspekt strukturalno
– dynamiczny, tj. zasady konstrukcji otoczenia z naciskiem na
zasadę porządku i wolności oraz aspekt osobowy, na który
składa się grupa dzieci wymieszana wiekowo, nauczyciel, rodzice. W tym
fragmencie książki skoncentrowano się na opisie przygotowanego
otoczenia w przedszkolu. Scharakteryzowano grupy pomocy rozwojowych
Montessori wraz z przykładami ich zastosowania w konkretnej pracy.
Zamiarem było tu także  ukazanie korelacji pomiędzy
specyfiką  rozwoju dziecka w ujęciu M. Montessori a aranżacją
przygotowanego otoczenia w pomoce montessoriańskie zgodnie z wrażliwymi
fazami. 
 
W zakończeniu , analiza metateoretyczna doprowadziła do
próby  zdefiniowania wychowania w ujęciu M.
Montessori i wyjaśnienia jej przesłania pedagogicznego . Uwypuklono
także wartości pedagogiki M. Montessori, by wykazać 
aktualność tej koncepcji we współczesnych naukach o
wychowaniu. Książkę zamyka biogram M. Montessori, wybór
literatury przedmiotu w języku polskim oraz aneksy. 
 Wstęp     
  
 
Rozdział I 
Droga
Marii Montessori do pedagogiki 
(od medycyny do pedagogiki, od pedagogiki specjalnej do pedagogiki
normalnie rozwijających się dzieci, od metody do rozbudowanej teorii
pedagogicznej)     
 
Rozdział II 
Koncepcja
wychowania w kontekście rozwoju dziecka 
(pojęcie wychowania, wychowanie w kontekście pojęć charakteryzujących
rozwój dziecka: horme, plan budowy wewnątrzpsychicznej,
duchowy zarodek, nebule, mneme, absorbujący duch, wrażliwe fazy,
polaryzacja uwagi, trójfazowy cykl pracy,
normalizacja)    
 
Rozdział III 
Wychowanie
w przygotowanym otoczeniu 
(materialny aspekt przygotowanego otoczenia: budynek, wyposażenie sal,
pomoce rozwojowe Montessori, ich wychowawczy  sens,
strukturalno-dynamiczny aspekt przygotowanego otoczenia 
dotyczący pedagogicznych zasad jego budowy ze szczególnym
uwzględnieniem zasady porządku i wolności, osobowy aspekt
przygotowanego otoczenia z podkreśleniem zadań i roli nauczyciela)  
 
Zakończenie 
Wartości pedagogiki Marii Montessori   
Biogram życia i działalności Marii
Montessori      
Literatura dotycząca pedagogiki Marii Montessori dostępna w języku
polskim    
Aneksy 
 140
stron, B5, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |