|

POJAZDY AUTONOMICZNE I SYSTEMY TRANSPORTU AUTONOMICZNEGO
CHOROMAŃSKI W. GRABAREK I. KOZŁOWSKI M. CZEREPICKI A. MARCZUK K.A. wydawnictwo: PWN, 2020, wydanie Icena netto: 79.69 Twoja cena 75,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Pojazdy autonomiczne i
systemy transportu autonomicznego
Pierwsza na polskim rynku
książka o technologii rodem z XXI w. – dotycząca
pojazdów autonomicznych i systemów transportu
autonomicznego. Autorzy – cenieni znawcy tematu,
międzynarodowi konsultanci tej nowej technologii, a zarazem wykładowcy
Politechniki Warszawskiej, przedstawiają tę nowoczesną tematykę w
sposób arcyciekawy, poparty ilustracjami i przykładami.
W
publikacji znajdują się charakterystyki pojazdów
autonomicznych o różnym poziomie autonomizacji –
L3-L5, prezentacja systemów PRT, APM czy systemów
hybrydowych. Przedstawione są również technologie
informatyczne (software i hardware) stosowane w tego typu pojazdach i
systemach transportu, sztuczna inteligencja i głębokie maszynowe
uczenie, wykorzystywane przy tej okazji, układy sensoryczne czy układy
HMI (ang. Human Machine Interface). Znajdą się również
niezwykle ważne informacje dotyczące problemów
bezpieczeństwa systemów autonomicznych.
Książka znajdzie swoich Czytelników wśród
słuchaczy studiów I, II i III stopnia oraz
studiów podyplomowych na kierunkach związanych z
TRANSPORTEM, MECHATRONIKĄ, czy na właśnie powstających na uczelniach
technicznych specjalnościach dedykowanych POJAZDOM AUTONOMICZNYM I
SYSTEMOM TRANSPORTU AUTONOMICZNEGO.
Zainteresuje również inżynierów
projektantów aut i systemów autonomicznych,
przyszłych użytkowników tych systemów, samorządy
i każdego, kogo ciekawią najnowocześniejsze systemy transportu.
Znaczące
w książce są problemy dotyczące wykorzystywanych technologii
informatycznych i sensorów, pozwalające na określenie
lokalizacji pojazdu względem innych uczestników ruchu i
punktów orientacyjnych. Aktualnie występuje w
pojazdach szereg rozwiązań z tego zakresu. W części
dotyczącej technologii informatycznych rozpatrywane są modele bazujące
na metodach m.in. nawigacji, identyfikacji
systemów i sztucznej inteligencji.
(…) Istotne dla rozwoju
pojazdów autonomicznych są regulacje prawne (międzynarodowe
i krajowe) dot. ich testowania i wdrażania do eksploatacji. Ta
problematyka została przedstawiona w ciekawy i prosty
sposób. Wartościowe są rozwiązania stosowane w
różnych krajach.
prof.
dr hab. inż. Jerzy Manerowski
Przedmowa
Wstęp
Literatura
1.
Wybrane systemy transportu autonomicznego. Systemy PRT. Systemy torowe
i ich ewolucja
1.1. Klasyczne systemy PRT
1.2. Problemy symulacji i algorytmy sterowania systemu PRT
1.2.1. Realizacja modelu
1.2.2. Optymalizacja sieci PRT. Efektywność transportowa
1.2.3. Przykładowe wyniki symulacji
1.3. Rozwiązanie układu sterowania
1.4. Ewolucja systemów PRT
1.4.1. Polska propozycja systemu
Literatura
2.
Technologie informatyczne - software dla pojazdów
autonomicznych
2.1. Problem SLAM
2.1.1. Zadania SLAM
2.1.2. Własności SLAM w nawigacji
2.1.3. Sformułowanie problemu SLAM
2.1.4. Filtracja
2.1.5. Estymacja i metoda maksimum wiarygodności
2.1.6. Lokalizacja
2.1.7. Mapowanie
2.1.8. Równoczesna lokalizacja i mapowanie
2.1.9. Skojarzenie danych i korekta wsteczna
2.2. Metoda punktów orientacyjnych i jej narzędzia
2.2.1. Filtr Kalmana
2.2.2. Nieliniowy model kinematyki pojazdu
2.2.3. Rozszerzony filtr Kalmana dla obiektów nieliniowych
2.2.4. Filtry cząsteczkowe (Partilce Filters - PF SLAM)
2.2.5. KF & EKF SLAM (Ertendet Kalman Filter)
2.2.6. FastSLAM z filtrem cząsteczkowym opartym na twierdzeniu
Rao-Blackwella
2.2.7. Podstawowy algorytm SLAM z grupy landmarkmap
2.3. DP-SLAM
2.3.1. Motywacja
2.3.2. Algorytm
2.4. Mapy w technologii Tomtom RoadDNA Roadside
2.4.1. Mapy 3D
2.4.2. TomTom DNA Roadmapping
2.4.3. Mapa RoadDNA Roadside
2.4.4. Zastosowanie
2.5. Zastosowanie głębokich konwolucyjnych sieci neuronowych CNN do
wykrywania i klasyfikacji obiektów środowiska drogi
Literatura
3. Sensoryka
dla pojazdów autonomicznych
3.1. Kamery wideo
3.2. Radary
3.3. Lidary
3.3.1. Lidary obserwujące
3.3.2. Lidary skanujące
3.4. Czujniki podczerwieni
Literatura
4.
Czynnik ludzki w pojazdach i systemach zautomatyzowanych i
autonomicznych
4.1. Postrzeganie technologii automatycznych (autonomicznych)
pojazdów wśród użytkowników
4.2. Poziomy automatyzacji a rola kierowcy
4.3. Wpływ wybranych czynników psychospołecznych na
funkcjonowanie kierowcy w pojazdach zautomatyzowanych
4.3.1. Uwaga, nieuwaga i rozproszenie uwagi
4.3.2. Świadomość sytuacyjna
4.3.3. Obciążenie psychiczne
4.3.4. Zaufanie
4.3.5. Samozadowolenie
4.3.6. Umiejętności
4.4. Badania dotyczące transferu kontroli między kierowcą a pojazdem
4.5. Interfejs kierowcy w zautomatyzowanych i autonomicznych pojazdach
4.6. Skutki wdrażania technologii zautomatyzowanego i autonomicznego
transportu w aspekcie czynnika ludzkiego
4.7. Podsumowanie
Literatura
5. Automotive
Internetworking jako element pojazdów autonomicznych i
połączonych
5.1. Definicja
5.2. Uczestnicy systemu
5.3. Rodzaje architektury Automotive Internetworking
5.3.1. Architektura vehicle to vehicle
5.3.2. Architektura vehicle to infrastructure
5.3.3. Architektura vehicle to network
5.3.4. Architektury vehicle to pedestrian, vehicle to mobile
5.4. Przetwarzanie danych w systemach Automotive Internetworking
5.5. Przegląd bezprzewodowych technologii komunikacji
5.5.1. NFC
5.5.2. Bluetooth
5.5.3. Wi-Fi
5.5.4. Sieci komórkowe GSM generacji 1G-4G
5.5.5. Sieci komórkowe GSM generacji 5G
5.5.6. Technologia ITS-G5
5.5.7. RDS
5.5.8. Porównanie technologii komunikacji urządzeń
5.6. Przegląd technologii pozycjonowania pojazdu
5.7. Aplikacje systemu Automotive Internetworking
5.7.1. Aplikacje wspomagające nawigację pojazdu
5.7.2. Aplikacje wspomagające prowadzenie pojazdu
5.7.3. Aplikacje wspomagające wykonanie manewrów
5.8. Przegląd protokołów komunikacji
Wykaz pojęć i skrótów
Literatura
6.
Problemy bezpieczeństwa, testowania i legislacji pojazdów
autonomicznych
6.1. Legislacja dotycząca testów pojazdów
autonomicznych. Elementy infrastruktury dla pojazdów
autonomicznych
6.2. Problemy testowania pojazdów autonomicznych
Literatura
7.
Metody wdrożeń oraz zarządzanie flotą pojazdów autonomicznych
7.1. Trendy rozwoju transportu osobowego
7.2. Systemy transportowe w Singapurze
7.2.1. Usprawnienia transportu zbiorowego jako alternatywa dla
samochodu prywatnego
7.2.2. Pojazdy autonomiczne jako część planu Singapur bez samochodu
7.2.3. Testy oraz wdrożenia pojazdów autonomicznych w
Singapurze
7.3. Aktualne wyzwania związane z pojazdami autonomicznymi
7.4. Mobilność na żądanie z udziałem pojazdów autonomicznych
7.4.1. Wyzwania systemów transportowych
7.4.2. Mobilność na żądanie jako metoda wdrożenia pojazdów
autonomicznych i rozwiązania problemów transportowych
7.5. Zarządzanie flotą pojazdów w systemach transportu na
żądanie
7.5.1. Modelowanie systemów mobilności na żądanie
7.5.2. Modut kontroli ruchu pojazdów autonomicznych
7.5.3. Lokalizacje punktów obsługi pojazdów i
pasażerów
7.5.4. Przydzielanie do zleceń oraz nawigowanie pojazdów
7.5.5. Bilansowanie floty
Literatura
350
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|