Programowanie dla
początkujących w 24 godziny
Warto
nauczyć się programowania! Poza stworzeniem sobie możliwości
znalezienia ciekawej i dobrze płatnej pracy czy pasjonującego hobby
umiejętność programowania bywa niezwykle przydatna w rozwiązywaniu
różnych problemów. Paleta języków
programowania i narzędzi programistycznych jest niezwykle szeroka i
praktycznie każdy znajdzie coś dla siebie. Zanim to jednak nastąpi,
trzeba zdobyć trochę wiedzy i umiejętności. Ale bez obaw! W nauce
programowania najtrudniejszy bywa pierwszy krok, jednak ta książka
sprawi, że wykonasz go bez trudu i dumnie wkroczysz w świat kodowania!
To kolejne wydanie
lubianego samouczka, dzięki któremu w ramach 24 godzinnych
lekcji przyswoisz solidne podstawy programowania.
Zrozumiesz, jak działają programy, i nauczysz się reguł stosowanych
przez profesjonalistów przy ich projektowaniu. Dowiesz się,
jak wygląda świat programistów i na czym dokładnie polega
programowanie w korporacjach. Znajdziesz tutaj także wprowadzenie do
kilku najpopularniejszych języków programowania, co pozwoli
na ich porównanie i ułatwi wybór języka do
dalszej nauki. Każdy z 24 rozdziałów zawiera materiał,
który można opanować w ciągu godziny. Naukę ułatwiają
instrukcje krok po kroku, quizy, ćwiczenia i praktyczne przykłady.
Dzięki tej książce zdobędziesz najlepsze podstawy, aby stać się dobrym
programistą. Przygotujesz się też do świadomego kształtowania swojej
dalszej ścieżki zawodowej!
W książce między innymi:
- przygotowanie narzędzi do
pracy - sprzęt i oprogramowanie
- podstawowe aspekty
programowania i projektowania programów
- algorytmy, interaktywność,
zmienne, funkcje
- debugowanie kodu
- programowanie obiektowe i
korzystanie z baz danych
- planowanie kariery
programisty
- O autorach 11
Podziękowania
12
Wprowadzenie 13
CZĘŚĆ I.
ZACZNIJ PROGRAMOWAĆ JUŻ
DZIŚ
Godzina 1.
Praktyczne
ćwiczenia z programowania 19
Przygotuj się do programowania 19
Co robi program komputerowy? 20
Często powtarzane mity na temat programowania 21
Istnieje już wiele programów 23
Programiści są poszukiwani na rynku pracy 23
Prawdziwa wartość programów 24
Użytkownicy zwykle nie są właścicielami programów 24
Udostępnianie programów komputerowych 24
Twój pierwszy program 26
Komentarze objaśniające kod 28
Wpisywanie własnego programu 29
Podsumowanie 31
Pytania i odpowiedzi 32
Warsztaty 32
Godzina 2.
Proces i techniki 35
Do czego potrzebne są programy? 35
Programy, programy, wszędzie programy 38
Programy jako wskazówki 39
Podsumowanie 48
Pytania i odpowiedzi 48
Warsztaty 48
Godzina 3.
Projektowanie
programu 51
Dlaczego potrzebny jest projekt? 51
Umowa między użytkownikiem a programistą 52
Etapy projektowania 53
Podsumowanie 65
Pytania i odpowiedzi 65
Warsztaty 66
Godzina 4.
Pobieranie
danych wejściowych i wyświetlanie danych wyjściowych
69
Wyświetlanie danych na ekranie za pomocą Pythona 69
Przechowywanie danych 72
Przypisywanie wartości 73
Pobieranie danych z klawiatury za pomocą metody input() 75
Podsumowanie 80
Pytania i odpowiedzi 80
Warsztaty 81
Godzina 5.
Przetwarzanie
danych z wykorzystaniem liczb i słów
83
Jeszcze o łańcuchach znaków 83
Wykonywanie obliczeń matematycznych w Pythonie 87
W jaki sposób komputery wykonują obliczenia? 89
Używanie znaków Unicode 92
Przegląd funkcji 93
Podsumowanie 98
Pytania i odpowiedzi 99
Warsztaty 99
CZĘŚĆ II.
PODSTAWY PROGRAMOWANIA
Godzina 6.
Sterowanie
programami 103
Porównywanie danych za pomocą instrukcji if 103
Pisanie warunków 106
Pętle 108
Podsumowanie 116
Pytania i odpowiedzi 116
Warsztaty 116
Godzina 7.
Narzędzia do debugowania 119
Pierwszy błąd 119
Wszystko zależy od precyzji 120
Pisz przejrzyste programy 126
Dodatkowe techniki debugowania 127
Podsumowanie 128
Pytania i odpowiedzi 128
Warsztaty 129
Godzina 8.
Techniki
programowania strukturalnego
131
Programowanie strukturalne 131
Umieszczanie kodu w Pythonie w funkcjach 137
Testowanie programu 139
Profilowanie kodu 141
Wróćmy do programowania 141
Podsumowanie 142
Pytania i odpowiedzi 142
Warsztaty 142
Godzina 9.
Pisanie
algorytmów 145
Liczniki i akumulatory 146
Listy w Pythonie 148
Obliczanie łącznych wartości za pomocą akumulatorów 151
Przestawianie wartości 152
Sortowanie 153
Przeszukiwanie list 158
Więcej o funkcjach 164
Pętle zagnieżdżone 167
Podsumowanie 168
Pytania i odpowiedzi 168
Warsztaty 168
CZĘŚĆ III.
JAVA I PROGRAMOWANIE
OBIEKTOWE
Godzina 10.
Programowanie w Javie 173
Wprowadzenie do Javy 174
Java udostępnia zawartość wykonywalną 176
Automatyczne wykonywanie 177
Zawartość wykonywalna dostosowana do wielu systemów 178
Podsumowanie użytkowania Javy 179
Zacznij od niezależnego programu w Javie 180
Interfejs Javy 181
Kwestie bezpieczeństwa 182
Java jako język do pisania gier 183
Mechanizmy języka Java 183
Przygotowania do rozpoczęcia 187
Podsumowanie 188
Pytania i odpowiedzi 188
Warsztaty 188
Godzina 11.
Szczegółowe omówienie Javy
191
Definiowanie danych w Javie 191
Operatory 196
Sterowanie programem 200
Od szczegółów do ogólnego poziomu 205
Podsumowanie 206
Pytania i odpowiedzi 206
Warsztaty 206
Godzina 12.
Java
ma klasę 209
Używanie środowiska NetBeans do uruchamiania programów Javy
209
Przejście do graficznego interfejsu użytkownika 213
Java i programowanie obiektowe 215
Omówienie klas 216
Czy rozumiesz programowanie obiektowe? 218
Za wykonywanie zadań w klasach odpowiadają metody 218
Podsumowanie 221
Pytania i odpowiedzi 221
Warsztaty 221
CZĘŚĆ IV.
TWORZENIE WITRYN
INTERNETOWYCH W HTML-U I JAVASCRIPCIE
Godzina 13.
HTML5
i CSS3 225
Programowanie w HTML-u 225
Prostszy przykład 230
Szybkie wprowadzenie do HTML-a 231
Używanie stylów CSS do określania wyglądu tekstu 234
Dodawanie grafiki do witryn za pomocą HTML-a 236
Podsumowanie 237
Pytania i odpowiedzi 238
Warsztaty 238
Godzina 14.
JavaScript
241
Początki z JavaScriptem 241
Stosowanie komentarzy w JavaScripcie 242
Pisanie pierwszego programu w JavaScripcie 242
Wyświetlanie danych na ekranie za pomocą JavaScriptu 245
Zmienne w JavaScripcie 245
Pobieranie danych z klawiatury za pomocą metody prompt 246
Porównywanie danych za pomocą instrukcji if 250
Pętle 251
Podsumowanie 253
Pytania i odpowiedzi 253
Warsztaty 254
Godzina 15.
Radość
z programowania w JavaScripcie 257
Zmienianie zdjęć na stronie 257
Rejestrowanie pozycji kursora myszy 262
Dodawanie do witryny paska z powtarzanymi informacjami 264
Podsumowanie 267
Pytania i odpowiedzi 267
Warsztaty 268
Godzina 16. JavaScript i AJAX 271
Wprowadzenie do AJAX-a 271
Używanie obiektów typu XMLHttpRequest 275
Tworzenie prostej biblioteki AJAX-owej 277
Tworzenie quizu z wykorzystaniem AJAX-a i opisanej biblioteki 279
Podsumowanie 283
Pytania i odpowiedzi 283
Warsztaty 284
CZĘŚĆ V.
INNE JĘZYKI PROGRAMOWANIA
Godzina 17.
SQL
287
Relacyjne bazy danych 287
Podstawowe zapytania w SQL-u 289
Pobieranie rekordów z bazy 290
Wstawianie i modyfikowanie rekordów w bazie danych 292
Usuwanie rekordów z bazy 294
Dodawanie, usuwanie i modyfikowanie pól w istniejącej tabeli
295
Podsumowanie 297
Pytania i odpowiedzi 297
Warsztaty 298
Godzina 18.
Skrypty
w PHP 301
Czego potrzebujesz do programowania w PHP? 301
Podstawowe struktury ze skryptów PHP 303
Pętle 307
Cegiełki języka PHP: zmienne, typy danych i operatory 309
Używanie i tworzenie funkcji w PHP 318
Praca z obiektami w języku PHP 322
Typowe zastosowania języka PHP 326
Podsumowanie 327
Pytania i odpowiedzi 327
Warsztaty 328
Godzina 19.
Programowanie
w językach C i C++ 331
Wprowadzenie do języka C 331
Czego potrzebujesz do programowania w językach C i C++? 332
Spojrzenie na kod w C 333
Dane w języku C 335
Funkcje w C 336
Operatory w C 343
Instrukcje sterujące w C są takie jak w Pythonie 343
Nauka języka C++ 343
Terminologia obiektowa 344
Podstawowe różnice między językami C i C++ 344
Wprowadzenie do obiektów w języku C++ 346
Co dalej? 351
Podsumowanie 352
Pytania i odpowiedzi 353
Warsztaty 353
Godzina 20.
Programowanie
w języku Visual Basic 2019
355
Zawartość ekranu w środowisku Visual Basica 355
Tworzenie od podstaw prostej aplikacji 357
Inne uwagi związane z programowaniem w Visual Basicu 364
Następny krok 366
Podsumowanie 367
Pytania i odpowiedzi 367
Warsztaty 367
Godzina 21.
C#
i platforma .NET Core 369
Przeznaczenie platformy .NET 369
Środowisko CLR 370
Biblioteka FCL 371
Platforma przetwarzania równoległego 372
Środowisko DLR 372
Język C# 372
Podsumowanie 379
Pytania i odpowiedzi 380
Warsztaty 380
CZĘŚĆ VI.
BRANŻA PROGRAMISTYCZNA
Godzina 22.
Programowanie
w firmach 385
Działy przetwarzania danych i IT 385
Stanowiska związane z komputerami 389
Nazwy stanowisk 390
Ustrukturyzowane przeglądy 396
Przenoszenie programu do środowiska produkcyjnego 397
Konsulting 399
Podsumowanie 399
Pytania i odpowiedzi 399
Warsztaty 400
Godzina 23.
Rozpowszechnianie
aplikacji 403
Kwestie związane z rozpowszechnianiem aplikacji 403
Korzystanie z systemu kontroli wersji 407
Podsumowanie 407
Pytania i odpowiedzi 408
Warsztaty 408
Godzina 24.
Przyszłość
programowania 411
Przydatne narzędzia 411
Czy programowanie przestanie być potrzebne? 414
Wymóg ciągłego dokształcania się 417
Podsumowanie 418
Pytania i odpowiedzi 419
Warsztaty 419
DODATKI
Dodatek A.
Instalowanie
Pythona 423
Pobieranie Pythona z witryny Python Software Foundation 423
Instalowanie środowiska Anaconda 425
Inne środowiska Pythona 428
Dodatek B.
Używanie środowiska IDE NetBeans
429
Instalowanie środowiska NetBeans 429
Tworzenie nowego projektu 430
Tworzenie nowych klas Javy 431
Uruchamianie aplikacji 433
Usuwanie błędów 434
Dodatek C. Słowniczek 437
448
stron, Format: 15.8x23.5cm, oprawa miękka