|

MONADA CZYLI CZŁOWIEK W LEIBNIZJAŃSKIM ŚWIECIE
PAŹ B. wydawnictwo: PWN, 2024, wydanie Icena netto: 74.35 Twoja cena 70,63 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Monada
czyli człowiek w Leibnizjańskim świecie
Monografia prezentuje system
filozofii Gottfrieda Wilhelma Leibniza (1646–1716) z
perspektywy pojęcia monady, czyli centralnej kategorii jego skrajnie:
solipsystycznej, dynamicznej i reprezentacjonistycznej metafizyki.
Tym co odróżnia tę książkę od innych, pisanych na temat
monadologicznej metafizyki Hanowerczyka to m.in. zawarta w niej
oryginalna propozycja unaocznienia, pojętego za Arystotelesem jako
„stawianie przed oczami”, kategorii monady,
która dość powszechnie uchodzi za całkiem nienaoczną i
niezrozumiałą. W zabiegu unaoczniania autor odwołuje się do malarstwa
„złotej ery” holenderskiego malarstwa połowy 17.
wieku, a konkretnie do jednego malowidła przedstawiającego wnętrze
mieszkania autorstwa stosunkowo mało znanego artysty Pietera Jenssensa
vel „Elingi” (1623–1682) oraz
dwóch dzieł Jana Vermeera van Delft (1632–1675).
Zasadniczy koncept sprowadza się do dwóch intuicji: po
pierwsze, monada to nic innego aniżeli nasze jednostkowe empiryczne ego
i po drugie, jako takie ego monada jest «wnętrzem»,
którego struktura i składniki odpowiadają układowi i
elementom wnętrza mieszkań, jakie wspomniani dwa barokowi artyści
malarze przedstawili na swoich malowidłach zamknięte okno, lustro,
refleksy światła, iluzja przestrzeni etc. Po drugie, podano tu
realistyczną w sensie metafizycznego (po części: epistemologicznego)
realizmu wykładnię postaw monadologicznej metafizyki. Opiera się ona na
pojęciu intencjonalności, ufundowanej na kategorii parcia (appetitus),
oraz ekstatycznie pojętej naturze monadycznego podmiotu,
która warunkuje jego poznanie i urzeczywistnianie się.
Monadologia została tu przedstawiona wielorako: najpierw w jej
systematycznej postaci, z wyróżnieniem metafizyki,
epistemologii i wpisanej w nie onto-teologii. Ukazano w niej także
historyczną genezę i proces recepcji pojęcia monady w dziejach
filozofii od Wolffa i Kanta, po zupełnie współczesne
interpretacje (M. Heidegger, M Deleuze, U. Meixner). Autor ukazał
ponadto dzieje recepcji monadycznej myśli Hanowerczyka we
współczesnej literaturze popularnej (J. L. Wiśniewski) i
naukowej (O. Sacks), dramacie (T. Bradecki), teatrze (scenicznym i
radiowym – T. Bradecki) i filmie (P. Marshall). Czyniąc to,
wykazał nie tylko aktualność, ale i faktyczną, choć nie do końca przez
nas uzmysławianą obecność monadycznej filozofii we
współczesności. Książka adresowana jest nie tylko dla
studentów filozofii i akademickich filozofów, ale
także szerokiego grona humanistów: od
antropologów, po kulturoznawców,
historyków idei, a może także kinomanów i
miłośników sztuki baroku. Oferuje ona wgląd w głębokie
podstawy wysokiej, arystokratycznej kultury, której
reprezentantem był Leibniz, największy i ostatni z uniwersalnych
geniuszy od czasów Arystotelesa. Pozwala ona odnaleźć coś,
czego szuka i często nie znajduje współczesny człowiek:
racjonalną jedność i porządek świata w jego radyklanie pojętym
pluralizmie i indywidualizmie, które znamionują także świat
Leibniza. Czytelnik, poznając naturę monadyczności, dowie się, skąd
bierze się tak rozpowszechnione dziś zjawisko samotności. Pozna nie
tylko, że nasze doświadczenie samotności i wyobcowania jest wpisane w
naszą bytową strukturę, ale także, że intensyfikuje się ono zaś przez
proces indywidualizacji pojętej jako urzeczywistnianie nas w naszych
indywidualnych cechach i zdolnościach. Ważne do podkreślenia jest to,
że Leibniz wskazuje remedium na samotność i poczucie wyobcowania w
postaci ukierunkowania na Dobro. Wychylenie się ku niemu oznacza moment
transcendencji, która znosi zamkniętość w sobie i pozwala
odnaleźć intersubiektywną bazę komunikacji, funduje naszą indywidualną
wolność i rozumienie świata.
310 stron,
14.8x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|