wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

SPRAWIEDLIWOŚĆ NATURALNA PRAWA SOKRATEJSKO-PLATOŃSKI ROK 399 P.N.E.


ONISZCZUK J.

wydawnictwo: SGH, 2024, wydanie I

cena netto: 114.75 Twoja cena  109,01 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

SPRAWIEDLIWOŚĆ NATURALNA PRAWA

Sokratejsko-Platoński rok 399 p.n.e.


WPROWADZENIE

Rozdział 1
SOKRATEJSKI PLATON – WARUNKI POWSTANIA DZIEŁA I ODCZYTANIA

Wstęp

1.1. Sokrates i Platon. Związki. Świadomość filozofa
1.2. Prawno-sądowa tragedia Sokratesa motywem twórczości Platona
1.3. Platońska misja i pisarstwo. Pragnienie ładu i pokoju. Ateny i Sycylia
1.4. Prawo środkiem przeciw niesprawiedliwości oskarżenia
1.5. Dialektyczny dialog – fundament sokratejsko-platońskiej filozofii prawa
1.5.1. Otwarta forma zaciekawionego: pytanie tego, który nie wie
1.5.2. Dialog dialektyczny sztuką mądrej rozmowy. Wiedza ekspercka
1.5.3. Cel dialektycznego dialogu (najpiękniejszej sztuki) – służenie sprawiedliwości. Etyczność
1.5.4. Dialektyka i wywód prawodawczy. Przeciw dogmatyce

Rozdział 2
„SOKRATES” – OSTATNI DRAMAT ANTYCZNY I PIERWSZA OBRONA FILOZOFII PRAWA

Wstęp

2.1. Ateny vs. Sokrates. Akt oskarżenia Sokratesa i skazanie
2.2. Namysł filozofa nad bezbożnością – problem ustroju Aten i ludzkiego ładu
2.2.1. Pretekst bezbożności
2.2.2. Namysł nad pobożnością
2.2.3. Zarzut bezbożności obroną tradycyjnej konstytucji
2.2.4. Boskie źródło etycznego dobra. O nowy ład (bezbożny?)
2.3. Rządy ludzi (demosu). Władza resentymentu
2.3.1. Oskarżyciel bezpośredni (formalny) i główny (demos)
2.3.2. Populistyczny sąd ateński jako mechanizm wyrządzania zła
2.4. Oskarżony Sokrates filozof i sofista – boskie powołanie i logos
2.4.1. Służba prawdzie – konieczność moralnego języka
2.4.2. Apollońska mądrość Sokratesa i nakaz służby prawdzie. Znak od bóstwa
2.5. Filozof przed sądem. Obrona dążeniem do prawdy. Krytyka zarzutów
2.5.1. Znaczenie formy i treści dla prawdy. Prawo do obrony i jego realizacja
2.5.2. Krytyka zarzutów przeciw Sokratesowi. Zdumienie filozofa
2.6. Sąd etyczny filozofa nad wyrokiem demosu w swojej sprawie
2.6.1. Problem kary dla filozofa. Ważność wolności rozmowy o życiu
2.6.2. Bezwstyd sądu. Niezdolność Sokratesa do obrony. Zmysły i rozum. Upadek argumentu z mądrości
2.7. Zbrodnia i sprawiedliwość. Sens życia i śmierć
2.7.1. Sens życia – życie dobre i sprawiedliwe. Znaczenie śmierci i niegodziwość samobójstwa
2.7.2. Zaniechanie obrony rozwiązaniem trudu świata zmysłów i połowicznym zwycięstwem filozofii
2.8. Hybris skazania Sokratesa. Ofiara i sprzysiężenie zbrodniarzy. Niewiedza zagrożeniem rozumu etycznego. Wiedza ekspercka przeciw większości
2.8.1. Sokrates jako ofiara
2.8.2. Niewiedza kłamców. Kryzys demokracji
2.8.3. Państwowe skazanie i wolność poglądów etycznych
2.8.4. Wiedza ekspercka przeciw opinii większości i jej prawom. Podejmowanie decyzji i sens umysłowego przeżywania
2.9. Prawo i wyrok – między Atenami i Sokratesem
2.9.1. Niedopuszczalność czynienia zła. Konieczność dotrzymania zobowiązania wobec państwa i prawa. Wykonanie wyroku
2.9.2. Prawo umową na rzecz słuszną. Niegodziwość wyroku
2.9.3. Uzasadnienie oporu przeciw władzy – obrona prawa, sprawiedliwości i wolności. Novum oporu Sokratesa – obrona Dobra rozumnego i etycznego wedle zasady lepszego argumentu
2.9.4. Niesprawiedliwość i niedopuszczalność samouwolnienia filozofa. Prolematyczność wizji „przekonaj albo podporządkuj się”

Rozdział 3
ŻYCIE SZCZĘŚLIWE WEDLE DZIELNOŚCI ETYCZNEGO ROZUMU I POWSZECHNEJ POTRZEBY ŁADU

Wstęp

3.1. Konieczność ładu wewnętrznego człowieka i w polis dla ludzkiego szczęścia. Umożliwienie moralnego życia człowiekowi
3.2. Żywot sofistycznego człowieka i jego krytyka
3.3. Warunki szczęśliwego życia człowieka we wspólnocie. Ważność rozpoznania moralnego

Rozdział 4
DOBRO POWSZECHNYM SENSEM SZCZĘŚLIWEGO ŻYCIA, TWORZENIA POLIS I PRAW. ZŁO, KRZYWDA I KŁAMSTWO

Wstęp

4.1. Idea jako miara określoności i bycia struktury
4.2. Pojmowanie Dobra. Idea Dobra zasadą świata
4.2.1. Różnorodność dobra
4.2.2. Jedność jako dobro
4.2.3. Dobro jako przyjemność
4.2.4. Istotnie dobre
4.2.5. Uniwersalne pragnienie Dobra
4.2.6. Dobro i dzielności. Dobro miarą poznania poziomu zalet. Rozum
4.3. Zło i jego niedobrowolność. Krzywda
4.3.1. Problem niedobrowolności czynienia zła. Zasada prymatu wiedzy
4.3.2. Zło, krzywda i ochrona przed nią. Wyrządzanie krzywdy jako rzecz gorsza niż jej znoszenie
4.3.3. Zło bezkarności zbrodni. Dobro sensem kary
4.3.4. Zło i dusza

Rozdział 5
SPRAWA SOKRATESA I JEJ WYTWÓR – ETYKA DZIELNOŚCI. SPRAWIEDLIWOŚĆ

Wstęp

5.1. Pojęcie i znaczenie dzielności. Wiedza i moralność
5.1.1. Rozumienie i przedmiot dzielności
5.1.2. Możliwość uzyskania dzielności
5.1.3. Jedność cnót i związek między nimi. Zagadnienie wyróżniania ze względu na poziom dzielności
5.1.4. Wstyd jako zmysł moralny. Wady dzielności
5.2. Cnota mądrości (wiedzy). Intelektualna psychologia moralna i emocjonalna psychologia moralna. Rozumny osąd i jego ograniczenia
5.3. Cnota męstwa. Odwaga jako forma wiedzy. Tchórzostwo
5.4. Cnota opanowania (rozwagi) jako moralna wiedza
5.5. Sprawiedliwość: władza rozumu i dobro. Sądzenie
5.5.1. Sprawiedliwość cnotą. Przeciw sprawiedliwości. Konieczność wiedzy o dobru
5.5.2. Sprawiedliwość – przeciw mrokowi niewiedzy. Wytwarzanie sprawiedliwości. Niedopuszczalność niesprawiedliwości. Nieposłuszeństwo lepszemu niesprawiedliwością
5.5.3. Sprawiedliwość i przyjemność oraz piękno. Niesprawiedliwość wbrew chęci (niedobrowolność zła)
5.5.4. Sprawiedliwość jako oddawanie tego, co się każdemu należy. Sprawiedliwość z wolnego rozumu i jej cel. Mądrość i sprawiedliwe działanie. „Robić swoje”
5.5.5. Sprawiedliwość jako przestrzeganie prawa. Niedopuszczalność uchylania prawa przez „wzniosłe” uczucia
5.5.6. Sprawiedliwość jako przemoc vs. sprawiedliwość jako pochodna rozumu. Sprawiedliwość użytecznością ustrojową prawa.
5.5.7. Sprawiedliwość geometryczna – równych i przyjaznych. Szczęście
5.6. Znaczenie sprawiedliwej odpowiedzialności (odpłaty za wypaczenia) wedle rozumu. Zmiana ludzkiego postępowania – udział prawa. Sprawiedliwość wedle prawa

EPILOG – KU HUMANISTYCZNEJ KONSTYTUCJI

NA ZAKOŃCZENIE: BIOS THEORETIKOS A BIOS PRAKTIKOS

BIBLIOGRAFIA
SUMMARY
CONTENTS

452 strony, Format: 240mm x 160 mm, oprawa twarda


Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022