|

SPRAWIEDLIWOŚĆ NATURALNA PRAWA SOKRATEJSKO-PLATOŃSKI ROK 399 P.N.E.
ONISZCZUK J. wydawnictwo: SGH, 2024, wydanie Icena netto: 114.75 Twoja cena 109,01 zł + 5% vat - dodaj do koszyka SPRAWIEDLIWOŚĆ NATURALNA PRAWA
Sokratejsko-Platoński rok 399 p.n.e.
WPROWADZENIE
Rozdział 1
SOKRATEJSKI PLATON
– WARUNKI POWSTANIA DZIEŁA I ODCZYTANIA
Wstęp
1.1. Sokrates i Platon. Związki. Świadomość filozofa
1.2. Prawno-sądowa tragedia Sokratesa motywem twórczości
Platona
1.3. Platońska misja i pisarstwo. Pragnienie ładu i pokoju. Ateny i
Sycylia
1.4. Prawo środkiem przeciw niesprawiedliwości oskarżenia
1.5. Dialektyczny dialog – fundament sokratejsko-platońskiej
filozofii prawa
1.5.1. Otwarta forma zaciekawionego: pytanie tego, który nie
wie
1.5.2. Dialog dialektyczny sztuką mądrej rozmowy. Wiedza ekspercka
1.5.3. Cel dialektycznego dialogu (najpiękniejszej sztuki) –
służenie sprawiedliwości. Etyczność
1.5.4. Dialektyka i wywód prawodawczy. Przeciw dogmatyce
Rozdział 2
„SOKRATES”
– OSTATNI DRAMAT ANTYCZNY I PIERWSZA OBRONA FILOZOFII PRAWA
Wstęp
2.1. Ateny vs. Sokrates. Akt oskarżenia Sokratesa i skazanie
2.2. Namysł filozofa nad bezbożnością – problem ustroju Aten
i ludzkiego ładu
2.2.1. Pretekst bezbożności
2.2.2. Namysł nad pobożnością
2.2.3. Zarzut bezbożności obroną tradycyjnej konstytucji
2.2.4. Boskie źródło etycznego dobra. O nowy ład (bezbożny?)
2.3. Rządy ludzi (demosu). Władza resentymentu
2.3.1. Oskarżyciel bezpośredni (formalny) i główny (demos)
2.3.2. Populistyczny sąd ateński jako mechanizm wyrządzania zła
2.4. Oskarżony Sokrates filozof i sofista – boskie powołanie
i logos
2.4.1. Służba prawdzie – konieczność moralnego języka
2.4.2. Apollońska mądrość Sokratesa i nakaz służby prawdzie. Znak od
bóstwa
2.5. Filozof przed sądem. Obrona dążeniem do prawdy. Krytyka
zarzutów
2.5.1. Znaczenie formy i treści dla prawdy. Prawo do obrony i jego
realizacja
2.5.2. Krytyka zarzutów przeciw Sokratesowi. Zdumienie
filozofa
2.6. Sąd etyczny filozofa nad wyrokiem demosu w swojej sprawie
2.6.1. Problem kary dla filozofa. Ważność wolności rozmowy o życiu
2.6.2. Bezwstyd sądu. Niezdolność Sokratesa do obrony. Zmysły i rozum.
Upadek argumentu z mądrości
2.7. Zbrodnia i sprawiedliwość. Sens życia i śmierć
2.7.1. Sens życia – życie dobre i sprawiedliwe. Znaczenie
śmierci i niegodziwość samobójstwa
2.7.2. Zaniechanie obrony rozwiązaniem trudu świata zmysłów
i połowicznym zwycięstwem filozofii
2.8. Hybris skazania Sokratesa. Ofiara i sprzysiężenie zbrodniarzy.
Niewiedza zagrożeniem rozumu etycznego. Wiedza ekspercka przeciw
większości
2.8.1. Sokrates jako ofiara
2.8.2. Niewiedza kłamców. Kryzys demokracji
2.8.3. Państwowe skazanie i wolność poglądów etycznych
2.8.4. Wiedza ekspercka przeciw opinii większości i jej prawom.
Podejmowanie decyzji i sens umysłowego przeżywania
2.9. Prawo i wyrok – między Atenami i Sokratesem
2.9.1. Niedopuszczalność czynienia zła. Konieczność dotrzymania
zobowiązania wobec państwa i prawa. Wykonanie wyroku
2.9.2. Prawo umową na rzecz słuszną. Niegodziwość wyroku
2.9.3. Uzasadnienie oporu przeciw władzy – obrona prawa,
sprawiedliwości i wolności. Novum oporu Sokratesa – obrona
Dobra rozumnego i etycznego wedle zasady lepszego argumentu
2.9.4. Niesprawiedliwość i niedopuszczalność samouwolnienia filozofa.
Prolematyczność wizji „przekonaj albo podporządkuj
się”
Rozdział 3
ŻYCIE SZCZĘŚLIWE WEDLE
DZIELNOŚCI ETYCZNEGO ROZUMU I POWSZECHNEJ POTRZEBY ŁADU
Wstęp
3.1. Konieczność ładu wewnętrznego człowieka i w polis dla ludzkiego
szczęścia. Umożliwienie moralnego życia człowiekowi
3.2. Żywot sofistycznego człowieka i jego krytyka
3.3. Warunki szczęśliwego życia człowieka we wspólnocie.
Ważność rozpoznania moralnego
Rozdział 4
DOBRO POWSZECHNYM SENSEM
SZCZĘŚLIWEGO ŻYCIA, TWORZENIA POLIS I PRAW. ZŁO, KRZYWDA I KŁAMSTWO
Wstęp
4.1. Idea jako miara określoności i bycia struktury
4.2. Pojmowanie Dobra. Idea Dobra zasadą świata
4.2.1. Różnorodność dobra
4.2.2. Jedność jako dobro
4.2.3. Dobro jako przyjemność
4.2.4. Istotnie dobre
4.2.5. Uniwersalne pragnienie Dobra
4.2.6. Dobro i dzielności. Dobro miarą poznania poziomu zalet. Rozum
4.3. Zło i jego niedobrowolność. Krzywda
4.3.1. Problem niedobrowolności czynienia zła. Zasada prymatu wiedzy
4.3.2. Zło, krzywda i ochrona przed nią. Wyrządzanie krzywdy jako rzecz
gorsza niż jej znoszenie
4.3.3. Zło bezkarności zbrodni. Dobro sensem kary
4.3.4. Zło i dusza
Rozdział 5
SPRAWA SOKRATESA I JEJ
WYTWÓR – ETYKA DZIELNOŚCI. SPRAWIEDLIWOŚĆ
Wstęp
5.1. Pojęcie i znaczenie dzielności. Wiedza i moralność
5.1.1. Rozumienie i przedmiot dzielności
5.1.2. Możliwość uzyskania dzielności
5.1.3. Jedność cnót i związek między nimi. Zagadnienie
wyróżniania ze względu na poziom dzielności
5.1.4. Wstyd jako zmysł moralny. Wady dzielności
5.2. Cnota mądrości (wiedzy). Intelektualna psychologia moralna i
emocjonalna psychologia moralna. Rozumny osąd i jego ograniczenia
5.3. Cnota męstwa. Odwaga jako forma wiedzy. Tchórzostwo
5.4. Cnota opanowania (rozwagi) jako moralna wiedza
5.5. Sprawiedliwość: władza rozumu i dobro. Sądzenie
5.5.1. Sprawiedliwość cnotą. Przeciw sprawiedliwości. Konieczność
wiedzy o dobru
5.5.2. Sprawiedliwość – przeciw mrokowi niewiedzy.
Wytwarzanie sprawiedliwości. Niedopuszczalność niesprawiedliwości.
Nieposłuszeństwo lepszemu niesprawiedliwością
5.5.3. Sprawiedliwość i przyjemność oraz piękno. Niesprawiedliwość
wbrew chęci (niedobrowolność zła)
5.5.4. Sprawiedliwość jako oddawanie tego, co się każdemu należy.
Sprawiedliwość z wolnego rozumu i jej cel. Mądrość i sprawiedliwe
działanie. „Robić swoje”
5.5.5. Sprawiedliwość jako przestrzeganie prawa. Niedopuszczalność
uchylania prawa przez „wzniosłe” uczucia
5.5.6. Sprawiedliwość jako przemoc vs. sprawiedliwość jako pochodna
rozumu. Sprawiedliwość użytecznością ustrojową prawa.
5.5.7. Sprawiedliwość geometryczna – równych i
przyjaznych. Szczęście
5.6. Znaczenie sprawiedliwej odpowiedzialności (odpłaty za wypaczenia)
wedle rozumu. Zmiana ludzkiego postępowania – udział prawa.
Sprawiedliwość wedle prawa
EPILOG – KU HUMANISTYCZNEJ KONSTYTUCJI
NA ZAKOŃCZENIE: BIOS THEORETIKOS A BIOS PRAKTIKOS
BIBLIOGRAFIA
SUMMARY
CONTENTS
452 strony, Format:
240mm x 160 mm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|