|

WDRAŻANIE ROZWIĄZAŃ PRZEMYSŁU 4.0 W WYBRANYCH FUNKCJONALNYCH OBSZARACH ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTW BRANŻY MOTORYZACYJNEJ
STAWIARSKA E. SZWAJCA D. MATUSEK M. WOLNIAK R. wydawnictwo: CEDEWU, 2020, wydanie Icena netto: 61.89 Twoja cena 58,80 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wdrażanie rozwiązań
Przemysłu 4.0
w wybranych funkcjonalnych
obszarach zarządzania przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej
próba
diagnozy
Sektor
motoryzacyjny jest jedną z kluczowych gałęzi polskiej gospodarki. W
2019 r. wygenerował ponad 8% PKB i stanowił 21% wartości eksportu.
Stosowanie rozwiązań Przemysłu 4.0 i efektywne wykorzystanie
nowoczesnych technologii daje szansę na jego dalszy dynamiczny
rozwój. Wdrażanie rozwiązań Przemysłu 4.0 do
procesów biznesowych przedsiębiorstw motoryzacyjnych powinno
mieć miejsce nie tylko w obszarze produkcji czy logistyki, jak
najczęściej się wskazuje, ale także obejmować ich pozostałe obszary
funkcjonalne.
Posługując
się wypracowanym modelem, autorzy ocenili poziom dojrzałości
przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej we wdrażaniu rozwiązań Przemysłu
4.0 w sześciu następujących funkcjonalnych obszarach:
•
zarządzanie produkcją
•
zarządzanie logistyką
•
zarządzanie jakością
•
zarządzanie kadrami
•
zarządzanie społeczną odpowiedzialnością biznesu
•
zarządzanie innowacjami.
W publikacji autorzy zachęcają przedsiębiorców do
korzystania z zaproponowanych narzędzi do pomiaru poziomu dojrzałości
przedsiębiorstwa we wdrażaniu Przemysłu 4.0 i porównywania
swoich wyników z wynikami badanych przedsiębiorstw.
Opracowany model może wspomagać menedżerów w rozważaniach na
temat możliwości transformacji w kierunku Przemysłu 4.0 oraz w
podejmowaniu decyzji dotyczących strategii i planów działań.
Książka jest adresowana przede wszystkim do praktyków,
inżynierów i menedżerów z branży motoryzacyjnej,
a także do pracowników naukowych zajmujących się
zarządzaniem przedsiębiorstwami w dobie wyzwań Przemysłu 4.0.
Wstęp
9
Rozdział 1
Metodyka
badawcza 17
Ewa Stawiarska, Danuta Szwajca, Mirosław Matusek, Radosław Wolniak
Rozdział 2
Kierunki
rozwoju przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej na świecie oraz w Polsce
i na Śląsku 21
Ewa Stawiarska, Mirosław Matusek
2.1. Kierunki rozwoju przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej na świecie
21
2.2. Kierunki rozwoju przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej w Polsce 28
2.3. Kierunki rozwoju przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej
zlokalizowanych na Śląsku 34
Podsumowanie 40
Rozdział 3
Produkcja
i logistyka w dobie Przemysłu 4.0
41
Mirosław Matusek
3.1. Produkcja w dobie Przemysłu 4.0 43
3.2. Logistyka w dobie Przemysłu 4.0 54
3.3. Przemysł 4.0 w przedsiębiorstwach i łańcuchach dostaw
funkcjonujących w Polsce - wyniki badań 64
3.4. Propozycja rozwiązań Przemysł 4.0 dla branży motoryzacyjnej 68
Podsumowanie 73
Rozdział 4
Zarządzanie
przedsiębiorstwem zgodnie z normą IATF
16949 75
Radosław Wolniak
4.1. Zarządzanie jakością w branży motoryzacyjnej 76
4.2. Historia normy IATF 16949 85
4.3. Funkcjonowanie normy IATF 16949 w branży motoryzacyjnej w
warunkach Przemysłu 4.0 89
4.4. Proponowane metody i narzędzia zarządzania jakością stosowane w
normie IATF 16949 96
Podsumowanie 100
Rozdział 5
Kompetencje
pracowników branży motoryzacyjnej w aspekcie
wymogów Przemysłu 4.0
101
Danuta Szwajca
5.1. Wyzwania Przemysłu 4.0 dla pracowników i
menedżerów - model inżyniera 4.0 102
5.2. Przygotowanie kadr do wymogów Przemysłu 4.0 w branży
motoryzacyjnej - luka kompetencyjna 110
5.3. Poziom kompetencji pracowników branży motoryzacyjnej w
Polsce w kontekście wdrażania rozwiązań Przemysłu 4.0 - wyniki badań 114
5.4. Proponowane metody i narzędzia zarządzania kadrami inżynierskimi
117
Podsumowanie 124
Rozdział 6
Społeczna
odpowiedzialność biznesu motoryzacyjnego a wdrażanie rozwiązań
Przemysłu 4.0 125
Ewa Stawiarska
6.1. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa a wdrażanie rozwiązań
Przemysłu 4.0 - kluczowe wyzwania 128
6.2. Poziom dojrzałości we wdrażaniu rozwiązań Przemysłu 4.0, a
intensywność CSR w przedsiębiorstwach motoryzacyjnych zlokalizowanych w
Polsce - wyniki badań 136
6.3. Propozycje zmian w polityce CSR przedsiębiorstwa w kontekście
wdrażania rozwiązań Przemysłu 4.0 140
Podsumowanie 145
Rozdział 7
Rozwijanie
innowacji produktowych w przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej w
dobie Przemysłu 4.0 147
Ewa Stawiarska
7.1. Strategia i kultura innowacyjna biznesu motoryzacyjnego a
wdrażanie rozwiązań Przemysłu 4.0 - kluczowe wyzwania 149
7.2. Rozwijanie innowacji produktowych w przedsiębiorstwach branży
motoryzacyjnej z wykorzystaniem rozwiązań Przemysłu 4.0 - wyniki badań
163
7.3. Propozycje zmian w działalności innowacyjnej przedsiębiorstwa
uwzględniające rozwiązania Przemysłu 4.0 166
Podsumowanie 169
Rozdział 8
Wnioski
i rekomendacje 171
Ewa Stawiarska, Danuta Szwajca, Mirosław Matusek, Radosław Wolniak
Zakończenie 179
Bibliografia 183
Spis rysunków 195
Spis tabel 199
Załączniki 201
210
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|