|

KONTRAKT EDUKACYJNY KOSZTY TRANSAKCYJNE W SYSTEMIE OŚWIATY
CISOWSKA-MLECZEK K. wydawnictwo: CEDEWU, 2020, wydanie Icena netto: 67.50 Twoja cena 64,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kontrakt edukacyjny
Koszty
transakcyjne w systemie oświaty
Edukacja,
będąc wspólnym, powszechnym dobrem publicznym, może być
dostarczana przez różne podmioty, cechujące się odmienną
formą organizacyjno-prawną i statusem własności (podmioty
zarówno sektora publicznego, jak i sektora prywatnego). Ze
względu na fakt, że jest wartością uniwersalną i ponadczasową,
determinującą sytuację społeczną i gospodarczą danego kraju, powinna
być udostępniana przez państwo. W tym celu tworzony jest system oświaty
o ustalonej strukturze organizacyjnej, z regułami determinującymi
zachowania podmiotów uczestniczących w procesie edukacji.
Stopień skomplikowania relacji występujących między podmiotami stanowi
przesłankę do usystematyzowania tej współpracy oraz do
zbudowania ram kooperacji w ramach kontraktu edukacyjnego. Struktura
tego kontraktu, a także jej ilość i zakres zmian mogą być
źródłem powstawania kosztów transakcyjnych.
Znajomość czynników generujących koszty transakcyjne przy
wprowadzaniu zmian pozwala na dokonywanie wyboru rozwiązań
organizacyjnych ograniczających bądź niwelujących powstanie nadmiernych
ww. kosztów. Monografia dostarcza informacji w tym zakresie,
zawiera wnioski oraz wyniki badań niespotykane dotąd w innych
publikacjach. Stanowi również zachętę do podejmowania
kolejnych badań w tym temacie.
Książka jest skierowana do podmiotów biorących udział w
procesie edukacji realizowanym w ramach systemu oświaty.
Porusza wiele zagadnień, w szczególności:
•
czym jest edukacja i system oświaty
•
czym jest organizacja i instytucja w systemie oświaty w kontekście
nowej ekonomii instytucjonalnej
•
czym charakteryzuje się kontrakt edukacyjny i czym są koszty
transakcyjne w systemie oświaty
•
jak wygląda model kontraktu edukacyjnego w systemie oświaty, jego
struktura organizacyjna i instytucjonalna
•
jak identyfikować, ustalać i oceniać koszty transakcyjne generowane w
kontrakcie edukacyjnym w systemie oświaty
•
czy w polskim systemie oświaty można wyodrębnić elementy struktury
kontraktu edukacyjnego
•
czy w ramach kontraktu edukacyjnego w systemie oświaty powstają tylko
niezbędne koszty transakcyjne czy również generowane są
nadmierne koszty transakcyjne
•
jak wykorzystać koncepcję kosztów transakcyjnych kontraktu
edukacyjnego w systemie oświaty w planowaniu reform/zmian w systemie
oświaty.
Wprowadzenie
7
Rozdział 1
Edukacja
i system oświaty w teorii nowej ekonomii instytucjonalnej
15
1.1. Edukacja jako dobro publiczne i uniwersalna wartość 15
1.2. Potrzeby edukacyjne i ich zaspokajanie w systemie oświaty 30
1.3. Organizacje w systemie oświaty 37
1.4. Instytucje w systemie oświaty 41
Rozdział 2
Model
kontraktu edukacyjnego w systemie oświaty
53
2.1. Przesłanki i cele kontraktu edukacyjnego 53
2.2. Strony kontraktu edukacyjnego i ich zobowiązania 58
2.3. Etapy i umowy kontraktu edukacyjnego 65
2.4. Transakcje w kontrakcie edukacyjnym 69
Rozdział 3
Metodologia
badania i oceny kosztów transakcyjnych kontraktu
edukacyjnego w polskim systemie oświaty
87
3.1. Zdefiniowanie kosztów transakcyjnych 87
3.2. Typologia kosztów transakcyjnych 96
3.3. Cele i zakres analizy instytucjonalnej kosztów
transakcyjnych 105
3.4. Metody badania kosztów transakcyjnych oraz kryteria ich
analizy i oceny 110
Rozdział 4
Próba
weryfikacji kosztów transakcyjnych kontraktu edukacyjnego w
polskim systemie oświaty 125
4.1. Model struktury kontraktu edukacyjnego jako rezultat analizy
instytucjonalnej systemu oświaty w Polsce 125
4.2. Badanie i ocena kosztów transakcyjnych zmian struktury
instytucjonalnej kontraktu edukacyjnego w systemie oświaty w Polsce 155
4.3. Koszty transakcyjne zmiany umowy zawartej między organami władzy
państwowej a organami władzy samorządowej na etapie stanowienia
kontraktu 159
4.4. Koszty transakcyjne zmiany umowy zawartej między organami władzy
państwowej a szkołami i ich organami prowadzącymi na etapie wdrażania
kontraktu 164
4.5. Koszty transakcyjne zmiany umów zawartych między
nauczycielem a szkołą i uczniem na etapie realizacji kontraktu 171
4.6. Wykorzystanie koncepcji kosztów transakcyjnych w
planowanym reformowaniu systemu oświaty - czynniki generujące i
kształtujące koszty transakcyjne wprowadzanych zmian 180
Zakończenie 189
Bibliografia 199
Spis tabel 211
Spis rysunków 213
214
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|