|

POLSKI TRANSPORT DROGOWY ŁADUNKÓW W UNII EUROPEJSKIEJ
ŁĄCKA I. SUPROŃ B. wydawnictwo: CEDEWU, 2020, wydanie Icena netto: 88.89 Twoja cena 84,45 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Polski transport drogowy
ładunków w Unii Europejskiej
Stan obecny i perspektywy
Trwająca
od kilkunastu lat ekspansja przedsiębiorstw polskiego transportu
drogowego ładunków na unijnym rynku usług doprowadziła do
osiągnięcia przez niego pozycji lidera w Unii Europejskiej.
Potwierdzeniem sukcesu gospodarczego w tym sektorze są tysiące
samochodów ciężarowych polskich przewoźników
codziennie przemierzających drogi wszystkich krajów
europejskich. Rozwój polskiego transportu samochodowego był
możliwy dzięki jego specyficznym cechom, umożliwiającym płynne
przejście przedsiębiorców do działania w warunkach
gospodarki rynkowej i przynależności Polski do Unii Europejskiej.
Proponowana
książka, będąca studium rozwoju polskiego międzynarodowego transportu
drogowego, stanowi doskonały przykład korzyści płynących z integracji
gospodarczej, a także ciężkiej pracy przedsiębiorców.
Autorzy
podjęli się w niej omówienia przyczyn tego sukcesu i jego
uwarunkowań, określenia perspektyw rozwoju transportu drogowego
ładunków w Unii Europejskiej w warunkach zmian prawnych
regulujących działalność samochodowych przewoźników
ładunków po wprowadzeniu pakietu mobilności, oddziaływania
zmian na rynku pracy oraz wyzwań wynikających z nowej polityki
transportowej i ekologicznej.
Zalety książki, wyróżniające ją spośród innych,
poświęconych podobnej tematyce to:
•
nowe, bardziej kompleksowe spojrzenie na polski sektor transportu
drogowego ładunków, jego przeszłość, stan obecny i
perspektywy, a także wkład w gospodarkę Polski i Unii Europejskiej
•
przedstawienie pozycji polskich przedsiębiorstw transportu drogowego
ładunków w Unii Europejskiej oraz ich szans i zagrożeń na
tym rynku
•
zaprezentowanie rzadko opisywanych w literaturze zjawisk oddziałujących
na transport drogowy ładunków, uwarunkowań regulacyjnych
wynikających z polityki UE wobec transportu drogowego
ładunków, rynku pracy i innych, mających istotne znaczenie
dla konkurencyjności polskich przedsiębiorstw działających w tym
sektorze
•
przydatność informacji zawartych w książce zarówno dla kadry
akademickiej, jak i praktyków zainteresowanych poszerzeniem
swojej wiedzy
•
możliwość szczegółowego zapoznania się ze wszystkimi
aspektami funkcjonowania tej gałęzi polskiej gospodarki na podstawie
studium przypadku przewoźników międzynarodowych z woj.
zachodniopomorskiego.
Publikacja jest przeznaczona dla studentów
kierunków ekonomicznych i technicznych (ekonomii, logistyki,
transportu), menedżerów przedsiębiorstw transportu drogowego
ładunków, spedycyjnych, przedstawicieli firm
konsultingowych, pracowników instytucji publicznych
powiązanych z funkcjonowaniem transportu drogowego i jego
infrastruktury. Być może zainteresuje także naukowców
zajmujących się problematyką ekonomiki transportu drogowego i
zagadnieniami wpływu sektora transportu drogowego ładunków
na gospodarkę.
Wstęp
9
Rozdział 1
Ekonomiczne
i organizacyjne aspekty transportu drogowego ładunków
13
1.1. Krótka historia rozwoju transportu drogowego 13
1.2. Transport - podstawowe pojęcia, klasyfikacja i znaczenie w
procesach gospodarczych 19
1.2.1. Pojęcie transportu 19
1.2.2. Klasyfikacja transportu oraz miejsce transportu drogowego w tej
klasyfikacji 21
1.3. Ekonomiczne znaczenie i funkcje transportu w gospodarce 26
1.4. Ogólna charakterystyka transportu drogowego 29
1.5. Organizacja transportu drogowego ładunków 38
1.6. Rynek usług transportu drogowego ładunków i jego
elementy 42
1.6.1. Pojęcie i rodzaje rynków 42
1.6.2. Popyt na rynku transportu drogowego ładunków oraz
jego determinanty 47
1.6.3. Podaż usług drogowego przewozu ładunków i jej
uwarunkowania 53
1.7. Koszty w działalności podmiotów transportu drogowego
ładunków 58
1.8. Ceny na rynku usług przewozu drogowego ładunków 62
Rozdział 2
Wpływ
transportu drogowego ładunków na polską gospodarkę
67
2.1. Transport drogowy ładunków i jego funkcje gospodarcze 67
2.2. Wkład transportu drogowego ładunków w PKB i jego wpływ
na wzrost gospodarczy 69
2.3. Oddziaływanie przewozu drogowego ładunków na rynek
pracy 81
2.4. Korzyści budżetowe z transportu drogowego ładunków 83
2.5. Transport drogowy ładunków a negatywne efekty
zewnętrzne 86
Rozdział 3
Analiza
stanu przewozu drogowego ładunków w Polsce
89
3.1. Charakterystyka sytuacji polskiego samochodowego przewozu
ładunków w latach 1989-2007 89
3.2. Charakterystyka podmiotów transportu samochodowego
ładunków w Polsce na tle Unii Europejskiej w latach
2008-2016 96
3.3. Analiza przewożonych ładunków - wielkość, struktura,
kierunki przewozu 110
3.4. Zmiany wielkości i rodzaju taboru przewozowego 123
3.5. Zatrudnienie, wynagrodzenia i sytuacja finansowa 133
Rozdział 4
Uwarunkowania
rozwojowe przedsiębiorstw i branży transportu drogowego w Polsce 143
4.1. Determinanty ekonomiczne wpływające na rozwój
przedsiębiorstw transportu drogowego 143
4.2. Rynek pracy 148
4.3. Finansowanie działalności podmiotów gospodarczych 164
4.4. Infrastruktura drogowa i jej finansowanie 172
4.5. Wdrażanie postępu techniczno-organizacyjnego i innowacji 185
4.6. Oddziaływanie regulacji unijnych 190
4.7. Koniunktura gospodarcza w kraju i na świecie 203
4.8. Ceny usług transportowych 214
Rozdział 5
Studium
przypadku - transport drogowy ładunków w
województwie zachodniopomorskim 221
5.1. Charakterystyka przeprowadzonego badania 221
5.2. Zatrudnienie i wynagrodzenia 226
5.3. Sytuacja finansowa i majątkowa 235
5.4. Koszty badanych przedsiębiorstw 254
5.5. Uregulowania prawne 262
5.6. Dostęp do rynku i infrastruktura 265
5.7. Podsumowanie i wnioski 273
Rozdział 6
Perspektywy
rozwojowe polskich przedsiębiorstw na unijnym rynku transportu
drogowego ładunków
281
6.1. Możliwości rozwoju polskich przedsiębiorstw transportowych wobec
wprowadzenia pakietu mobilności i trudności na rynku pracy 281
6.2. Wyzwania dla transportu drogowego w związku z nową polityką
transportową i polityką ekologiczną Unii Europejskiej 287
6.3. Prognozy rozwoju polskich przedsiębiorstw przewozowych 296
Podsumowanie 303
Bibliografia 307
Spis rysunków 323
Spis tabel 327
330
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|