|

SKRYPTY OPOWIEŚCI I NARRACJE W PERSPEKTYWIE PEDAGOGICZNEJ KU ŚWIADOMOŚCI WYCHOWANIA
KARKOWSKA M. wydawnictwo: IMPULS, 2020, wydanie Icena netto: 48.00 Twoja cena 45,60 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Skrypty, opowieści i
narracje w perspektywie pedagogicznej
Ku
świadomości wychowania
Oddajemy
do rąk Czytelników książkę, która wyrosła z
podjętej refleksji o wychowaniu i ważności środowiska rodziny dla jego
realizacji. Można w niej odnaleźć swego rodzaju podróż do
dzieciństwa, które jest czasem odkrywania świata i stawiania
przed nami wyzwań, choć dopiero jako osoby dorosłe jesteśmy w stanie
świadomie rekonstruować i przetwarzać tego rodzaju doświadczenia.
Skrypty,
opowieści i narracje w perspektywie pedagogicznej. Ku świadomości
wychowania to książka o kształtującym wpływie kultury na proces
wychowania, ale przede wszystkim o sile oddziaływania środowiska
rodzinnego, o tym, jakie znaczenie dla jego planowania i przebiegu mają
cechy współczesnej rodziny, przemiany i pojawiające się w
jej łonie problemy, a także o tym, w jaki sposób opowieści,
narracje i skrypty poprzez swą obecność w procesie wychowania
kształtują naszą tożsamość. Autorka wraz z Czytelnikiem poszukuje
odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki są w tym procesie kluczowe,
gromadzę informacje o tym, dlaczego stajemy się takimi, jacy jesteśmy
– wszak pozostając dziećmi swoich rodziców,
jesteśmy jednocześnie wytworami kultury, jej dłużnikami i
twórcami.
Celem
Autorki jest ukazanie zakorzenionych w narracjach rodzinnych i
kulturowych uwarunkowań procesu wychowania na tle rekonstrukcji
przemian dotyczących środowiska rodziny, a także czynników
oddziałujących na proces kształtowania tożsamości jej
członków. Główne pytania ukierunkowujące podjętą
w książce rekonstrukcję i analizę narracji brzmią: w jaki
sposób różne jej postacie, opowieści i skrypty
kształtują naszą tożsamość, jak modyfikują wyobrażenia o świecie oraz
dlaczego są istotnymi czynnikami w procesie wychowania? Autorka chce
zaprosić Czytelników do samodzielnego budowania przesłanek
ku rozwijaniu świadomości działania w roli rodziców,
opiekunów dziecka, przewodników po świecie. [...]
Niniejszą
książkę Magda Karkowska adresuje do tych czytelników,
którzy chcą podnieść świadomość swoich działań
wychowawczych, dowiedzieć się, w jaki sposób spożytkować
opowieści opisujące losy bohatera, baśnie czy przekazy kulturowe
zawierające metafory jako środek przekazu, jak poprawić komunikację z
dzieckiem i jak pracować z emocjami, a zarazem uniknąć pułapki
korzystania z gotowych recept i „przepisów na
wychowanie” publikowanych w poradnikach, na blogach,
portalach czy forach poświęconych dzieciom. […] Warto
pamiętać o tym, że czynniki nieoczywiste, wielowymiarowe, a nierzadko
przełomowe, oddziałują nie tylko na to, jak żyjemy, jak postrzegamy
samych siebie, ale i jak wychowujemy dzieci. Książka przeznaczona jest
dla tych wszystkich, którzy chcą poszerzać swoją wiedzę na
temat czynników warunkujących proces wychowania oraz
związków między kulturą, socjalizacją i wychowaniem
– dla rodziców, wychowawców,
nauczycieli oraz studentów pedagogiki, psychologii czy nauk
o kulturze.
(fragment
Wprowadzenia)
Wprowadzenie
I. Analiza psychologiczna i
socjologiczna środowiska wychowawczego
rodziny
1.1. Rodzina jako środowisko wychowawcze
– perspektywa
funkcjonalistyczna
1.1.2. Funkcje rodziny a przebieg procesu
wychowania
1.2. Rodzina jako grupa społeczna i
wspólnota – ujęcie systemowe i interakcyjne
1.3. Wewnątrzrodzinne uwarunkowania
świadomości wychowania
1.3.1. Miłość jako podstawa więzi w
rodzinie
1.3.2. Postawy rodzicielskie, style
wychowania i kluczowe kompetencje
1.3.3. Rodzicielskie koncepcje
wychowania
1.3.4. Źródła
błędów popełnianych przez
rodziców
II. Rodzina wczoraj
i dziś – między normą a
patologią
2.1. Przemiany współczesnej
rodziny oraz alternatywne modele pożycia
rodzinnego
2.2. Patologie i problemy w środowisku
rodzinnym – przegląd wybranych
stanowisk
2.2.1. Rozwody jako skutek przemian
obyczajowych i zaburzenie życia rodzinnego
2.2.2. Wpływ rozwodu rodziców
na dzieci – perspektywa krótko- i
długofalowa
2.3. Eurosieroctwo jako problem
pedagogiczny i społeczny
2.3.1. Obrazy dzieciństwa w rodzinach
niepełnych czasowo
2.3.2. Zapobieganie konsekwencjom stałego
i czasowego rozbicia lub rozluźnienia więzi rodzinnej – rola
dziadków
III. Kształtowanie tożsamości
w środowisku
rodziny
3.1. Narracja, tożsamość i
wychowanie
3.1.1. Wielowymiarowość tożsamości.
Dialogowe Ja Huberta Hermansa i teoria narracyjnej tożsamości
Anthony’ego Giddensa
3.1.2. Narracja, jaźń i tożsamość
– analiza kluczowych
pojęć
3.2. Rodzinne opowieści a wiedza o
otaczającym
świecie
3.2.1. Stadia rozwoju kultur a dialog
między
pokoleniami
3.2.2. Przeszłość w narracjach starszego
pokolenia Rodzinny przekaz wartości a tożsamość młodego
pokolenia
3.3. Rodzina i płeć – męskość i
kobiecość
3.3.1. Męskość i kobiecość –
wokół przekazów rodzinnych i
kulturowych
3.3.2. Socjalizacja rodzajowa –
odmienność przekazów socjalizacyjnych
3.3.3. Tworzenie męskości w świetle
teorii psychologicznych i
socjologicznych
3.3.4. Macierzyństwo i ojcostwo drogą do
kształtowania kobiecości i
męskości
IV. Archetypy, symbole i
literacka koncepcja bohatera a proces
wychowania
4.1. Archetypy i symbole w kulturze i ich
rozwojowe znaczenie
4.1.1. Archetypy, mity i symbole w
koncepcji Carla Gustava
Junga
4.1.2. Inicjacja, transcendencja,
indywiduacja a procesy rozwojowe
4.1.3. Animus i anima jako symbole
męskości i kobiecości
4.2. Czy i ja jestem
Bohaterem?
4.2.1. O naturze narracji –
perspektywa literacka
4.2.2. Śladami Bohatera –
symboliczna
wędrówka
4.3. Bajki i baśnie w terapii oraz w kulturze
popularnej
V. Narracja, opowieść i
metafora w terapii i wychowaniu
5.1. Narracyjny charakter wychowania.
Typy dialogu w wychowaniu
5.1.1. Schemat autonarracyjny. Autonarracje proaktywne i
defensywne
5.2. Wprowadzenie do teorii
skryptów
5.2.1. Skrypty w ujęciu Erica
Berne’a
5.2.2. Najpopularniejsze skrypty w
polskiej kulturze
5.3. Trening autonarracyjny jako forma
terapii antyskryptowej – jak zostać Bohaterem Własnego
Losu?
VI. O świadomości wychowania
– propozycje terapeutyczne
6.1. Terapia krótkoterminowa
– uruchomienie wewnętrznego dialogu a uwalnianie się od
blokad rozwoju i poprawa wewnętrznej
komunikacji
6.1.1. Cele i zasady terapii
krótkoterminowej
6.1.2. Terapia krótkoterminowa
a proces wewnętrznej komunikacji
6.1.3. Komunikacja interpersonalna
– szanse i zagrożenia w perspektywie terapii
krótkoterminowej
6.1.4. O rozwiązywaniu
problemów – od technik introspekcyjnych do
rozwijania umiejętności społecznych
6.2. Koncepcja psychoterapii pozytywnej
Nossrata Peseschkiana Metafora jako narzędzie wspierające
rozwój samoświadomości
6.2.1. Geneza psychoterapii
pozytywnej
6.2.2. Integracyjny charakter projektu
Nossrata Peseschkiana – główne pojęcia i relacje
między nimi oraz geneza
konfliktów
6.2.3. Etapy procesu terapeutycznego i
narzędzia psychoterapii
pozytywnej
6.2.4. Opowieść i metafora w procesie
terapeutycznym i w
wychowaniu
6.3. Genogramy – od diagnozy do
terapii. Identyfikacja mitów i przekonań
rodzinnych
6.3.1. Genogram – elementy i
interpretacja
6.3.2. Terapia narracyjna –
rozwojowe i wychowawcze znaczenie rodzinnych
opowieści
6.3.3. Genogram kulturowy – w
stronę analizy społecznego kontekstu wydarzeń rodzinnych i specyfiki
środowiska
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
278
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|