|

PEDAGOGIKA SPOŁECZNA ZARYS PROBLEMATYKI
CICHOSZ M. wydawnictwo: IMPULS, 2020, wydanie IIcena netto: 34.00 Twoja cena 32,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Pedagogika społeczna
Zarys problematyki
Pedagogika społeczna.
Zarys problematyki Mariusza Cichosza ma charakter specjalny: jest to
kompleksowy podręcznik, a może raczej monografia tej jednej z bardziej
dziś rozpoznawalnych subdyscyplin pedagogicznych. Podzielone na cztery
zasadnicze części, opracowanie to daje wiedzę potrzebną nie tylko
studentom nauk społecznych; ujęcie historyczne pedagogiki społecznej,
rodzące się w jej łonie teorie i koncepcje, wpływ środowiska
wychowawczego oraz współczesne jej konteksty stanowią klucz
czy może raczej: podwaliny służące zrozumieniu nauk społecznych oraz
samej pedagogiki. Zadanie to tym łatwiejsze, że od samego początku
pedagogika społeczna wyróżniała się na tle nauk pokrewnych
wyraźnie sprecyzowaną metodologią i przedmiotem badań, niemniej
zebranie całości blisko stuletniej historii pedagogiki społecznej w
połączeniu z wnikliwą analizą jej obecnej postaci, czyni z publikacji
Mariusza Cichosza pozycję ważną, bez wątpienia potrzebną i –
co najważniejsze – od teraz dostępną.
Pedagogika społeczna jako jedna z subdyscyplin pedagogicznych
uprawianych w Polsce liczy już przeszło sto lat, w czasie
których znacząco się zmieniała. W jej historii możemy
wskazać na okres kształtowania się i wyodrębniania z innych nauk
społecznych oraz istnienia warunkowanego określonymi przemianami
społeczno-politycznymi, co generowało specyficzne drogi i etapy jej
rozwoju. To czas jej twórców i przedstawicieli
– osób podejmujących badania naukowe, ale także
realizujących specyficzną praktykę wychowawczą. Rozwój
instytucjonalny pedagogiki społecznej jest więc bardzo wyraźny, ale
także zróżnicowany, bo choć zachowuje ona cały czas swoją
określoną ontologiczną i epistemologiczną tożsamość, to jednocześnie na
jej gruncie pojawiają się różnorodne nowe rozwiązania.
Niniejsze opracowanie poświęcone charakterystyce pedagogiki społecznej,
problematyce jej rozwoju, prezentacji poglądów jej
twórców i głównych przedstawicieli, a
także wypracowanych na jej gruncie koncepcji, wpisuje się w istniejące
już w tym względzie badania i prowadzone analizy.
Wstęp
Rozdział 1. Geneza
– powstanie i rozwój pedagogiki społecznej
Rozdział 2. Rozstrzygnięcia
i koncepcje
Rozdział 3. Środowisko
– środowisko wychowawcze
Rozdział 4. Współczesne
konteksty teoretyczno-metodologiczne
Zakończenie
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks osób
208
stron, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|