|

WYCHOWANIE DO EMPATII KONCEPCJE TEORETYCZNE METODY I PROGRAMY WSPIERANIA EMPATII U DZIECI W WIEKU SZKOLNYM
CIECHOMSKI M. wydawnictwo: IMPULS, 2020, wydanie Icena netto: 38.00 Twoja cena 36,10 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wychowanie do empatii
Koncepcje teoretyczne,
metody i programy wspierania empatii u dzieci w wieku szkolnym
Empatia
pojmowana jako zdolność do współodczuwania oraz rozumienia
stanów innych osób jest jedną z najważniejszych
umiejętności społecznych. Potrzeba napisania tej książki wynikła
zarówno z doświadczeń praktycznych Autora – pracy
wychowawcy i mediatora, jak i naukowych dociekań związanych z
aktywnością zawodową na Wydziale Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu
Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Książka,
którą trzymacie w rękach, nie jest wyłącznie opisem programu
– stanowi próbę integracji nowoczesnej wiedzy na
temat empatii w ujęciu zarówno psychologicznym, jak i
pedagogicznym. Intencją Autora było i jest przygotowanie koncepcji
wychowania do empatii idącej „w poprzek” naukowych
teorii – łączącej wiedzę z różnych dziedzin.
Niniejsze opracowanie próbuje zebrać wiedzę dotyczącą
różnych koncepcji empatii, zaprezentować własny model
empatii oraz jego pedagogiczną operacjonalizację. Wychodząc zatem od
klasycznych ujęć, w pierwszym rozdziale przedstawiono ewolucję pojęcia
empatii – od pierwszych definicji, poprzez opisywanie jej w
różnych paradygmatach psychologicznych, aż do prezentacji
nowoczesnych modeli epizodyczno-procesualnych. Empatia bowiem była
przedmiotem zainteresowania wielu teoretyków i
praktyków, a doniosły wkład różnych koncepcji
pozwolił na lepsze zrozumienie empatycznych procesów. Ujęcia
modelowe, chociaż stanowią zawsze pewne uproszczenie tego bardzo
rozbudowanego konstruktu, jakim jest empatia, pozwalają lepiej
zrozumieć naturę tego fenomenu.
Wprowadzenie
Rozdział 1
Teoretyczny
i empiryczny status pojęcia
empatii
1.1. Rys historyczny definiowania terminu
„empatia”
1.2. Empatia w różnych nurtach
psychologii
1.3. Integracyjne modele
empatii
1.4. Metody pomiaru
empatii
Rozdział 2
Empatia
filarem życia
społecznego
2.1. Ewolucyjne uzasadnienie znaczenia
empatii dla relacji
międzyludzkich
2.2. Empatia a relacje
społeczne
2.3. Rozwój empatii w ujęciu
Martina L.
Hoffmana
2.4. Badania nad rozwojem oraz znaczeniem
empatii dla różnych obszarów funkcjonowania
człowieka
Rozdział 3
Teorie
wychowania do
empatii
3.1. Klasyczne teorie wychowania do
empatii
3.2. Zjawisko empatii w nurcie wychowania
do
współczucia
3.3. Empatia w koncepcjach pedagogicznych
wychowania
moralnego
3.4. Znaczenie empatii w koncepcjach
wychowania do pokoju
3.5. Empatia w teoriach międzykulturowej
koegzystencji
3.6. Wychowanie do społecznej i
systemowej
empatii
3.7. Samoempatia jako ważny
zasób osobowy
jednostki
3.8. Znaczenie pedagogicznej relacji
opiekun – dziecko w procesie
wychowania
3.9. Zestawienie koncepcji wychowania do
empatii
Rozdział 4
Wybrane
programy wychowania do empatii
4.1. Przegląd metod rozwijających
empatię
4.2. Czynniki kulturowo-normatywne oraz
umiejętności zwiększające skuteczność działań rozwijających
empatię
4.3. Empirycznie i poznawczo potwierdzone
programy wychowania do empatii
Rozdział 5
„Dobry
kolega” – autorski program wychowania do
empatii
5.1. Konteksty prawno-normatywne
programu
5.2. Podstawy
teoretyczno-empiryczne
5.3. Struktura i cele
szczegółowe programu „Dobry
kolega”
5.4. Metody
dydaktyczne
5.5. Analiza skuteczności
oddziaływań
5.6. Implikacje
praktyczne
Dodatek
Scenariusze zajęć do programu „Dobry
kolega”
Kwestionariusz Empatii QAACE
Literatura
214
stron, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|