wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

WYCHOWANIE DO EMPATII KONCEPCJE TEORETYCZNE METODY I PROGRAMY WSPIERANIA EMPATII U DZIECI W WIEKU SZKOLNYM


CIECHOMSKI M.

wydawnictwo: IMPULS, 2020, wydanie I

cena netto: 38.00 Twoja cena  36,10 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wychowanie do empatii


Koncepcje teoretyczne, metody i programy wspierania empatii u dzieci w wieku szkolnym

Empatia pojmowana jako zdolność do współodczuwania oraz rozumienia stanów innych osób jest jedną z najważniejszych umiejętności społecznych. Potrzeba napisania tej książki wynikła zarówno z doświadczeń praktycznych Autora – pracy wychowawcy i mediatora, jak i naukowych dociekań związanych z aktywnością zawodową na Wydziale Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Książka, którą trzymacie w rękach, nie jest wyłącznie opisem programu – stanowi próbę integracji nowoczesnej wiedzy na temat empatii w ujęciu zarówno psychologicznym, jak i pedagogicznym. Intencją Autora było i jest przygotowanie koncepcji wychowania do empatii idącej „w poprzek” naukowych teorii – łączącej wiedzę z różnych dziedzin.

Niniejsze opracowanie próbuje zebrać wiedzę dotyczącą różnych koncepcji empatii, zaprezentować własny model empatii oraz jego pedagogiczną operacjonalizację. Wychodząc zatem od klasycznych ujęć, w pierwszym rozdziale przedstawiono ewolucję pojęcia empatii – od pierwszych definicji, poprzez opisywanie jej w różnych paradygmatach psychologicznych, aż do prezentacji nowoczesnych modeli epizodyczno-procesualnych. Empatia bowiem była przedmiotem zainteresowania wielu teoretyków i praktyków, a doniosły wkład różnych koncepcji pozwolił na lepsze zrozumienie empatycznych procesów. Ujęcia modelowe, chociaż stanowią zawsze pewne uproszczenie tego bardzo rozbudowanego konstruktu, jakim jest empatia, pozwalają lepiej zrozumieć naturę tego fenomenu.

Wprowadzenie              

Rozdział 1
Teoretyczny i empiryczny status pojęcia empatii            
1.1.    Rys historyczny definiowania terminu „empatia”          
1.2.    Empatia w różnych nurtach psychologii            
1.3.    Integracyjne modele empatii            
1.4.    Metody pomiaru empatii            

Rozdział 2
Empatia filarem życia społecznego           
2.1.    Ewolucyjne uzasadnienie znaczenia empatii dla relacji międzyludzkich           
2.2.    Empatia a relacje społeczne           
2.3.    Rozwój empatii w ujęciu Martina L. Hoffmana         
2.4.    Badania nad rozwojem oraz znaczeniem empatii dla różnych obszarów funkcjonowania człowieka       

Rozdział 3
Teorie wychowania do empatii         
3.1.    Klasyczne teorie wychowania do empatii         
3.2.    Zjawisko empatii w nurcie wychowania do współczucia         
3.3.    Empatia w koncepcjach pedagogicznych wychowania moralnego       
3.4.    Znaczenie empatii w koncepcjach wychowania do pokoju    
3.5.    Empatia w teoriach międzykulturowej koegzystencji           
3.6.    Wychowanie do społecznej i systemowej empatii        
3.7.    Samoempatia jako ważny zasób osobowy jednostki       
3.8.    Znaczenie pedagogicznej relacji opiekun – dziecko w procesie wychowania       
3.9.    Zestawienie koncepcji wychowania do empatii   

Rozdział 4
Wybrane programy wychowania do empatii    
4.1.    Przegląd metod rozwijających empatię    
4.2.    Czynniki kulturowo-normatywne oraz umiejętności zwiększające skuteczność działań rozwijających empatię    
4.3.    Empirycznie i poznawczo potwierdzone programy wychowania do empatii   

Rozdział 5
„Dobry kolega” – autorski program wychowania do empatii    
5.1.    Konteksty prawno-normatywne programu        
5.2.    Podstawy teoretyczno-empiryczne    
5.3.    Struktura i cele szczegółowe programu „Dobry kolega”    
5.4.    Metody dydaktyczne  
5.5.    Analiza skuteczności oddziaływań    
5.6.    Implikacje praktyczne   

Dodatek
Scenariusze zajęć do programu „Dobry kolega”   
Kwestionariusz Empatii QAACE   

Literatura

214 stron, A5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2021