|

OJCZYZNA W REFLEKSJI PEDAGOGICZNEJ
SOWIŃSKI J. wydawnictwo: IMPULS, 2020, wydanie Icena netto: 34.00 Twoja cena 32,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ojczyzna w refleksji
pedagogicznej
W
tytule zbioru tekstów o niełatwym, lecz jakże ważnym w życiu
każdego Polaka wychowaniu, znalazło się, i to nieprzypadkowo, słowo
refleksja. Posiada ono swoiste zabarwienie, ponieważ chodzi tu o
refleksję poważną, która różni się od syndromu
myśli nieuporządkowanych, doraźnych, dowolnych czy przypadkowych, a
więc od potocznego rozumienia tego słowa. Refleksja zdecydowanie
różni się także od medytacji, która jako metoda
myślenia zakłada pewnego rodzaju ćwiczenie intelektualne w dochodzeniu
do obranego celu. Takim celem może być budowanie w sobie pozytywnego
stosunku do świata, wprowadzenie siebie w stan błogiego relaksu czy
poszukiwanie rozwiązania jakiegoś problemu własnej egzystencji.
Natomiast refleksja jest jak „powracająca fala”,
nie musi się kończyć po osiągnięciu jakichkolwiek celów,
jeśli je w ogóle posiada, wręcz przeciwnie, tak jak w tym
przypadku dobrze odczytana przez Czytelnika, powinna znaleźć swoje
dalsze pogłębienie w jego myślach, wzbogacenie o własne przemyślenia i
doświadczenia, słowem, stać się nieustająca. Jednak autor takiemu
wyzwaniu nie jest wstanie sprostać, może to uczynić jedynie sam
przedmiot zaproponowanej w tytule refleksji.
Na zaprezentowane w publikacji refleksje złożyły się teksty lub ich
fragmenty wybrane tematycznie, które były pisane
systematycznie w różnych okresach czasu, publikowane w
pozycjach własnych autora lub rozproszone jako artykuły czy rozdziały w
książkach innych autorów oraz niepublikowane dotąd teksty
wystąpień konferencyjnych. W ten sposób zebrany materiał
został uporządkowany, uzupełniony i poszerzony o nowe rozdziały. Pomimo
tak zawiłej genezy niniejszej publikacji, autor starał się nadać
całości merytoryczną spójność treści. A wiąże się ona
konsekwentnie z wychowaniem do miłości Ojczyzny.
Wstęp
1.
Ojczyzna – aksjologiczna czasoprzestrzeń w życiu człowieka
1.1. Humanistyczny sens pojęcia Ojczyzny a jego wymiar pedagogiczny
1.2. Dlaczego niepodległość jest ważna?
1.3. Patriotyzm w interpretacji pedagogicznej
1.4. Państwo jako podmiot wychowania w społeczeństwie demokratycznym
1.5. Wątki religijne i patriotyczne w harcerskim stylu życia
2.
Wychowanie w duchu tożsamości narodowej
2.1. Tożsamość wychowania w Polsce
2.2. Motywy wychowania patriotycznego
2.3. Wychowanie patriotyczne a Ojczyzna
2.4. Język jako czynnik wychowania i komponent dziedzictwa kulturowego
2.5. Religijne i patriotyczne doświadczenie domu rodzinnego
3. Gdy
praca staje się służbą Ojczyźnie
3.1. Humanistyczny sens pracy człowieka – perspektywa
pedagogiczna
3.2. Wychowanie do pracy w kontekście orientacji życiowych człowieka
3.3. Praca w wychowaniu integralnym
3.4. Wychowanie personalistyczne w pracy uczelni akademickiej
3.5. Problem efektywności wychowania patriotycznego
Zakończenie
Bibliografia i literatura uzupełniająca
142
strony, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|