|

KOMPETENCJE DIAGNOSTYCZNE I TERAPEUTYCZNE W PERCEPCJI NAUCZYCIELI SZKÓŁ OGÓLNODOSTĘPNYCH INTEGRACYJNYCH I SPECJALNYCH
SKIBSKA J. BORZĘCKA A. TWARÓG-KANUS A. wydawnictwo: IMPULS, 2020, wydanie Icena netto: 68.00 Twoja cena 64,60 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kompetencje diagnostyczne
i terapeutyczne w percepcji nauczycieli szkół
ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych
Diagnoza
i terapia to działania uwarunkowane nauczycielskimi kompetencjami
mieszczącymi się w obszarze metakompetencji – związanych ze
zdolnością do uczenia się i refleksji oraz umiejętnością radzenia sobie
w zmieniających się warunkach. Bycie kompetentnym nauczycielem
diagnostą, nauczycielem terapeutą oznacza efektywne działanie w
nieprzewidywalnych, nowych sytuacjach edukacyjnych, czyli im
kompetencyjność nauczyciela jest wyższa, tym jakość jego pracy
również.
Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne przejawiają się w
interakcjach nauczyciel – dziecko/uczeń wyrażanych dążeniem
do osiągania wspólnych celów, które
sprzyjają wsparciu i stymulacji psychofizycznego rozwoju osoby.
Dodatkowo stanowią fundament działań podejmowanych na rzecz dzieci o
zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, by zapewnić im
warunki służące rozwojowi potencjału oraz przygotowaniu do
samodzielnego, wartościowego i satysfakcjonującego życia w
społeczeństwie.
Z uwagi na poruszaną problematykę niniejsza publikacja skierowana jest
do szerokiego grona czytelników. Z jednej strony do
środowisk naukowych, jako kontynuatorów dalszych i
pogłębionych empirycznych poszukiwań w tym temacie, z drugiej
– do osób związanych z praktyką pedagogiczną,
czyli nauczycieli, specjalistów oraz studentów
kierunków pedagogicznych, a także tych wszystkich,
którzy poszukują inspiracji i nowych możliwości działań
wspomagających codzienną pracę dziecka/ucznia.
Wstęp
1. Kompetencje zawodowe
współczesnego
nauczyciela
1.1. Kompetencje – ich
właściwości i
składowe
1.2. Obszary i typologie kompetencji
nauczyciela
2. Diagnoza i jej
rola w przestrzeni
edukacyjnej
2.1. Diagnoza jako proces oraz jej
rodzaje
2.2. Kompetencje diagnostyczne
nauczyciela
3. Terapia jako działanie
pomocowe
3.1. Terapia psychopedagogiczna
– jej istota i
rodzaje
3.2. Kompetencje terapeutyczne
nauczyciela
4. Założenia
metodologiczne badań
własnych
4.1. Stan badań nad
zagadnieniem
4.2. Cele i problematyka
badań
4.3. Metoda
badawcza
4.4. Charakterystyka badanej
grupy
5. Analiza
badań własnych
5.1. Najistotniejsze aspekty procesu
diagnozy i terapii w ocenie badanych nauczycieli szkół
ogólnodostępnych, integracyjnych i
specjalnych
5.2. Najtrudniejsze aspekty procesu
diagnozy i terapii w ocenie badanych nauczycieli szkół
ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych
5.3. Źródła wiedzy oraz
rodzaje umiejętności w zakresie diagnozy i terapii deklarowane przez
nauczycieli szkół ogólnodostępnych,
integracyjnych i specjalnych
5.4. Najważniejsze kompetencje w zakresie
diagnozy i terapii w ocenie badanych nauczycieli szkół
ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych
5.5. Samoocena nauczycieli
szkół ogólnodostępnych, integracyjnych i
specjalnych dotycząca wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozy i
terapii
Podsumowanie i wnioski
Bibliografia
Noty o autorkach
410
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|