|

RZECZ O WYCHOWANIU W WYCHOWANIU FIZYCZNYM
WĘGLARZ J. wydawnictwo: IMPULS, 2020, wydanie Icena netto: 28.00 Twoja cena 26,60 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Rzecz o wychowaniu w
wychowaniu fizycznym
Książka
jest swego rodzaju podsumowaniem myśli i wieloletniej praktyki
Józefa Węglarza, z ukierunkowaniem na niezwykle ważny, choć
często niedoceniany, obszar wychowania fizycznego, jakim jest
wychowanie, czyli przygotowanie młodego człowieka w procesie edukacji
do samodzielnego, świadomego, satysfakcjonującego i całożyciowego
uczestnictwa w szeroko rozumianej kulturze fizycznej w trosce o ciało.
Przyjęta przez Autora koncepcja nadaje jej szczególną
wartość. […] Z satysfakcją rekomenduję publikację jako
wartościową lekturę, która z powodzeniem może uzupełniać i
wspomagać proces kształcenia studentów kierunku wychowania
fizycznego. Będzie też pomocna w pracy dydaktyczno-wychowawczej
nauczycieli wychowania fizycznego i innych specjalności,
szczególnie na etapie ich rozwoju zawodowego.
Z
recenzji wydawniczej dra hab. Eligiusza Madejskiego, prof. nadzw. AWF w
Krakowie
Zamiar napisania o najważniejszej w edukacji fizycznej sprawie, czyli o
wychowywaniu młodego pokolenia do całożyciowej dbałości o zdrowe,
sprawne i wydolne ciało, dojrzewał długo. Wcześniej powstawały
różne publikacje traktujące o uwarunkowaniach związanych z
procesem wychowania fizycznego, o powinnościach nauczyciela tego
przedmiotu, wreszcie – o znaczeniu kultury fizycznej dla
człowieka we współczesnym świecie. Były udziały w wielu
konferencjach, seminariach, debatach, szkoleniach i naradach, a także
współautorstwo podręczników z metodyki wychowania
fizycznego. Słowem – zwyczajna działalność wpisana w
nauczycielski zawód.
Publikacja nie aspiruje do miana podręcznika, chociaż pokusa
przypisania jej takiej roli była spora, dlatego że jest w niej dużo
treści, które były przedmiotem wspólnych
rozważań, dyskusji, a nawet sporów wiedzionych przez wiele
lat ze studentami na zajęciach z teorii wychowania fizycznego i
metodyki tego przedmiotu. Ich przekaz wzbudzał zainteresowanie
kandydatów do zawodu nauczyciela wychowania fizycznego, a
dla prowadzącego stawał się inspiracją do pogłębionych przemyśleń i
poszukiwań. Te właśnie myśli, jak również
niektóre teksty zawarte we wcześniejszych moich publikacjach
zostały tu zamieszczone.
Przed informacją, co zawiera książka, należy wyjaśnić, dlaczego jej
tytuł jest z pogranicza tautologii. Taką grę słów
zastosowano z rozmysłem, by podkreślić, że w tym przedmiocie szkolnym,
także dziedzinie (lub, jak kto woli, dziale wychowania), powinno być
szczególne miejsce dla wychowania do dbałości o ciało, a nie
tylko jego „technologiczna obróbka”,
która przeważa, mimo że nawet nazwa tego przedmiotu wyznacza
działania wychowujące. Wybrano więc kilka okoliczności istniejących w
procesie edukacji fizycznej, które, jak się wydaje, stanowią
fundament wychowawczych poczynań. I tak: rozdział pierwszy wprowadza
Czytelnika w świat aksjologii ciała i cielesności na tle powinności,
jakie ma do spełnienia wobec nich kultura fizyczna. W rozdziale drugim,
w subiektywnym rozstrzygnięciu, przedstawiono najważniejsze obszary
tworzące zręby procesu fizycznego wychowania, w trzecim zaś skupiono
się na najistotniejszych czynnościach nauczycielskich związanych z
oddziaływaniami wychowawczymi na podmiot. Całość zamykają refleksje
autora jako „myśli nieuczesane” (zapożyczone od
Stanisława Jerzego Leca), zorientowane retrospektywnie i nie tylko.
Słowo
wstępne
1. Wokół
aksjologii ciała
1.1. Nieco historii o ciele i cielesności
1.2. Ciało i cielesność jako byty społeczne
1.3. W kręgu kultury fizycznej
2. Teoretyczne
podłoże fizycznego wychowania – wybrane obszary
2.1. Osoba jako „substancja rozumna”
2.1.1. Osoba w wychowaniu fizycznym
2.2. Ważne ogniwo socjalizacyjne
2.3. Postawa prosomatyczna
2.3.1. Komponent poznawczy
2.3.2. Komponent afektywny
2.3.3. Komponent behawioralny
2.4. Postawy prospołeczne
2.5. Wśród ogniw prakseologii
2.5.1. Diagnoza
2.5.2. Wykonawstwo
2.5.3. Ocena efektów fizycznego wychowania
2.6. Indywidualizacja
2.6.1. Drogi wiodące do indywidualizacji w wychowaniu fizycznym
2.7. Intelektualizacja
2.8. Prospekcja
3. W
kręgu fizycznego wychowania
3.1. Treści procesu wychowania
3.2. Tworzenie kompetencji aksjologicznych
3.3. Narodziny postaw
3.3.1. Efekt ekspozycji i wzorce
3.3.2. W głąb postawy prosomatycznej
3.3.3. W nurcie ogólnego wychowania
3.4. Zasady wychowania
3.5. Wśród wybranych metod wychowywania
3.5.1. Metody wpływu osoby nauczyciela
3.5.2. Pozostałe metody
3.6. Budowanie tożsamości wychowanka
3.7. Meandry współczesności
Zakończenie, czyli myśli różne
Piśmiennictwo
108
stron, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|