|
PODMIOTOWOŚĆ W PRACY SOCJALNO-WYCHOWAWCZEJ Z RODZINĄ STUDIUM FENOMENOGRAFICZNE DOŚWIADCZEŃ ASYSTENTÓW RODZINY
CICZKOWSKA-GIEDZIUN M. wydawnictwo: IMPULS, 2020, wydanie Icena netto: 49.80 Twoja cena 47,31 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Podmiotowość w pracy
socjalno-wychowawczej z rodziną.
Studium fenomenograficzne
doświadczeń asystentów rodziny
Niniejsza
książka, wpisując się w nowe myślenie o wspieraniu rodziny i pomaganiu
jej, odsłania obszary rozumienia podmiotowości istotne dla
kształtowania się asystentury rodziny w pracy socjalno-wychowawczej,
która z perspektywy pedagogiki społecznej jest ujmowana jako
aktywność pomocowa oraz wspierająca rozwój jednostki, grupy,
społeczności i której towarzyszy ulepszanie i
przekształcanie środowiska. Nieinstrumentalne traktowanie rodzin oraz
postrzeganie ich jako podmiotów działania
społeczno-wychowawczego to cechy charakteryzujące to podejście. Takie
rozumienie procesu pomagania i wspierania bliskie jest też asystenturze
rodziny w jej pierwotnych założeniach...
Wstęp
I. CZĘŚĆ
TEORETYCZNA
Rozdział 1.
Podmiotowość w dyskursywnych przestrzeniach nauk
humanistyczno-społecznych
1.1. Wielość koncepcji podmiotowości – inspiracje do pracy z
rodziną
1.1.1. Podmiotowość w myśli filozoficznej
1.1.2. Socjologiczne refleksje nad podmiotowością
1.1.3. Psychologiczne koncepcje
podmiotowości
1.1.4. Podmiotowość w perspektywie pedagogicznej
1.2. Tropy podmiotowości w pedagogice społecznej
1.2.1. Siły społeczne w rozmyślaniu o
podmiotowości
1.2.2. Idea empowermentu jako myśl o
upodmiotowieniu
1.2.3. Podmiot w różnych relacjach z
rzeczywistością
1.3. Koncepcja dwupodmiotowości a aktorzy sytuacji pomocowej
Rozdział 2. Asystentura
rodziny w kontekście pracy socjalno-wychowawczej
2.1. Geneza i realia tworzenia się asystentury rodziny w
Polsce
2.2. Asystent rodziny jako profesjonalista w pracy
socjalno-wychowawczej z rodziną
2.3. Podmiotowe refleksje w pracy socjalno-wychowawczej
asystentów rodziny z dzieckiem i z
rodzinami
2.4. Przegląd badań nad asystenturą rodziny w pomocy społecznej i
systemie wspierania rodzin
Rozdział 3. Konstruktywistyczny
ogląd rzeczywistości pomocowej
3.1. Konstruktywistyczne przesłanki do pracy socjalno-wychowawczej z
rodziną
3.2. Konstruktywna praca socjalna
3.3. Praca socjalna oparta na zasobach
3.3.1. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach (PSR)
3.3.2. Modele pracy z rodziną wykorzystujące zasoby
rodziny
II. CZĘŚĆ
BADAWCZA
Rozdział 4. Proces
badawczy – ustalenia i
realizacja
4.1. Możliwości badania podmiotowości w procesie wspierania rodziny i
pomagania jej w świetle paradygmatu
interpretatywno-konstruktywistycznego
4.2. W poszukiwaniu strategii badawczej – badania
fenomenograficzne
4.2.1. Ontologiczno-epistemologiczne założenia podejścia
fenomenograficznego
4.2.2. Koncepcje, kategorie opisu i anatomia
doświadczenia
4.3. Przedmiot, cel i problematyka
badawcza
4.4. Postępowanie badawcze
4.4.1. Gromadzenie materiału badawczego
4.4.2. Dobór próby do badań
4.4.3. Analiza danych
Rozdział 5. Rekonstrukcja
sposobów doświadczania podmiotowości przez
asystentów rodziny. Analiza wyników badań
5.1. Podmiotowość asystentów rodziny
5.1.1. Doświadczanie podmiotowości przez asystentów rodziny
jako bycie samoświadomym
5.1.2. Doświadczanie podmiotowości przez asystentów rodziny
jako określanie własnych granic
5.1.3. Doświadczanie podmiotowości przez asystentów rodziny
jako bycie sprawczym
5.2. Podmiotowość rodziny w procesie pomagania
5.2.1. Doświadczanie podmiotowości rodziny przez asystentów
rodziny jako oczekiwanie na jej gotowość do zmiany swojej
sytuacji
5.2.2. Doświadczanie podmiotowości rodziny przez asystentów
rodziny jako szanowanie jej prawa do wolności wyboru i brania
odpowiedzialności za dokonywane wybory
5.2.3. Doświadczanie podmiotowości rodziny przez asystentów
rodziny jako sięganie do jej zasobów
5.2.4. Doświadczanie podmiotowości rodziny przez asystentów
rodziny jako jej upełnomocnienie
5.3. „Podwójny efekt empowermentu”
– asystentura rodziny i jej upełnomocniające założenia w
strukturach systemu pomocy społecznej
5.3.1. Doświadczanie bycia asystentem rodziny w systemie pomocy
społecznej
5.3.2. Doświadczanie bycia asystentem rodziny w relacji z pracownikiem
socjalnym
Rozdział 6. (Nie)oczywiste
sensy i znaczenia podmiotowości w pracy socjalno-wychowawczej z
rodziną
6.1. Asystenci rodziny w „przestrzeni własnych
opisów” – integracja osobistego i
zawodowego „ja”
6.2. Rodzina jako twórca swojej sytuacji
6.3. Uwspólniona przestrzeń rozumienia upełnomocniającej
idei asystentury rodziny w organizacjach uczących
się
Zakończenie
Bibliografia
Spis schematów i tabel
276
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|