|

CYBERPRZESTRZEŃ CZŁOWIEK EDUKACJA TOM 5 OTWARTE ZASOBY EDUKACYJNE W PERSPEKTYWIE PEDAGOGICZNEJ
TANAŚ M. GALANCIAK S. wydawnictwo: IMPULS, 2020, wydanie Icena netto: 59.80 Twoja cena 56,81 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Otwarte zasoby edukacyjne
w perspektywie pedagogicznej
Cyberprzestrzeń - Człowiek
- Edukacja. Tom 5.
Przedkładana
do rąk Czytelnika książka Otwarte zasoby edukacyjne w perspektywie
pedagogicznej jest już piątym tomem serii „Cyberprzestrzeń
– Człowiek – Edukacja”. Składa się z
pięciu części.
Autorzy monografii zaprezentowali szereg nurtujących
problemów. Poddali dyskusji m.in. zagadnienia: sprostania
wyzwaniom współczesnej edukacji podczas rewolucji cyfrowej
oraz potrzeb rozwijania kreatywności i innowacyjności, nabywania nowych
kompetencji, szczególnie kompetencji cyfrowych, społecznych,
komunikacyjnych i międzykulturowych (Barbara Galas, Sylwia Galanciak,
Zbigniew Łęski, Anna Pierzchała), sieciowego dostępu do cyfrowych
otwartych zasobów edukacyjnych w kontekście przygotowania
nauczycieli do rozwijania kultury medialnej (Marta Wrońska),
uwarunkowań alfabetyzacji funkcjonalnej (Wojciech Walat), dydaktycznych
i wychowawczych aspektów otwartej przestrzeni edukacyjnej na
różnych poziomach edukacji formalnej i pozaformalnej
(Małgorzata Jabłonowska, Justyna Wiśniewska, Tomasz Huk, Zbigniew
Ledóchowski, Wojciech Walat, Janusz Miąso, Justyna Woźniak,
Anna Weiss, Piotr Drzewiecki), a także sfery niepewności, ograniczeń,
szans i zagrożeń (Beata Kuźmińska-Sołśnia, Artur Bartoszewski, Jerzy
Jastrzębski, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Adam Andrzejewski,
Radosława Kompowska-Marek, Tomasz Warchoł).
Rozsądny rozmiar wprowadzenia do monografii nie pozwala na wyrażenie
wszystkich walorów, kontekstów, wiedzy i pasji
naukowej zaproszonych do publikacji twórców.
Przegląd ich dorobku naukowego z zakresu otwartych zasobów
edukacyjnych został w książce podzielony na trzy części, dotyczące
uwarunkowań pedagogicznych, społecznych i kulturowych, wykorzystywania
zasobów nowoczesnej edukacji oraz problematyki zastosowania
technologii cyfrowych w edukacji. Sądzę, że najlepsze wprowadzenie do
lektury tej niezwykle potrzebnej, aktualnej publikacji stanowi rozdział
pierwszy, napisany przez Macieja Tanasia. Autor przenosi czytelnika w
inne epoki, naświetla problemy z perspektywy wielu stanowisk i
wzorców kulturowych, budując klimat do dyskusji o nowym
wymiarze edukacji. Opisuje najnowsze działania krajowe i
międzynarodowe, m.in. realizowany przez Państwowy Instytut Badawczy
– NASK projekt Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.
Posługuje się pięknym językiem, bogatym w liczne przykłady, trafne
metafory. Zwracając uwagę na wskaźniki otwartej edukacji, poddaje pod
dyskusję wizję deskolaryzacji. Podkreśla zarówno teoretyczny
wymiar relacji pomiędzy współczesną dydaktyką
ogólną a technologią informatyczną, jak i jej utylitarne
aspekty. Preferowaną przez siebie i rozwijaną m.in. przez swoich
doktorantów koncepcją kształcenia komplementarnego wprowadza
czytelnika do zagadnień podjętych m.in. przez Martę Wrońską, Wojciecha
Walata, Janusza Miąso, Izabelę Mikołajewską, Agatę Mikołajewską i
Małgorzatę Minchberg.
Małgorzata
Makiewicz
Wprowadzenie
Część I OZE –
pedagogiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania
Maciej Tanaś
Otwarte
zasoby edukacyjne – o potrzebie nowego paradygmatu
dydaktycznego
Barbara Galas
Zmiana
kulturowa w warunkach rewolucji cyfrowej a
edukacja
Marta Wrońska
„Eksplozja”
otwartych wirtualnych zasobów edukacyjnych a kultura
medialna nauczycieli
Sylwia Galanciak
Ku
otwartej przestrzeni edukacyjnej – społeczny wymiar otwartych
zasobów edukacyjnych
Małgorzata Jabłonowska, Justyna Wiśniewska
Wykorzystanie
otwartych zasobów edukacyjnych w kształceniu
akademickim
Tomasz Huk
YouTube
– internetowa przestrzeń kształtowania wiedzy i umiejętności
dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych
Zbigniew Ledóchowski
Znaczenie
otwartych zasobów w edukacji informatycznej
Beata Kuźmińska-Sołśnia, Artur Bartoszewski
Technologie
mobilne i wirtualne – zagrożeniem czy szansą na
indywidualizację i personalizację nauczania?
Część II OZE –
demitologizacja idei?
Jerzy Jastrzębski
Mit
wielkiego otwarcia. Spirala milczenia, gatekeeping, framing internetowy
i edukacja
Katarzyna Borawska-Kalbarczyk
Otwarte
zasoby – zamknięte umysły? O wybranych trudnościach
zdobywania i przetwarzania informacji
Wojciech Walat
Homo
interneticus – problemy edukacji w czasach analfabetyzmu
funkcjonalnego
Janusz Miąso
Cyberprzestrzeń
i life long learning – integracja czy fragmentaryzacja
rzeczywistości? Nadziejogenna perspektywa
personalistyczna
Anna Pierzchała, Zbigniew Łęski
Walka
o ogień... Czy jesteśmy gotowi na kaganek oświaty?
Adam Andrzejewski
Teoretyczno-empiryczne
studium mowy nienawiści i hejtu w mediach społecznościowych oraz
otwartych zasobach edukacyjnych Konstatacje pedagogiczne
Część III OZE a technologie cyfrowe
w edukacji
Wojciech Walat
Metaprogramowanie
dydaktyczne – podstawowa strategia uczenia się i nauczania
dydaktyki cyfrowej
Piotr Drzewiecki
Edukacja
medialna jako sztuka korzystania z mediów we
współczesnych podstawach programowych kształcenia
ogólnego w Polsce
Tomasz Warchoł
Możliwości
i ograniczenia edukacji nieformalnej realizowanej z wykorzystaniem
rzeczywistości rozszerzonej
Izabela Mikołajewska, Agata Mikołajewska
Od
blended learning do kształcenia komplementarnego
Zbigniew Ledóchowski
O
wykorzystaniu mediów cyfrowych w dydaktyce refleksji
kilka
Anna Weiss
Technologie
informacyjno-komunikacyjne w edukacji: modele teoretyczne (TPACK, SAMR,
RAT, model Kerresa) i przykłady ich zastosowania
Radosława Kompowska-Marek
Poradnictwo
zawodowe w cyberprzestrzeni – szansa, zagrożenie czy wyzwanie
dla współczesności?
Małgorzata Minchberg
Sztuka
edukacji. Rola nowoczesnego nauczyciela w sytuacji powszechnego dostępu
do informacji
Justyna Woźniak
Szkodliwe
treści – o roli Internetu w kształtowaniu obrazu seksualności
człowieka wśród młodzieży
360
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|