|

PEDAGOGIKA WRAŻLIWA NA RESILIENCE STUDIUM TEORETYCZNO-EMPIRYCZNE
KONASZEWSKI K. wydawnictwo: IMPULS, 2020, wydanie Icena netto: 54.00 Twoja cena 51,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Pedagogika wrażliwa na
resilience
Studium
teoretyczno-empiryczne
Jest
to dzieło kompletne w tym znaczeniu, że zawiera nowatorską, a zarazem
dojrzałą koncepcję pedagogicznego rozumienia resilience […].
Szeroko
zakrojona i wyczerpująca synteza głównych ujęć
teoretyczno-badawczych z jej oryginalnym, wieloaspektowym koncepcyjnym
ugruntowaniem we współczesnych naukach społecznych i
pedagogice stanowi znakomite wzbogacenie polskiej literatury naukowej z
zakresu nauk edukacyjno-wychowawczych. Równocześnie wzbudza
wysokie uznanie dla wyjątkowo intensywnego i twórczego
wkładu badacza do systematyki i rozwoju wiedzy pedagogicznej w tym
zakresie.
Jest
to kluczowa i bardzo znacząca pozycja naukowa, zawierająca oryginalną
propozycję teoretyczną, wspartą wynikami badań empirycznych i
otwierającą nowy kierunek eksploracji i myślenia o resilience w
pedagogice. Pedagogika wrażliwa na resilience to niepowtarzalna i
nowatorska koncepcja stanowiąca istotne osiągniecie naukowe. Książka
jest wyjątkową monografią pedagogiczną, dojrzałą i dobrze przemyślaną.
[…]
Całokształt
tego naukowego opracowania to przykład przedsięwzięcia pionierskiego w
Polsce i jednego z nielicznych w literaturze fachowej na świecie.
[…]
z
recenzji prof. dr. hab. Janusza Surzykiewicza
Polecana publikacja jako przedsięwzięcie teoretyczno-badawcze wyrasta z
potrzeby dokonania systematyzacji wiedzy na temat konstruktu
resilience, z uwzględnieniem w szczególności założeń
antropologii pedagogicznej i pedagogiki empirycznej oraz ze
zwróceniem uwagi na aspekty aplikacji edukacyjnej w
kontekście następujących nurtów badawczych:
psychologicznego, socjoekologicznego i społeczno-politycznego.
Dokonanie systematyzacji oraz określenie podstaw teoretycznych pozwoli
wskazać istotne aspekty w modelowej koncepcji pedagogiki wrażliwej na
resilience. Podjęcie tej problematyki jest szczególnie ważne
z racji społeczno-politycznych, lecz przede wszystkim wynika z
konieczności zastosowania podejścia badawczego, które będzie
miało wspólny język empiryczny z badaniami aktualnie
prowadzonymi na świecie w innych dyscyplinach naukowych, a przez to
zagospodaruje tak ważny pedagogicznie obszar. Stąd też tym zagadnieniom
poświęcona została rozprawa, której głównym celem
jest recepcja teorii resilience w pedagogice.
Wstęp
1. Resilience:
etymologia – znaczenie –
definiowanie
1.1. Resilience – etymologia i polskie ujęcia
terminu
1.2. Resilience jako cecha, jako proces i wynik
2.
Resilience w ujęciu interdyscyplinarnym
2.1. Resilience w perspektywie
psychologicznej
2.2. Perspektywa socjoekologiczna i społeczno-polityczna a resilience
3. W
kierunku teoretycznych podstaw pedagogiki wrażliwej na
resilience
3.1. Ku zapotrzebowaniu i zasadności pedagogicznej recepcji resilience
w naukach edukacyjnych
3.2. Resilience pedagogiczna – próba opisu,
rozumienia i oceny pojęcia
3.3. Koncepcja Parasolowa Resilience
3.4. Przestrzeń rozwojowa jako obszar analiz i badań pedagogiki
wrażliwej na resilience
3.5. Społeczno-środowiskowe konteksty pedagogiki wrażliwej na
resilience: rodzina i szkoła
3.6. Założenia pedagogiki wrażliwej na resilience
4. Pedagogiczny
Model Resilience: teoretyczno-badawcze
kryteria
5. Empiryczna
weryfikacja założeń Pedagogicznego Modelu Resilience w
mikroperspektywie
5.1. Założenia i problemy badawcze
5.2. Resilience a sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych w
grupie dzieci
5.3. Resilience, style radzenia sobie ze stresem, ocena zdrowia i
ryzyka depresji w grupie młodzieży w okresie dorastania
5.4. Resilience i zachowania zdrowotne w grupie młodzieży
nieprzystosowanej społecznie
5.5. Resilience, style radzenia sobie ze stresem i dobrostan
psychiczny w grupie młodych dorosłych
5.6. Resilience, strategie radzenia sobie ze stresem i zdrowie
psychiczne (satysfakcja z życia i odczuwany stres) w grupie
osób dorosłych
5.7. Podsumowanie wyników badań: ku praktycznym implikacjom
zorientowanym w obszarze pedagogiki wrażliwej na resilience
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
330
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|