|

JAKOŚĆ ŻYCIA EMERYTOWANYCH NAUCZYCIELI
JAGIELSKA K. wydawnictwo: IMPULS, 2020, wydanie Icena netto: 49.80 Twoja cena 47,31 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Jakość życia emerytowanych
nauczycieli
Celem
niniejszej pracy jest poznanie i opisanie jakości życia emerytowanych
nauczycieli. Z przeglądu literatury przedmiotu wynika, że istnieją
liczne opracowania dotyczące jakości życia osób starszych,
odnoszące się jednak do ogółu seniorów,
marginalnie zaś pojawiają się dane dotyczące grupy emerytowanych
nauczycieli. Jakość życia (quality of life – QoL) jest
pojęciem wielowymiarowym, bardzo szerokim, obejmującym liczne aspekty
ludzkiego życia (zdrowotne, psychologiczne, społeczne i środowiskowe).
Nie ma jednej definicji. Charakteryzuje się tym, że sposób
jego pojmowania zależy od dyscypliny, paradygmatu i ram czasowych
prowadzonych badań. Zmienia się w ciągu życia jednostki. To, co stanowi
istotną składową jakości życia w młodości, niekoniecznie będzie miało
wpływ na dobrą jakość życia na emeryturze. Ma ono także
„krótką historię, ale bardzo długą
przeszłość” (Rapley, 2003). Według Rocío
Fernández-Ballesteros (2011) zwiększa się liczba publikacji
dotyczących badań nad jakością życia osób starszych. Jako
przykład można podać bazę Medline, w której w 1973 roku
dostępnych było tylko 5 publikacji podejmujących tematykę jakości
życia. W 2015 roku takich publikacji było ponad 150 tys.
(Worach-Kardas, 2015, s. 133). Największy wzrost zainteresowania tym
tematem nastąpił w naukach medycznych, rzadziej podejmuje się go
natomiast w psychologii i naukach społecznych.
Wstęp
Rozdział 1. Jakość
życia w starości
1.1. Społeczno-demograficzne aspekty starzenia się ludności w
Polsce
1.2. Wybrane aspekty procesu starzenia się i
starości
1.3. Granice, kryteria i periodyzacja
starości
1.4. Koncepcja jakości życia w literaturze
przedmiotu
1.5. Specyfika pracy a jakość życia
nauczycieli
Rozdział 2. Metodologiczne
założenia badań własnych
2.1. Przedmiot i cel badań
2.2. Problemy badawcze
2.3. Metody, techniki i narzędzia
badawcze
2.4. Organizacja i przebieg badań oraz charakterystyka badanej
grupy
Rozdział 3. Jakość
życia emerytowanych nauczycieli w świetle wyników
badań
3.1. Sytuacja materialna
3.2. Warunki zamieszkania
3.3. Stan zdrowia
3.4. Samodzielność w życiu codziennym
3.5. Relacje społeczne
3.6. Aktywność wolnoczasowa
3.7. Samopoczucie
3.8. Życie religijne
3.9. Postrzeganie starości
3.10. Poczucie jakości życia
Podsumowanie
Spis tabel i wykresów
Bibliografia
300
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|