|

IRLANDIA ZIELONA WYSPA MIĘDZYKULTUROWEJ ORAZ EGALITARNEJ EDUKACJI I OPIEKI
ŚLIWERSKI B. MURZYN A. wydawnictwo: IMPULS, 2020, wydanie Icena netto: 49.80 Twoja cena 47,31 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Irlandia.
Zielona
Wyspa międzykulturowej oraz egalitarnej edukacji i opieki
Książka
profesorów Andrzeja Murzyna i Bogusława Śliwerskiego dotyczy
słabo eksponowanego w polskiej literaturze komparatystycznej kraju,
jakim jest Irlandia. Niewątpliwie monograficzne ujęcie tematu przez
autorów oraz połączenie zagadnień ideologii edukacyjnych i
tradycji historycznych z nowymi wyzwaniami stojącymi przed oświatą w
Irlandii stanowią cenne walory publikacji. Może być ona przyczynkiem do
głębszego namysłu nad relacją trwałości i zmienności rozwiązań
systemowych, a także nad kształtem polskich rozwiązań stosowanych w
polityce oświatowej. […] Monografia będzie pomocna w
zrozumieniu specyfiki Zielonej Wyspy, a także kulturowych, społecznych
i politycznych procesów, które wpływają na
obecnie podejmowane w tym kraju reformy edukacyjne. Może być także
wykorzystywana przez nauczycieli akademickich i studentów w
procesie dydaktycznym prowadzonym na uczelniach w zakresie pedagogiki
porównawczej.
Prof.
dr hab. Renata Nowakowska-Siuta
Zależało
nam na uzupełnieniu w pedagogice porównawczej i
wczesnoszkolnej kartografii idei oraz praktyk edukacyjnych,
które służą pogłębieniu wiedzy o wciąż mało znanym kraju. W
wydanych w XXI wieku w Polsce monografiach z pedagogiki
porównawczej analitycy edukacji na Wyspach Brytyjskich
koncentrują się przede wszystkim na Anglii i ewentualnie Walii,
natomiast zupełnie pomijają w swoich studiach Irlandię. Za niezbędne
uważaliśmy przybliżenie swoistości polityki opiekuńczo-wychowawczej,
społecznej i edukacyjnej w tym państwie jako szczególnie
bliskiej kulturowo naszemu społeczeństwu. Komparatyści najczęściej
koncentrują się n a samych systemach oświatowych oraz ich
uwarunkowaniach ustrojowych, politycznych i pedagogicznych, nie
dostrzegając konieczności powiązania ich z lokalnym kontekstem.
[…]
Ukazując
koncepcje i doświadczenia irlandzkie w radzeniu sobie przez
polityków i pedagogów z różnorodnością
i nierównością w sektorze edukacji początkowej w tym kraju,
z podejściem do wzmacniania i korygowania procesów
wtórnej socjalizacji, żywimy nadzieję, że zaprezentowane
treści będą nie tylko źródłem wiedzy dla polskich
pedagogów i nauczycieli o problemach wynikających ze
zróżnicowania i wielokulturowości mieszkańców
opisywanego kraju, ale także uruchomią projekty oddolnych działań
społecznych, kulturalnych i oświatowych z uwzględnieniem
przedstawionych zagadnień.
Ze
Wstępu
Wprowadzenie
do serii Palące Problemy Edukacji i
Pedagogiki
Wstęp
Rozdział I
Irlandia
jako Zielona Wyspa. Zarys historii podziału
Różnorodność jako cecha wpisana w historię
Irlandii
Imigracja kulturowa do Irlandii
Imigracja Irlandczyków
Celtycki Tygrys
Rozdział II
Polityka
oświatowa Republiki Irlandii i Irlandii Północnej
Ewolucja reform edukacyjnych
Istota granicy wieku obowiązku szkolnego w Wielkiej Brytanii
Ustrój szkolny w Irlandii
Autonomia szkół
Uspołecznienie edukacji szkolnej
Nauczanie języka irlandzkiego
Osiągnięcia szkolne uczniów w świetle międzynarodowych badań
porównawczych
Kształcenie nauczycieli
Scenariusze i strategie rozwoju Irlandii jako wyzwanie dla
edukacji
Rozdział III
Polityka
opiekuńczo-wychowawcza w kontekście złożonej rzeczywistości
społeczno-politycznej
Zdrowie, dobrobyt i wspieranie rozwoju
dziecka
Zarządzanie i zatrudnianie
opiekunów
Bezpieczeństwo dzieci oraz zapewnienie im warunków do zabawy
i odpoczynku
Aistear – rama programowa opieki i edukacji w okresie
wczesnego dzieciństwa
Pielęgnacja, opieka i edukacja przedszkolna w zakresie
równości płci (gender quality)
Osoby niepełnosprawne 111
Refleksyjna praktyka i krytyczna refleksja
Działania przeciwko uciskowi na tle rasowym, etnicznym i
religijnym
Walka o prawa kobiet
W obronie praw dziecka
Rozdział IV
Różnorodność
a tożsamość kulturowa i osobowa
Pojęcia określające tożsamość
Ludzie o odmiennym od białego kolorze
skóry
Kolorowi
Czarny
Czarni Irlandczycy
Azjaci
Travellersi
Emigranci
Uchodźcy
Azylanci
Imigranci
Negatywne postawy wobec różnorodności
Stereotypizacja
Uprzedzenia
Dyskryminacja
Rasizm
Seksizm
Homofobia
Eksterminacja
Rozdział V
Pedagogiczne
podejście do różnorodności
W stronę konstruktywnej integracji
Postawa asymilacji w obszarze ECEC
Podejście wielokulturowe
Podejście międzykulturowe
Postawa antyuprzedzeniowa
Opresja zinternalizowana
Przywilej zinternalizowany
Przykłady obcowania z
różnorodnością
Od refleksji nad istotą wiedzy do refleksji nad wiedzą jako podstawy
profesjonalnej praktyki w obszarze ECEC
The Family Wall Project
Persona Dolls
Persona Dolls jako narzędzie rozwijania u dzieci i dorosłych postawy
antyuprzedzeniowej
Wprowadzanie Persona Dolls do pracy z dziećmi
Wielojęzyczność jako narzędzie integracji dzieci i rodziców
w obszarze ECEC
Zakończenie
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks osób
Noty o autorach
224
strony, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|