|

METODA ZAUTOMATYZOWANEGO RACHOWANIA OPARTA NA UKŁADZIE LICZB NA PALCACH
SAPETA J. wydawnictwo: IMPULS, 2020, wydanie IIcena netto: 28.00 Twoja cena 26,60 zł + 5% vat - dodaj do koszyka METODA ZAUTOMATYZOWANEGO
RACHOWANIA OPARTA NA UKŁADZIE LICZB NA PALCACH
Poradnik dla nauczycieli
do uczenia matematyki dzieci z klas 1–3, dzieci ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki oraz dzieci z
obniżoną sprawnością intelektualną – do wykorzystania w
przedszkolach, szkołach podstawowych, integracyjnych i specjalnych
Metoda
zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach
powstała w wyniku obserwacji i doświadczeń pedagogicznych zebranych w
ciągu wieloletniej pracy dydaktycznej z uczniami przez autorkę tej
książki.
Adresowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym (kl.
I–III) oraz do uczniów mających specyficzne
trudności w uczeniu się matematyki.
Głównym celem, jaki postawiła sobie autorka, było
opracowanie takiej metody, która nie tylko minimalizuje
trudności wynikające z programu nauczania, ale także rozbudza
zainteresowanie oraz chęć do uczenia się matematyki przez wszystkie
dzieci, mimo że nie jest to przedmiot ogólnie lubiany przez
uczniów. Cel został osiągnięty. Metoda cieszy się dużym
zainteresowaniem i uznaniem ze strony nauczycieli oraz
rodziców. Za całokształt pracy pedagogicznej oraz
działalność twórczą autorka książki była doceniana i
wielokrotnie wyróżniana. Szczególnym
wyróżnieniem było wręczenie jej Medalu Komisji Edukacji
Narodowej.
Metoda, która została zaprezentowana w niniejszym poradniku,
jest efektem poszukiwań przez Autorkę sposobów ułatwiających
czynnościowe kształtowanie struktury wiedzy i umiejętności
matematycznych dziecka oraz rozbudzenie zainteresowania matematyką u
wszystkich dzieci, a w szczególności tych, które
przejawiają poważne trudności w opanowaniu treści programowych. Metoda
ta może być wykorzystana w nauczaniu dzieci zarówno w wieku
przedszkolnym (wstępne kształtowanie pojęcia liczby), jak i
wczesnoszkolnym, których myślenie cechuje jeszcze duży
konkretyzm oparty na spostrzeganiu i praktycznym działaniu. Może
stanowić także jedną z metod czynnościowego nauczania matematyki
dzieci, które wykazują szczególne trudności
podczas realizacji programu z tego przedmiotu (dzieci z tzw.
dyskalkulią), oraz o obniżonych możliwościach intelektualnych
– doskonaląc język dziecka i zwiększając w obu wypadkach
szansę opanowania materiału i wykształcenia u uczniów
umiejętności matematycznych.
W publikacji zamieszczono także wskazówki praktyczne,
które warto uwzględnić, wykorzystując proponowaną tu metodę,
gdyż ukierunkowują one pracę nauczyciela z uczniami podczas realizacji
treści programowych.
Poradnik zawiera również kilkanaście typów
ćwiczeń rachunkowych, opracowanych przez Autorkę w formie graficznej,
których wykorzystanie na lekcjach matematyki może
pomóc w kształtowaniu pozytywnego stosunku
uczniów do tego przedmiotu.
Należy podkreślić, iż metoda ta stosowana w pracy z uczniami przynosi
pożądane efekty w nauczaniu matematyki.
Wstęp
I. Metoda
zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na
palcach
1. Charakterystyka metody. Przydatność i zalety metody w nauczaniu
matematyki
2. Podstawowe pojęcia matematyczne w nauczaniu matematyki
II.
Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, 100, 1000 z wykorzystaniem
metody zautomatyzowanego rachowania opartej na układzie liczb na palcach
1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10
1.1. Technika wykonywania dodawania i odejmowania w zakresie 10
(przykłady z komentarzem)
1.2. Praktyczne wskazówki dla
nauczycieli
2. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20
2.1. Technika wykonywania dodawania i odejmowania w zakresie 20
(przykłady z komentarzem)
2.2. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli
3. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100
3.1. Technika wykonywania dodawania i odejmowania w zakresie 100
(przykłady z komentarzem)
3.2. Praktyczne wskazówki dla
nauczycieli
4. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 1000
4.1. Technika wykonywania dodawania i odejmowania w zakresie 1000
(przykłady z komentarzem)
4.2. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli
III.
Mnożenie i dzielenie w zakresie 100 z wykorzystaniem metody
zautomatyzowanego rachowania opartej na układzie liczb na
palcach
1. Mnożenie i dzielenie w zakresie 100
2. Dzielenie z resztą
3. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli
Bibliografia
Aneks. Propozycje ćwiczeń rachunkowych
96
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|