|

TAKTYKI I STRATEGIE ZARZĄDZANIA KAPITAŁEM OBROTOWYM W FINANSOWANIU PRZEDSIĘBIORSTW
SZEMRAJ T. CZAJKOWSKA A. wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ, 2020, wydanie Icena netto: 59.29 Twoja cena 56,33 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Taktyki i strategie
zarządzania kapitałem obrotowym w finansowaniu przedsiębiorstw
Zdolność do utrzymywania
płynności finansowej przez przedsiębiorstwa jest podstawą ich
egzystencji na rynku. Z kolei płynność finansowa jest wypadkową
umiejętnego zarządzania kapitałem obrotowym. Czym jednak jest
zarządzanie kapitałem obrotowym? Jak zidentyfikować jego rodzaje? W
czym przejawia się długookresowe zarządzanie kapitałem obrotowym? Jaka
jest relacja pomiędzy operowaniem kapitałem obrotowym a rentownością i
wypłacalnością przedsiębiorstw? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć
w prezentowanej monografii. Zawiera ona propozycję modelu
identyfikującego taktyki i strategie zarządzania kapitałem obrotowym
oraz jego praktyczne zastosowanie w różnych sektorach
polskiej gospodarki.
Książka jest adresowana zarówno do kadry menedżerskiej,
która wykorzystuje zarządzanie kapitałem obrotowym jako
element wspierający podejmowanie strategicznych decyzji finansowych,
jak i do pracowników naukowych uczelni ekonomicznych oraz
studentów kierunków finansowych zainteresowanych
kompleksowym podejściem do taktyk i strategii zarządzania kapitałem
obrotowym.
Wykaz
skrótów 9
Wstęp 11
Rozdział 1. Finansowanie
przedsiębiorstw – aspekty teoretyczne
15
1.1. Istota i rodzaje finansowania przedsiębiorstw 15
1.1.1. Proces inwestowania kapitału w przedsiębiorstwach 15
1.1.2. Źródła i formy finansowania przedsiębiorstw 17
1.2. Ustalenie struktury finansowania jako problem decyzyjny 26
1.2.1. Struktura kapitałowa na tle struktury finansowania 26
1.2.2. Finansowe cele przedsiębiorstw 28
1.2.3. Strategia i polityka finansowa przedsiębiorstw 31
1.3. Teorie struktury kapitału jako rekomendacje dla polityki
finansowania przedsiębiorstw 34
1.3.1. Systematyka teorii struktury kapitału 34
1.3.2. Charakterystyka wybranych teorii struktury kapitału 35
1.3.3. Determinanty realizacji polityki finansowania w świetle teorii
struktury kapitału 41
Rozdział 2. Znaczenie
kapitału obrotowego w funkcjonowaniu przedsiębiorstw
49
2.1. Reguły finansowania przedsiębiorstw 49
2.2. Finansowanie aktywów obrotowych przedsiębiorstw 54
2.2.1. Aktywa obrotowe jako składnik majątku 54
2.2.2. Źródła finansowania aktywów obrotowych 63
2.3. Kapitał obrotowy jako element polityki finansowania 66
2.3.1. Sposoby określania kapitału obrotowego 66
2.3.2. Poziom i struktura kapitału obrotowego 68
2.3.3. Warunki skutecznego zarządzania kapitałem obrotowym 73
2.3.4. Określenie zapotrzebowania na kapitał obrotowy 79
Rozdział 3. Taktyki
i strategie zarządzania kapitałem obrotowym przedsiębiorstw
87
3.1. Systematyzacja strategii zarządzania kapitałem obrotowym 87
3.1.1. Istota i cel tworzenia strategii zarządzania kapitałem obrotowym
87
3.1.2. Umiejscowienie i struktura strategii zarządzania kapitałem
obrotowym w procesie zarządzania finansami przedsiębiorstw 88
3.1.3. Główne sposoby strategicznego zarządzania kapitałem
obrotowym 90
3.1.4. Rodzaje strategii zarządzania kapitałem obrotowym 92
3.2. Metodyka identyfikacji taktyk i strategii zarządzania kapitałem
obrotowym 106
3.2.1. Metodyka identyfikacji taktyk i strategii zarządzania kapitałem
obrotowym według kryterium wypłacalności 108
3.2.2. Ustalanie taktyk i strategii zarządzania kapitałem obrotowym
według zapotrzebowania na kapitał obrotowy 108
3.2.2.1. Rozpoznawanie taktyk i strategii zarządzania kapitałem
obrotowym według potrzeb operacyjnych i pieniężnych 109
3.2.2.2. Metodyka identyfikacji taktyk i strategii zarządzania
kapitałem obrotowym a potrzeby kapitałowe wynikające z prowadzonej
działalności operacyjnej 110
3.2.2.3. Metodyka identyfikacji taktyk i strategii zarządzania
kapitałem obrotowym a potrzeby kapitałowe wynikające z realizowanej
sprzedaży 113
3.3. Determinanty wyboru i realizacji taktyk i strategii zarządzania
kapitałem obrotowym 114
3.4. Taktyki i strategie zarządzania kapitałem obrotowym jako
sygnalizator zagrożenia bankructwem 120
Rozdział 4.
Statystyczna analiza taktyk i strategii kapitału obrotowego
przedsiębiorstw 123
4.1. Zarządzanie kapitałem obrotowym w spółkach notowanych
na GPW – charakterystyka badań 123
4.2. Taktyki, strategie oraz struktura kapitału obrotowego 126
4.2.1. Identyfikacja taktyk zarządzania kapitałem obrotowym 126
4.2.2. Identyfikacja strategii zarządzania kapitałem obrotowym 131
4.2.3. Struktura aktywów przedsiębiorstw a zarządzanie
kapitałem obrotowym w układzie branżowym 140
4.2.4. Struktura kapitałowa przedsiębiorstw a zarządzanie kapitałem
obrotowym w układzie branżowym 147
4.2.5. Rotacja majątku i zobowiązań przedsiębiorstw a zarządzanie
kapitałem obrotowym 151
4.3. Zarządzanie kapitałem obrotowym w kontekście płynności 155
4.3.1. Symptomy utraty płynności przedsiębiorstw a sterowanie kapitałem
obrotowym 155
4.3.1.1. Symptomy utraty płynności a zarządzanie kapitałem obrotowym
według kryterium wypłacalności 164
4.3.1.2. Symptomy utraty płynności a zarządzanie kapitałem obrotowym
według kryterium zapotrzebowania na kapitał obrotowy z perspektywy
potrzeb operacyjnych i pieniężnych 165
4.3.1.3. Symptomy utraty płynności a zarządzanie kapitałem obrotowym
według kryterium zapotrzebowania na kapitał obrotowy z perspektywy
prowadzonej działalności operacyjnej 167
4.3.1.4. Symptomy utraty płynności a zarządzanie kapitałem obrotowym
według kryterium zapotrzebowania na kapitał obrotowy z perspektywy
realizowanej sprzedaży 168
4.3.2. Płynność przedsiębiorstw w świetle modeli dyskryminacyjnych a
operowanie kapitałem obrotowym 169
4.4. Zarządzanie kapitałem obrotowym względem miar rozwojowych
przedsiębiorstw 181
4.5. Analiza wybranych determinant kapitału obrotowego 201
4.5.1. Ocena wydatków inwestycyjnych w kontekście
zarządzania kapitałem obrotowym 203
4.5.2. Dywidendy na tle zarządzania kapitałem obrotowym 204
4.5.3. Wpływ wahań na rynku walutowym na operowanie kapitałem obrotowym
205
4.5.4. Zmiany w zarządach i akcjonariacie a zarządzanie kapitałem
obrotowym spółek 207
4.6. Zarządzanie kapitałem obrotowym w świetle realizacji
głównych celów finansowych spółek 209
Zakończenie 213
Bibliografia 217
Spis tabel, wykresów, schematów 231
234
strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|