| 
  
 TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE WYMIARY PROCESU RESOCJALIZACJI NIELETNICH
 JEZIERSKA J. SIEMIONOW J.   wydawnictwo: WUG, 2020, wydanie Icena netto: 39.69  Twoja cena  37,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Teoretyczne i praktyczne
wymiary procesu resocjalizacji nieletnich
 Publikacja
wpisuje się w aktualną obecnie w polskiej pedagogice problematykę
efektywności oddziaływań wychowawczych. Praca resocjalizacyjna z
młodzieżą niedostosowaną społecznie ukierunkowana jest na przygotowanie
wychowanków na powrót do środowiska otwartego
oraz funkcjonowanie w oparciu o obowiązujące normy społeczno-prawne.
Cel ten nie może być osiągnięty bez stałych poszukiwań skutecznych
rozwiązań, jak również wdrażaniu innowacji pedagogicznych.
Autorki poza umocowaniem teoretycznym (opartym o różne nurty
psychologiczne istotne z punktu widzenia resocjalizacji) zagadnienia
resocjalizacji dzieci i młodzieży, wskazują przykładowe programy pracy,
a przede wszystkim zachęcają czytelnika do tworzenia własnych
autorskich programów ukierunkowanych na pomoc i wsparcie
zarówno dziecka jak i jego rodziny. 
 
Publikacja zawiera również opis Indywidualnego Programu
Edukacyjno-Terapeutycznego, zasad jego tworzenia i znaczenia dla
przebiegu całego procesu resocjalizacji. Ponadto, czytelnik zostanie
zapoznany z różnymi modyfikacjami tych programów
w zależności od potrzeb i posiadanych przez dziecko jaki jego rodzinę
zasobów. Interesujące jest również to jak
tworzenie indywidualnych oraz grupowych programów pracy z
wychowankami łączy się z zagadnieniem efektywności procesu
resocjalizacji, pozwala projektować poszczególne jego etapy,
wskazywać skuteczne działania i na bieżąco je modyfikować. 
 Wstęp 
 
1. Wybrane
teoretyczne podstawy planowania i projektowania pracy resocjalizacyjnej
z nieletnimi  
1.1. Psychoanaliza 
1.1.1. Klasyczna psychoanaliza Zygmunta Freuda 
1.1.1.1. Struktura osobowości w ujęciu Zygmunta Freuda,
próba wyjaśnienia przestępczego zachowania nieletnich 
1.1.1.2. Stadia rozwoju psychoseksualnego w ujęciu Zygmunta Freuda,
czyli przejście od id w stronę superego, a możliwość powstania zachowań 
przestępczych 
1.1.2. Znaczenie roli ego w strukturze osobowości 
1.1.2.1. Ego przestępcze w świetle koncepcji Anny Freud 
1.1.2.2. Mechanizmy obronne ego 
1.1.3. Współczesna psychoanaliza, czyli teoria relacji z
obiektem 
1.1.3.1. Wpływ superego na styl przystosowania się 
1.1.4. Koncepcja przywiązania Johna Bowlby‘ego 
1.1.5. Wykorzystanie terapii psychoanalitycznej na potrzeby procesu
resocjalizacji 
1.2. Podejście poznawczo-behawioralne 
1.2.1. Podejście behawioralne 
1.2.1.1. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne 
1.2.1.2. Teoria społecznego uczenia się Alberta Bandury 
1.2.1.3. Koncepcje pogranicza, poznawcze regulatory zachowań
społecznych, teoria zlokalizowania kontroli Juliana Rottera oraz teoria
wyuczonej bezradności Martina Seligmana 
1.2.1.4. Wykorzystanie terapii behawioralnej w procesie resocjalizacji 
1.2.2. Podejście poznawcze 
1.2.2.1. Założenia terapii poznawczo-behawioralnej  
1.2.2.2. Nieracjonalne przekonania - zniekształcenia 
poznawcze i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka 
1.2.2.3. Rozwój moralny w ujęciu teorii poznawczych 
1.2.2.4. Wykorzystanie terapii poznawczo-behawioralnej w procesie
resocjalizacji 
1.3. Możliwość wykorzystania innych koncepcji terapeutycznych w pracy z
nieletnimi 
1.4. Podsumowanie możliwości wykorzystywania koncepcji psychologicznych
w projektowaniu oddziaływań resocjalizacyjnych 
 
2 . Wybrane
metody, techniki i narzędzia psychologiczne wykorzystywane w pracy
resocjalizacyjnej z nieletnimi, czyli podstawowy warsztat pracy 
2.1. Diagnoza 
2.2. Podstawowy warsztat pracy 
2.3. Relacja terapeutyczna i opór w procesie pomagania 
2.4. Miękkie umiejętności terapeutyczne 
2.4.1. Obserwacja 
2.4.2. Efektywne słuchanie i umiejętne zadawanie pytań 
2.5.Umiejętne wykorzystanie własnych zasobów 
2.6. Oddziaływania grupowe i psychoterapia grupowa 
2.7. Podsumowanie 
 
3. Proces
resocjalizacji w środowisku instytucjonalnym 
3.1. Proces resocjalizacji nieletnich jako kontinuum działań 
3.2. Proces resocjalizacji jako szczególny rodzaj relacji
między wychowankiem a wychowawcą 
3.3. Aktywizacja zasobów osobistych i społecznych
wychowanków w procesie resocjalizacji 
 
4.Diagnoza
pozytywna w resocjalizacji - nowe rozwiązania 
 
5. Indywidualny
Program Edukacyjno-Terapeutyczny w procesie resocjalizacji nieletnich:
konstrukcja, zawartość, znaczenie 
5.1. Przykłady i propozycje zapisów Indywidualnego Planu
Edukacyjno-Terapeutycznego 
5.1.1. IPET nr 1 
5.1.2. IPET nr 2 
5.1.3. IPET nr 3 
5.1.4. IPET nr 4 
5.2. Ewaluacja w pracy resocjalizacyjnej 
5.2.1. Analiza efektów a ewaluacja w pracy resocjalizacyjnej 
Zakończenie 
 
Bibliografia 
Spis tabel 
Spis schematów 
 178
stron, A5, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |