|

ŚWIADOMOŚĆ SYTUACYJNA A BEZPIECZEŃSTWO I INFORMACYJNA CIĄGŁOŚĆ DZIAŁANIA W ORGANIZACJACH ROZPROSZONYCH
ZASKÓRSKI P. ZASKÓRSKI W. WOŹNIAK J. wydawnictwo: CEDEWU, 2021, wydanie Icena netto: 88.89 Twoja cena 84,45 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Świadomość sytuacyjna a
bezpieczeństwo i informacyjna ciągłość działania w organizacjach
rozproszonych
Bezpieczeństwo
i ciągłość działania są kategoriami systemowymi wyznaczającymi wartość
każdej organizacji. Informacyjna ciągłość działania związana jest z
poziomem bezpieczeństwa zasobów i przepływów
informacyjnych. Bezpieczny dostęp do aktualnych danych z dowolnego
miejsca i w dowolnym czasie staje się zatem jednym z założeń
doskonalenia systemów zarządzania - ze
szczególnym akcentem na zarządzanie w warunkach zagrożeń i
kryzysów (tzw. Systemów zarządzania kryzysowego),
co staje się problemem wielce aktualnym wobec zagrożeń dla każdego
podmiotu, związanym np. z zaistnieniem globalnej pandemii COVID-19.
Jest to też ważny asumpt do podjęcia dyskusji, jak kreować i utrzymać
tzw. świadomość sytuacyjną (situation awareness) wszystkich
interesariuszy danego podmiotu działania, jeżeli jego komponenty
funkcjonują w rozproszeniu. Stąd autorzy podjęli się w tej książce
problemu analizy i oceny możliwości wykorzystania wybranych platform
IT/ICT dla poprawy wskazanych wyżej atrybutów organizacji
rozproszonych.
Wprowadzenie
9
Rozdział 1
Zarządzanie
organizacjami rozproszonymi w warunkach zagrożeń i kryzysów
15
1.1. Współczesne organizacje - istota i wyzwania dla
działalności 15
1.2. Uniwersalne atrybuty organizacji jako fundament dla kształtowania
modelu zarządzania kryzysowego 18
1.3. Systemy zarządzania kryzysowego dla potrzeb doskonalenia
współczesnych organizacji 21
1.4. Bezpieczeństwo systemowe i ciągłość działania 26
1.5. Procesy analizy zagrożeń w systemach zarządzania kryzysowego 33
1.6. Wybrane komponenty bazy techniczno-technologicznej wsparcia
procesów zarządzania kryzysowego RP 53
1.7. Świadomość sytuacyjna jako determinanta skutecznego zarządzania 56
Podsumowanie 65
Rozdział 2
Potrzeby
informacyjne w zarządzaniu kryzysowym
67
2.1. Determinanty bezpieczeństwa w SZK 67
2.2. Procesy i zasoby informacyjne w zarządzaniu kryzysowym 70
2.3. Monitorowanie zagrożeń i ewidencjonowanie artefaktów
oraz incydentów 77
2.4. Problemy zapewniania wiarygodności i aktualności danych 86
Podsumowanie 94
Rozdział 3
Środowisko
zapewniania informacyjnej ciągłości działania w sytuacjach kryzysowych
97
3.1. Przesłanki użytkowania i podstawowe atrybuty środowiska chmury
obliczeniowej 97
3.2. Modele dystrybucji usług w chmurze obliczeniowej 100
3.3. Środowiskowe aspekty eksploatacji chmury obliczeniowej 104
3.4. Wybrane technologiczno-funkcjonalne uwarunkowania informacyjnej
ciągłości w zarządzaniu kryzysowym 107
3.5. Ocena zdolności zapewniania informacyjnej ciągłości działania przy
wykorzystaniu usług CC 112
3.6. Mobilność usług CC jako szczególne uwarunkowanie
informacyjnej ciągłości działania w zarządzaniu kryzysowym 116
3.7. Efektywność procesu zapewniania informacyjnej ciągłości działania
118
Podsumowanie 120
Rozdział 4
Ewaluacja
ryzyka utraty informacyjnej ciągłości działania w procesach decyzyjnych
w warunkach zagrożeń i kryzysów 123
4.1. Miary i wybrane metody szacowania ryzyka 123
4.2. Identyfikacja zagrożeń dla informacyjnej ciągłości działania w
zarządzaniu kryzysowym 132
4.3. Czynniki technologiczne utraty informacyjnej ciągłości działania
138
4.4. Ryzyko dla procesów decyzyjnych w warunkach zagrożeń i
kryzysów 146
Podsumowanie 156
Rozdział 5
Identyfikacja
czynników i szans wzrostu poziomu informacyjnej ciągłości
działania organizacji 159
5.1. Współczesne narzędzia informatyczne skutecznego
zarządzania 159
5.2. Procesy wdrożeniowo-implementacyjne technologii
teleinformatycznych w zapewnianiu informacyjnej ciągłości działania 171
5.3. Czynniki wzmacniania informacyjnej ciągłości działania poprzez
usługi w chmurze obliczeniowej 182
5.4. Kierunki rozwoju usług i infrastruktury teleinformatycznej 193
Podsumowanie 206
Rozdział 6
Implementacyjność
modelu zapewniania informacyjnej ciągłości działania w organizacjach
rozproszonych 209
6.1. Studium przypadku w zakresie analizy wpływu braku adekwatnej
informacji na działania mające na celu przeciwdziałanie sytuacji
kryzysowej 209
6.2. Prognozowane kierunki wykorzystania i rozwoju modelu kreowania
świadomości sytuacyjnej w zarządzaniu kryzysowym 218
6.3. Ocena usług w CC w kontekście jakości procesów
informacyjno-decyzyjnych w systemach zarządzania kryzysowego 230
Podsumowanie 233
Zakończenie 235
Bibliografia 243
Spis rysunków 255
Spis tabel 259
Załączniki 261
Załącznik 1. Ramy Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego 261
Załącznik 2. Charakterystyka wybranych dokumentów w zakresie
usług IT 264
Załącznik 3. Wybrane komponenty infrastruktury informatycznej SZK RP 266
Załącznik 4. Funkcjonalność aplikacji Arcus 2015.Net 267
Załącznik 5. Kwestionariusz ankiety 275
Załącznik 6. Szczegółowe wyniki badań 277
A. Specyfikacja próby badawczej 277
B. Uszczegółowione wyniki badania ankietowego 280
290
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|