|

SOCJOTERAPIA MŁODZIEŻY STUDIUM PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE
JANKOWIAK B. SOROKO E. wydawnictwo: PWN, 2021, wydanie Icena netto: 68.19 Twoja cena 64,78 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Socjoterapia młodzieży
Studium
psychologiczno-pedagogiczne
Książka Socjoterapia
młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne to kompendium wiedzy na
temat tej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej skierowanej do
młodzieży z grup ryzyka.
Autorki rozumieją socjoterapię jako grupową pomoc polegającą na
intencjonalnym uruchamianiu czynników pomocowych,
które występują między członkami grupy, w relacji z
socjoterapeutą i w procesie grupowym. Celem tego oddziaływania jest
uaktywnienie potencjału rozwojowego, zapobieganie kształtowaniu się
zaburzeń i problemów zdrowotnych oraz zmiana trajektorii
rozwoju i wzmocnienie mechanizmów zdrowia i/lub osłabienie
patomechanizmu utrzymującego problemy psychospołeczne.
Czytelnik
znajdzie tu:
- Charakterystykę adolescencji
jako okresu przejścia między dzieciństwem a dorosłością oraz określenie
zadań rozwojowych młodzieży.
- Opis socjoterapii jako
szczególnej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
lokującej się między modelami zdrowia i zaburzeń.
- Informacje na temat
diagnozowania w socjoterapii jako wieloaspektowego i celowego procesu
zbierania informacji, stawiania hipotez diagnostycznych oraz ich
weryfikacji.
- Analizę socjoterapii jako
sposobu pomagania w drodze uruchamiania procesu grupowego i aktywowania
czynników pomocowych.
- Wiedzę na temat pożądanych
cech socjoterapeuty: kompetencji psychologiczno-pedagogicznych,
diagnostycznych, pomocy grupowej, pracy pomocowej z młodzieżą,
autoedukacyjnych i moralnych, a także tożsamości zawodowej
socjoterapeuty.
Uznajemy
doniosłe znaczenie okresu adolescencji jako czasu obdarzonego silnym
potencjałem rozwojowym, podczas którego istnieją
niepowtarzalne możliwości wsparcia rozwoju i pomocy dla
nastolatków. Młodzież uczestniczącą w socjoterapii
postrzegamy jako jednostki, które dysponują osobistym
potencjałem umożliwiającym im coraz bardziej niezależne i podmiotowe
życie, dokonywanie samodzielnych wyborów oraz kształtowanie
własnej biografii, ale także jako osoby, które lokują się w
grupach zwiększonego ryzyka, ponieważ borykają się z różnego
typu problemami w funkcjonowaniu psychospołecznym.
Z
tekstu
Książka
Barbary Jankowiak i Emilii Soroko to interesujące i pogłębione,
całościowe teoretyczno-praktyczne studium socjoterapii młodzieży.
(…) Autorki wnikliwie omówiły tę formę grupowej
pomocy jako oddziaływań ukierunkowanych na poszerzenie
zasobów indywidualnych i środowiskowych dzieci i młodzieży z
grupy wysokiego ryzyka. Bardzo szeroko przedstawiły istotę i znaczenie
postępowania diagnostycznego jednostkowego i grupowego na
różnych etapach procesu socjoterapii. Dokonały starannej
analizy ważnych zagadnień związanych z formułowaniem diagnozy
funkcjonalnej i konceptualizacją przypadku na początku i podczas
trwania socjoterapii oraz reguł diagnozowania grupy jako całości i
zachodzących w niej zjawisk w kontekście celów socjoterapii.
Czytelnik zainteresowany tym rodzajem pomocy znajdzie też
różne informacje na temat kompetencji zawodowych,
społeczno-interpersonalnych i etycznych potrzebnych do prowadzenia tak
złożonych i wieloaspektowych oddziaływań pomocowych, jakie stanowi
socjoterapia.
Z
recenzji prof. dr hab. Lidii Cierpialkowskiej
234
strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|